Logo

Marketing MIX

Jak zbudować w firmie Dream Sales Team? | Karol Froń

Budowa wymarzonego działu sprzedaży, to nie lada wyzwanie w dzisiejszym świecie. Świecie, gdzie większość społeczeństwa woli bezpieczeństwo wynikające z umowy o pracę, niż niezależność, którą daje prowadzenie własnej firmy. W świecie, gdzie bardziej wierzymy autorytetom z YouTube niż zza katedry. W świecie, w którym gdy masz problem pytasz Googla o rozwiązanie, a gdy chcesz zobaczyć co słychać u znajomych, to sprawdzasz ich Facebooka, zamiast do nich zadzwonić.

Świat zwariował i z każdym rokiem ma się coraz gorzej, choć człowiekowi jako jednostce, żyje się coraz lepiej. Jeszcze nigdy w historii naszej planety spełnianie marzeń nie było takie łatwe, bezpieczeństwo nie było tak duże, zarabianie pieniędzy takie proste, a nawiązywanie kontaktów z obcymi osobami takie szybkie. Ma to swoje jasne i ciemne strony. Z perspektywy szefów działów sprzedaży, zarządzanie pracownikami jeszcze nigdy nie było tak wielkim wyzwaniem jak dziś, gdy pracownik w mgnieniu oka może podjąć decyzję o zmianie pracy, jeśli polityka firmy i atmosfera na pokładzie przestaje mu odpowiadać. Szefowie stoją przed ogromnym wyzwaniem, które brzmi: „Jak sprostać rosnącym wymaganiom podwładnych, a jednocześnie nie doprowadzić firmy do katastrofy finansowej i pogodzić interesy obu stron?”.

Nie ma na to jednej, prostej odpowiedzi, ale na pewno są pewne stałe, które zdecydują o tym, że firma odniesie sukces, a w innym przypadku poniesie sromotną porażkę. Jednym z najważniejszych zadań, jest zbudowanie w firmie lojalnego, zaangażowanego i skutecznego zespołu, który nazywam Dream Sales Teamem. Pojawia się zatem podstawowe pytanie: „Jak tego dokonać, nie wydając na to milionów monet, a jednocześnie nie tracąc na to lat?”. Zacznij od 3 podstawowych elementów:

Wspólny cel
Dlaczego codziennie z samego rana stawiacie się wspólnie na miejscu pracy i robicie to, co robicie? Po co to robicie? Co was motywuje, by to robić? Na te pytania mało kto sobie odpowiada, a kiedy już spróbuje to zrobić, to odpowiedź może być: „dla pieniędzy”. Gdyby pieniądze były dla ludzi głównym i najważniejszym motywatorem, to wszyscy pracowaliby 24h na dobę, ponad siły, by mieć jak najwięcej. Tak się jednak nie dzieje, ponieważ pieniądze nie są dla ludzi najważniejsze, nawet jeśli tak twierdzą. Oznacza to, że jest coś innego, co motywuje pracowników do wstawania z łóżka i jest to związane z jego wartościami. Odkryj te wartości i pomóż mu je zaspokoić pracą w Twoim zespole, a zyska on niesamowitą wewnętrzną motywację, by pracować jeszcze efektywniej.

Podział ról
W Dream Sales Teamie każdy powinien dokładnie wiedzieć co, jak i dlaczego ma robić, dlatego niezbędny jest jasny podział obowiązków i ról. Zarządzanie w ułańskim stylu, bez planu, przygotowania i podziału ról polega na tym, że zatrudnia się pracownika, któremu daje się laptopa i telefon i komunikat: „idź sprzedawaj”! To prosty przepis na porażkę, bo pracownik potrzebuje planu i jasnego zakresu obowiązków, a jeśli ich nie dostanie, to nie osiągnie rezultatów, co wpłynie na jego samoocenę, poczuje się nic nie warty i odejdzie z pracy, gdyż nie będzie mógł się wykazać i będzie czuł, że zawodzi. Rozwiązaniem jest klarowne przedstawienie mu oczekiwań i konkretnego planu działania, którego realizacja da mu to, czego firma od nich oczekuje.

Zaangażowanie
W firmach zarządzanych silną ręką, przez bardzo kontrolującego szefa pracownicy nie mogą liczyć na samodzielność, bo każdy ich ruch i decyzja i tak jest monitorowana i zmieniana, jeśli nie jest zgodna z filozofią szefa. Ten brak swobody i związane ręce sprawiają, że pracownicy nie mają motywacji do bycia kreatywnym, samodzielnym, zaangażowanym, bo ich wysiłki i tak zazwyczaj są torpedowane przez autorytarnego szefa. Drugą stroną tego medalu jest zmęczony tą sytuacją szef, który mówi, że nie może na nikogo liczyć, wszystko musi robić sam, pracownicy są niesamodzielni i nieodpowiedzialni. Patologia tej sytuacji polega na tym, że obie strony są winne, ale jak zwykle: ryba psuje się od głowy, więc to szef powinien oddać część odpowiedzialności i przerzucić ją na ludzi, aby dać im swobodę i zachęcić do wykazania się inicjatywą. Rezygnując z wszechstronnej kontroli, uwalnia swój czas i zyskuje zaangażowanych pracowników, którym się chce.

Nade wszystko jednak pamiętaj, że sukces Twojego zespołu zawsze zależy od Ciebie, bo stado baranów rządzone przez lwa, zawsze zwycięży ze stadem lwów rządzonych przez barana.
www.karolfron.pl

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

Karol Froń był jednym z prelegentów konferencji MARKETING MIX, podczas wrześniowych targów reklamy FestiwalMarketingu.pl. Poniżej relacja filmowa z wydarzenia.



MW