Czas pandemii i izolacji to zdecydowanie spory wzrost zainteresowania mediami społecznościowymi. Zapewniają nam one możliwość pozostania w kontakcie z bliskimi i przyjaciółmi, dostarczają rozrywki, kiedy ta w innych formach jest niedostępna, a często również wykorzystujemy je do składania zamówień.
Biorąc pod uwagę popularność portali takich jak Facebook, mógłby to być czas zbierania żniw wieloletniej, ciężkiej pracy nad rozwojem narzędzia.
Jednak w przypadku najpopularniejszego portalu Mark’a Zuckerberga tak nie było. Wraz z rozwojem sytuacji związanej z globalną epidemią koronawirusa, gigant chcąc odpowiedzieć na nowe potrzeby społeczności, zwiększył intensywność pracy nad funkcjonalnościami i dostosował je do nowej codzienności, z jaką przyszło się mierzyć użytkownikom aplikacji na całym świecie. Oto kilka z nich!
1. Pokoje na Facebooku
W związku ze światowym lockdown’em, pod koniec I kwartału 2020 roku Facebook odnotował prawie dwukrotny wzrost połączeń wideo za pomocą Messengera. Istotnie wzrosła również liczba wyświetleń transmisji na żywo. Użytkownicy nie musieli długo czekać na odpowiedź ze strony serwisu – w pierwszej połowie II kwartału 2020 roku zaprezentowana została funkcja Messenger Rooms. W ramach tej opcji komunikatora użytkownicy mogą prowadzić wideokonferencje nawet w gronie 50 osób. Co ważne, do rozmowy możemy zaprosić osoby, które nie posiadają konta w serwisie. Wystarczy udostępnić unikatowy link do wideokonferencji i gotowe.
Według ustawień domyślnych Pokoje są otwarte dla wszystkich użytkowników. Jednak jako twórcy, możemy wybrać, kto będzie mógł go zobaczyć i do niego dołączyć.
Pokoje możemy tworzyć zarówno z poziomu Facebooka jak i Messengera, na desktopie jak i w aplikacji mobilnej.
Jak wynika z tweeta opublikowanego 21 maja na profilu Instagrama – możliwości tworzenia pokoi zostanie rozszerzona także o Instagram.
Link do tweeta: KLIKNIJ
2. Płatne wydarzenia
W związku ze światową pandemią wiele firm i twórców zdecydowało się przenieść swoją działalność do wirtualnej rzeczywistości. Aby pomóc im przetrwać ten trudny czas platforma społecznościowa umożliwiła organizowanie dobrze nam znanych wydarzeń w wersji płatnej. Jak to działa? Zanim utworzymy wydarzenie, musimy zweryfikować naszą stronę, co oznacza, że musi być zgodna z:
regulaminem płatnych wydarzeń,
zasadami monetyzacji dla Partnerów,
zasadami monetyzacji i reklam w sklepie Google Play
zasadami sklepu App Store firmy
Po weryfikacji tworzymy wydarzenie jak dotychczas, wybierając opcję płatnego wydarzenia i określając kwotę, jaką użytkownicy będą musieli zapłacić, aby wziąć udział w wydarzeniu.
Dodatkowo, w ramach wsparcia małych firm i twórców, Facebook nie będzie pobierać od nich opłat z tytułu organizowania płatnych wydarzeń co najmniej przez następny rok. Kwota jednak zostanie pomniejszona o odpowiednie podatki.
3. Program grantowy dla małych firm
Od początku pandemii setki branż na całym świecie zostało dotknięte ograniczeniami i problemami finansowymi wywołanymi zmniejszoną ilością klientów.
W związku z tym Facebook przeznaczył 100 mln dolarów na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w walce ze skutkami pandemii. Polska jako jeden z ponad 30 krajów zakwalifikowanych do programu grantowego otrzymała 1,3 mln złotych, które zostało rozdzielone pomiędzy zakwalifikowanych warszawskich przedsiębiorstw.
Zgłoszenia były przyjmowane w dniach od 29 września do 8 października.
Aby ubiegać się o udział w programie grantowym, firma musiała spełnić też kilka warunków:
zatrudniać od 2 do 50 pracowników;
prowadzić działalność od co najmniej roku;
znajdować się w trudnej sytuacji w związku z epidemią COVID-19;
prowadzić działalność zarejestrowaną na terenie Warszawy
Na jedno przedsiębiorstwo przypadała: dotacja gotówkowa do wykorzystania na dowolne cele w wysokości 5556 PLN oraz środki na reklamę w wysokości 3333 PLN. Czy to dużo? I tak i nie. Biorąc pod uwagę, że dodatkowe środki dobrze wykorzystane mogą zaowocować nowymi zleceniami/Klientami, może się okazać, że pomoc była znacząca.
Patronat nad programem objął prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
4. Business Suite
Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w minimalizowaniu skutków pandemii w wielu branżach. Umożliwiają pozostanie w kontakcie z klientami, pomagają generować przychody, a często też ułatwiają finalizację transakcji. Business Suite powstał z myślą o małych firmach, umożliwia jeszcze łatwiejsze publikowanie treści na Facebooku, Instagramie i w Messengerze.
Nie da się ukryć, że sporo firm i twórców prowadzi swoje media społecznościowe, publikując jednocześnie te same wpisy na poszczególnych kanałach. Dzięki nowemu narzędziu tworzenie publikacji jest jeszcze łatwiejsze! Wystarczy przygotować wpis w aplikacji, a następnie wybrać, gdzie ma zostać opublikowany.
Dodatkowo aplikacja może też zintegrować wiadomości otrzymywane od użytkowników za pomocą różnych kanałów.
Narzędzie Facebooka jest już dostępne dla małych firm na całym świecie. W przyszłym roku ma zostać rozszerzone także na większe firmy.
5. Oznaczenie postu: Aktualizacja dotycząca pandemii COVID -19
Jedną z pierwszych reakcji ze strony giganta na sytuację, w jakiej znalazł się niemal cały świat, było wprowadzenie specjalnego oznaczenia posta. Twórcy w trakcie publikacji wpisu mogą dodać oznaczenie: covid 19 – najnowsze informacje.
Według pomysłu Facebook’a funkcja ta powinna służyć do informowania o zmianach dotyczących oferowanych produktów i/lub usług w tym trudnym okresie. Serwis zaleca, by korzystać z funkcji, kiedy chcemy poinformować o zmianie dostępności produktu, nowej usłudze w ofercie czy ogłosić nowe praktyki w zakresie bezpieczeństwa.
Teoretycznie różnica pomiędzy zwykłym postem a tym oznaczonym nie jest duża, dlaczego więc korzystać z tej funkcji zamiast ze zwykłych postów?
Według informacji, jakie otrzymujemy na ten temat ze strony serwisu, wynika, że sekcja informacji na temat COVID-19 umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców w lokalnej społeczności, dzięki lepszej widoczności w różnych obszarach Facebooka.
Ta funkcja jest szczególnie istotna dla małych firm, takich jak salony fryzjerskie, kawiarnie, restauracje czy lokalne siłownie, dla których co najmniej kilkukrotnie w ciągu ostatnich miesięcy zmieniały się wytyczne odnośnie funkcjonowania i limitów osób w lokalu.
6. Centrum informacji o koronawirusie
Serwis utworzył specjalną sekcję, w której publikowane są aktualności i wskazówki od globalnych i lokalnych organizacji zajmujących się ochroną zdrowia. Portal ściśle współpracuje ze Światową Organizacją Zdrowia, UNICEF-em, a także z krajowymi Ministerstwami Zdrowia, aby przedstawiać precyzyjne informacje i ograniczać rozprzestrzenianie się dezinformacji.
Dodatkowo w tej zakładce możemy znaleźć sekcje: Osoby oferujące pomoc i Osoby potrzebujące pomocy. Mają one pomóc w połączeniu ze sobą lokalnej społeczności i połączeniu osób, które ze względu na zwiększone ryzyko zachorowań czy przebywaną chorobę nie mogą same zrobić zakupów czy wyprowadzić psa.
7. Facebook Pay w Polsce
Już w listopadzie 2019 roku światowy gigant, chcąc ułatwić wykonywanie transakcji pieniężnych w swoich aplikacjach, zaprezentował Facebook Pay, czyli własny system płatności. Nie był on jednak dostępny dla użytkowników z Polski aż do przełomu sierpnia/września 2020 roku.
Facebook jest świadomy tego, że użytkownicy w trakcie korzystania z aplikacji robią zakupy czy przekazują darowizny. Wprowadzenie Facebook Pay ma ułatwić im dokonywanie tych transakcji w aplikacjach Facebook, Messagner czy Instagram, jednocześnie zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo i ochronę danych.
Co ciekawe, w sekcji ustawień nowej funkcji możemy dodać takie informacje jak: adres do wysyłki, numer telefonu i adres e-mail. Może to oznaczać, że funkcjonalność Facebook Pay zostanie w przyszłości połączona z możliwością dokonywania transakcji w Sklepach bez wychodzenia z aplikacji.
Sam serwis nie pobiera opłat za korzystanie z tej usługi, natomiast PayPal może pobierać opłaty za określone rodzaje transakcji. Opłaty mogą być również pobierane od osób, na rzecz których są prowadzone prywatne zbiórki pieniędzy, a także od osób lub firmy sprzedających przedmioty na Facebooku.
8. Workplace
Co prawda, nie jest to nowa funkcja, ale zdecydowanie w czasie pandemii znów zrobiło się o niej trochę głośniej.
Workplace to nic innego, jak narzędzie komunikacyjne, które łączy pracowników jednej firmy, ułatwia im współpracę, pomaga sprawniej i efektywniej realizować projekty. W sytuacji, kiedy wiele firm zmieniło tryb pracy na zdalny, wdrożenie narzędzia umożliwiającego sprawną komunikację pomiędzy pracownikami było koniecznością.
Dla firm, które nie dysponują czasem na wdrażanie pracowników, w często zbyt skomplikowane interface’y platform do współpracy, Workplace wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Narzędzie jest intuicyjne i łatwe w obsłudze – wygląda niemal identycznie jak Facebook, z tą różnicą, że użytkownicy mogą komunikować się wyłącznie ze swoimi współpracownikami.
Aplikacja dostępna jest w kilku planach, każdy z nich obejmuje różny zakres funkcji: Workplace Standard, Workplace Essential, Workplace Advanced i Workplace Enterprise. Jeśli chodzi o opłaty z korzystanie z aplikacji, dwie pierwsze opcje są bezpłatne, natomiast opcje Advanced i Enterprise są odpłatne. Z Workplace korzysta już ponad 5 milionów subskrybentów na całym świecie.
Ataki hackerskie
Pisząc o ostatnich miesiącach na Facebooku, bardzo trudno nie wspomnieć też o jednym negatywnym zjawisku. Od kilku miesięcy bardzo mocno wzrosła liczba ataków hakerskich. Łupem stają się nie tylko konta reklamowe czy fanpage, ale również konta osobiste użytkowników.
O ile każdy z takich przypadków jest nieprzyjemnym doświadczeniem, o tyle kradzież konta reklamowego może mieć naprawdę nieprzyjemne skutki. Zwykle tuż po kradzieży na koncie reklamowym zostają uruchamiane reklamy kierujące do obcej strony/aplikacji, a ich budżet dzienny jest zazwyczaj kosmicznie wysoki. O tym jak wygląda proces odzyskiwania takiego konta można napisać kolejny obszerny artykuł – jest to trudne, ale oczywiście możliwe. Również środki pobrane z konta z tytułu reklamy uruchomionej przez obcy podmiot są możliwe do odzyskania, ale z pewnością jest to stresująca sytuacja, a jej odkręcenie może trwać nawet kilka tygodni.
Jak mówi przysłowie: lepiej zapobiegać niż leczyć, warto możliwie najlepiej zabezpieczyć konto. Z pewnością należy włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe. W sytuacji, kiedy więcej niż jedna osoba posiada dostęp do konta reklamowego, one również powinny mieć uruchomione uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
Zaleca się również, aby dywersyfikować hasła, za pomocą których logujemy się do konta na Facebooku i e-maila z nim połączonego.
To tylko najważniejsze zmiany i nowości, jakie pojawiły się na portalu w ciągu ostatnich miesięcy. Biorąc pod uwagę wyniki finansowe giganta, jak na razie przechodzą przez globalny kryzys obronną ręką, a nawet odnotowują wzrosty, jakich nie przewidzieli nawet analitycy w Wall Street!
W II kwartale 2020 przychód Facebooka sięgnął 18,7 miliarda dolarów. W analogicznym okresie w 2019 roku wyniósł on 16,9 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 11% w roku 2020.
Jeśli chodzi o zysk netto, w II kwartale br. wyniósł on 5,8 miliarda dolarów. Porównując do 2,62 miliarda dolarów z analogicznego okresu w 2019, jest to wzrost o 98%.
W III kwartale przychody wyniosły 21,47 miliarda dolarów. W analogicznym okresie w 2019 roku przychody wyniosły 17,65 miliarda dolarów. Oznacza to wzrost przychodów o 22% w stosunku do roku poprzedniego!
Zysk netto w III kwartale to już 7,85 miliarda dolarów i był o 29% wyższy niż w okresie analogicznym w 2019 roku kiedy to wyniósł on 6,09 miliarda dolarów.
Paulina Żarnowska. Lider zespołu Social Media w agencji KS.pl. Specjalizuje się w planowaniu strategii i ciekawego contentu w mediach społecznościowych Klientów. Odpowiada również za planowanie i wdrażanie skutecznych kampanii płatnych na takich platformach społecznościowych jak Facebook, Instagram czy LinkedIn.