Logo

Marketing MIX

Kobiety dla kobiet, czyli w czym tkwi siła sukcesu kobiecych marek?

Na polskim rynku funkcjonuje już kilka flagowych marek stworzonych przez kobiety, których sukces tkwi przede wszystkim w tym, że idealnie rozumieją potrzeby innych kobiet i konsekwentnie realizują założoną strategię marketingową.

Należą do nich m.in. marka modowa Risk made in Warsaw, odzwierciedlająca ideę comfort clothes, dzięki której dres wszedł na salony i można go nosić zarówno w domu, jak i w pracy, ważne, żeby było wygodnie. Inną marką wartą wspomnienia jest Femi Pleasure, czyli marka odzieży dla aktywnych kobiet, które realizując swoje sportowe pasje, piszą własne historie – Femi Stories, czy chociażby marka Kasi Sokołowskiej, Emeralds and Crocodiles, która powstała z miłości do butów i połączyła eleganckie szpilki z komplementarną parą baletek, żeby kobietom było wygodnie, a wciąż stylowo! Czas także na nowe gwiazdy na kobiecym horyzoncie, które są związane z macierzyństwem i samorealizacją kobiet. Dziewczyny, przyjaciółki, siostry, matki stworzyły marki, z myślą o dzieciach i mamach, które inspirują inne kobiety, stwarzają tematy do rozmowy z dzieckiem, poruszają ich emocje, dotykają kobiecych marzeń. Pomagają się im realizować, dodają pewności siebie, czasami wskazują na obszary w ich życiu, o których istnieniu dawno zapomniały, albo po prostu sprawiają
przyjemność.

Od lewej: na zdj. Karolina Jędrasiak, Miapka Design, fot. Aleksandra Rosa/ Marta Grzywacz i Basia Gadomska – założycielki Yellow Meadow/ Chmurrra Burrra, Katarzyna Rudzka i Natalia Sikora, fot. Wojtek Rudzki.

Dla dzieci i rodziców – nie tylko do ubrania
Markę Chmurrra Burrra stworzyły dwie mamy – Katarzyna Rudzka i Natalia Sikora, które wywodzą się ze świata wydawniczego, ale obie interesują się również modą. Chciały połączyć swój zachwyt nad sposobem postrzegania świata przez dzieci z miłością do polskiej ilustracji i książek. Poprosiły więc najlepszych polskich ilustratorów o współpracę przy tworzeniu kolekcji ubranek oraz książeczek dla dzieci. Założycielkom udało się stworzyć zaangażowaną społeczność rodziców, która szuka w marce inspiracji na spędzanie czasu z dzieckiem w ciekawy sposób, a książki są właśnie takim tematem do rozmowy. Dziecko czyta książeczkę, później może nosić na bluzce czy spodniach sylwetkę ulubionego bohatera. Do tej pory ukazały się trzy kolekcje i trzy książeczki: „U fryzjera” Aleksandry Cieślak, „Kosmiczna sonda uliczna” Joanny Rusinek i „Kto odwiedził Muchomorka” Marii Dek. Autorka ostatniej książki, Marysia, od prawie dwóch lat mieszka w Puszczy Białowieskiej i las stał się jej drugim domem. To właśnie energia płynąca z przyrody i kolorów natury zainspirowały leśną kolekcję wiosna – lato 2019. Każdego z bohaterów książeczki: „Kto odwiedził Muchomorka” Marysi Dek możemy spotkać w czasie spaceru, marka od jakiegoś czasu organizuje je dla dzieci i rodziców wspólnie z Akademią Dzikiej Ochoty. W związku z ogromną popularnością leśnej kolekcji, jak i spacerów, dziewczyny planują kontynuować obie aktywności. Nowej, jesienno – zimowej kolekcji i zimowym spacerom towarzyszyć będzie kolejna książeczka Marysii Dek, „Żołędziobranie”, tym razem z zestawem ćwiczeń i zagadek dla najmłodszych.

Love your homewear
Kolejna marka to Yellow Meadow stworzona przez siostry – Martę Grzywacz i Basię Gadomską. Obie dziewczyny urodziły dzieci i zauważyły, że brakuje ładnej odzieży, w której spędza się czas w domu. Szczególnie młode mamy spędzają w domu mnóstwo czasu, ubierając się w „cokolwiek”, a chodzi o to, żeby również w domu czuły się pięknie. Dziewczyny tworzą wygodne szlafroki i sukienki bambusowe dla kobiet, aby upiększać im codzienność i towarzyszyć im w magicznych momentach, takich jak np. macierzyństwo. Szlafroki stały się znakiem rozpoznawczym marki. Stopniowo kolekcja poszerza się o akcesoria dla dzieci, a marka idealnie odzwierciedla ideę slow maternity. Dziewczyny pragną tworzyć ubrania utkane z marzeń („Dreamwear”), w których kobiety będą czuły się sobą, które nie będą czekały w szafie na wyjątkową okazję, ale będą sprawiały, że codzienność stanie się wyjątkowa i będzie wprowadzać kobiety w dobry nastrój każdego poranka i każdego wieczoru.

Patent na szczęśliwe dzieciństwo
Z realnej potrzeby dziecka i mamy powstała marka Miapka Design. Karolina Jędrasiak poszukiwała alternatywy dla niewygodnych kombinezonów i zwykłych kurtek dla swojego syna. On miał się czuć swobodnie, a ona nie chciała poprawiać jego kurtki i martwić się o odsłaniające się podczas każdej aktywności plecy dziecka. I tak, trzy lata temu powstała pierwsza kurteczka „z krokiem”. Karolina postanowiła opatentować swój pomysł w EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej). We wrześniu 2018 roku jedna z kurteczek Miapka Design softshellowa „Pastelowe Love” została nagrodzona międzynarodową nagrodą INNOVATION AWARD Kind & Jugend 2018 w kategorii tekstyliów dla Dzieci. Wodoodporne i wiatroszczelne softshelle są idealną propozycją na polską pogodę. Coraz częściej o większe rozmiary kurtek proszą również klientki.

Fot. Yellow Meadow.

W każdym z powyższych przypadków bardzo dobrze został zdefiniowany i rozpoznany insight konsumencki. To na jego podstawie powstała strategia marketingowa, a później strategia komunikacji poszczególnych marek. Miapka Design nie tylko daje odpowiedź rodzicom na problem, jakim są wiecznie odkrywające się plecy dziecka, ale przede wszystkim zapewnia rodzicowi spokój i brak stresu związanego z tym tematem. Yellow Meadow realizuje archetyp kobiecej kobiety. Potrzeba bycia boginią we własnym domu, realizowania się w macierzyństwie, podkreślania kobiecości na co dzień, rozgoszczenia się we własnym ciele, bycia kobietą dla własnej przyjemności – o tym przede wszystkim mówi marka. Wreszcie marka Chmurrra Burrra, która odwołuje się do prostej prawdy mówiącej o tym, że to, w jakim otoczeniu wychowuje się dziecko, kształtuje jego zmysł estetyczny. Rodzice edukują dziecko poprzez ubrania z postaciami z ilustracjami najwspanialszych autorów ilustracji dziecięcej, kolekcjonują książeczki, czytają je dzieciom. Marka wspiera dziecięcą kreatywność, inspiruje rodziców do aktywności z dzieckiem!

Każda z tych firm powstała z głębokiej potrzeby podzielenia się z innymi kobietami tym, co potrafią najlepiej, czyli z jednej strony prostymi rozwiązaniami, a z drugiej emocjami. Jednak ich biznesy nie powiodły by się, gdyby nie dobra świadomość motywacji konsumentek, jej problemów i wyzwań.

Agnieszka Bojanowska

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.