Event MIX Escape roomy w rękach marketerów

Escape roomy w rękach marketerów

44
0

Premiery filmowe, demonstracja technologii, promocja regionów czy gier komputerowych – escape roomy to już nie tylko miejsca rozrywki, ale i narzędzie biznesowe, które znajduje coraz to nowsze zastosowania.

W lutym bieżącego roku Wyjście Awaryjne, znana polska firma escaperoomowa, organizowała duże wydarzenie dla Samsunga, który promował swoje produkty w tzw. pokojach zagadek. Każdy z tych produktów miał konkretną rolę w fabule i mechanice pokoju – np. Bixby pomagało rozszyfrować tekst w języku koreańskim, a Galaxy Watch lokalizował przedmiot ukryty w zakamarkach ściany. W takiej specjalnej wersji pokojów Samsunga zagrało blisko 500 osób. Jest to jeden z przykładów na to, jak escape roomy mogą być wykorzystywane przez osoby odpowiedzialne za marketing czy promocję. Możliwości jest jednak dużo więcej.

Alians branży filmowej i escape roomowej

Na całym świecie escape roomy wykorzystywane są przez biznes z różnych branży jako narzędzie marketingu. Sony Pictures otworzyło w Los Angeles pokój, który wspierał premierę filmu „Jumanji: Przygoda w dżungli”. – Filmy Jumanji zawsze polegały na rozwiązywaniu zagadek i wykorzystywaniu sprytu do przetrwania – mówi Jamie Stevens, wiceprezes ds. globalnych licencji Sony Pictures Consumer Products. – W ten sposób franczyza ta jest idealnym punktem wyjścia dla pokoi zagadek. Podobnie postąpiło HBO tworząc pokoje dla fanów „Gry o Tron” czy „VEEP”, przez które w trakcie słynnej konferencji i festiwalu SXSW organizowanego przez branżę interaktywną, filmową i muzyczną przetoczyło się ponad 1500 osób.

Również na polskim gruncie można znaleźć przykłady zainteresowania escape roomami przez branżę filmową. Głównym partnerem III Mistrzostw Polskich w escape roomach, których pierwszy etap swoją inaugurację miał w maju br. został film „X-Men: Mroczna Phoenix”.

– Trudno nie dostrzec zainteresowania, jakim cieszą się na całym świecie escape roomy oraz możliwości osadzenia w nich fabuł gier komputerowych, książek czy filmów. W ten sposób podeszliśmy do premiery najnowszego filmy z serii X-Men. W tegorocznych mistrzostwach Polski w escape roomach, na etapie eliminacji lokalnych, uczestnicy zmierzyli się w specjalnie zbudowanych na tę okazję pokojach, które swoją fabułą nawiązują do Mrocznej Phoenix. Później były one udostępnione dla innych zainteresowanych m.in. w poznańskiej Malcie. Escape roomy dają niepowtarzalną okazję aktywnego, czynnego udziału w realnym świecie w naszych ulubionych fabułach, a nie tylko na ekranie komputera – tłumaczy Agnieszka Pieńczykowska z Imperial – CinePix, dystrybutora filmu.

Z mainstreamu do marketingu

Escape roomy na tyle zadomowiły się w społeczeństwie i powszechnej świadomości, że dostrzeżenie ich potencjału przez większy biznes nie powinno dziwić. Pokoje zagadek wykorzystywane są do promocji turystycznej regionów czy miast (co aktywnie robi np. Miasto Wrocław), przez markę Adidas Originals przy okazji kampanii reklamowej z udziałem Maffashion czy Microsoft, który we współpracy z Domem Zagadek VR otworzył w Warszawie pokój P@ssWord, w którym klucz do wyjścia tkwi w wykorzystaniu nowych technologii, takich jak rozmaite aplikacje dostępne w ramach pakietu Office.

– Pokój P@ssWord to miejsce, które łączy w sobie czystą zabawę z nauką naszych technologii. Pozwala sprawdzić na własnej skórze nowe, często zaskakujące funkcje, dostępne w aplikacjach Office 365, takich jak PowerPoint, Word czy OneDrive, o których wcześniej mogliśmy nawet nie wiedzieć. Z drugiej strony pokój P@ssWord to unikalny showroom najlepszych urządzeń i rozwiązań firmy Microsoft, które z pewnością sprawią, że odwiedzający zapamiętają je na długo, podobnie jak samą przygodę – mówi Katarzyna Nowogórska z polskiego oddziału Microsoft.

Można śmiało założyć, że to dopiero początek ekspansji escape roomów w stronę kolejnych branż biznesowych. Połączenie szerokich możliwości lokowania produktów, kreowania fabuł, w których ludzie mogą brać czynny udział, uczyć się, wykazywać się zdolnościami analitycznymi czy przywódczymi w konwencji dobrej zabawy stwarza bardzo wiele możliwości. – Gra w escapie roomie to przygoda przeniesiona z filmu czy gry komputerowej do świata rzeczywistego. Ma jednak jedną, istotną przewagę: daje możliwość bezpośredniego, osobistego udziału i wpływu na akcję. To naprawdę wciąga, angażuje ludzi i jak się okazuje, może pełnić również funkcje inne, niż czysto rozrywkowe. Rekrutacja i integracja, edukacja historyczna prowadzona przez muzea, premiery książek i filmów to dziedziny, które dość regularnie korzystają z escape roomów, ale ich liczba systematycznie rośnie  – dodaje Bartosz Idzikowski z serwisu Lockme.pl.