Aktualności Czas na budowanie relacji – firmowe święta w nowej rzeczywistości

Czas na budowanie relacji – firmowe święta w nowej rzeczywistości

79
0

Święta Bożego Narodzenia to zawsze gorący czas dla biznesu. Marketingowcy wiele miesięcy wcześniej pracują nad kampaniami reklamowymi, które mają nas skłonić do konkretnych zakupów. Firmy myślą o podziękowaniach dla swoich klientów i kontrahentów, a także – jako pracodawcy – swoim pracownikom. Rok 2020 jest pod wieloma względami wyjątkowy. Jak wpłynął na świąteczne zwyczaje firm? Sprawdzamy poniżej.

Nie da się ukryć, że pewna forma podziękowania czy gratyfikacji z okazji świąt, przekłada się na poziom zadowolenia pracownika z pracy. Jak wynika z raportu “Mikołaj w pracy… Podarunki dla pracowników 2019” przeprowadzonego przez ICAN Institute pracownicy, którzy dostają od pracodawcy prezent na Boże Narodzenie, mają dwa razy wyższą satysfakcję z pracy niż osoby, które ich nie otrzymują. Osoby w taki sposób docenione, są bardziej zadowolone z posiadanej pracy, są także skłonne polecać swoją firmę innym, jak również– rzadziej myślą o zmianie pracy. Z drugiej strony, rok 2020 to rok cięć, ograniczeń i przysłowiowego „zaciskania pasa”. Czy i jak odbije się to na świątecznych aktywnościach marek wobec swoich pracowników?


W eventach skromniej

Organizowane niejednokrotnie z wielkim hukiem świąteczne spotkania, roczne podsumowania i pracownicze Wigilie w wielu wypadkach wypadną skromniej lub wręcz będą musiały w tym roku  odejść w zapomnienie. Rządowe obostrzenia na ten moment są tutaj jasne, do 27 grudnia zakazuje się organizowania imprez, spotkań i zebrań z wyłączeniem m.in. imprez i spotkań do pięciu osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie. Dotyczy to więc również samych świąt. 

Wielu pracodawców zmienia w tym roku swoją strategię, mając na uwadze bezpieczeństwo pracowników podczas dużych eventów i przesuwa środki dotychczas wydatkowane na wydarzenia, na inne aktywności. – W poprzednich latach tradycyjnie organizowaliśmy dla naszych pracowników spotkania w świąteczno-noworoczne, które były okazją do podziękowania za miniony rok i spędzenia czasu w gronie zespołu. Dodatkowo dla najmłodszych i ich rodziców organizowaliśmy spotkania mikołajkowe z animacjami i niespodziankami. W tym roku mając na względzie bezpieczeństwo naszych pracowników rezygnujemy z organizacji dużych spotkań. Biorąc pod uwagę obecną, wyjątkowo wymagającą sytuację, zdecydowaliśmy się przesunąć te środki i zwiększyć zakres pomocy świątecznej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, by mogła z niej skorzystać większa grupa pracowników – wyjaśnia Katarzyna Załuska-Głuszczyńska, dyrektor Departamentu Rekrutacji i Rozwoju w  Credit Agricole Bank Polska S.A.

Świąteczne firmowe spotkania w tym roku – jeśli się odbędą – to często w skromniejszej formie.

Organizowanie spotkań z pracownikami z okazji Świąt Bożego Narodzenia było również tradycją w  firmie Colian Sp. z o.o., mającej w swoim portfolio takie marki jak Solidarność, Goplana, Jutrzenka czy Grześki. – Co roku spotykamy się przy wspólnym stole, by życzyć sobie wszystkiego co najlepsze. Wśród dźwięku kolęd i pysznych wigilijnych potraw wspominamy najlepsze momenty minionego roku, rozmawiamy o kolejnych celach – nie tylko zawodowych, ale również osobistych. To idealny czas na integrację w niepowtarzanym klimacie – mówi Jan Kolański, Prezes Zarządu, Colian Sp. z o.o. –  W tym roku, po raz pierwszy od wielu lat, spotkania świąteczne z pracownikami, nie odbędą się. Składając życzenia bliskim życzymy sobie przede wszystkim zdrowia. Dziś wiemy, że same życzenia nie wystarczą – kluczowe jest rozsądne działanie. Zachowanie odpowiedniego dystansu jest wyrazem najlepszych intencji i jedną z najlepszych rzeczy jakie możemy sobie podarować. W chwili obecnej otaczająca nas rzeczywistość pokrzyżowała wiele naszych planów. Jeśli tylko pojawi się taka możliwość, wrócimy do wspólnych spotkań. – wyjaśnia Prezes Zarządu Colian Sp. z o.o.

Świąteczne bony

W wielu firmach oferowane są świadczenie świąteczne, które mogą odciążyć domowy budżet  i przydać się podczas zakupów prezentów. Popularne premie świąteczne wypłacane w gotówce coraz częściej zastępowane są też przez bony prezentowe. Od wielu lat popularnością cieszą się także świąteczne paczki, często przygotowywane nie tylko dla pracowników, ale dla ich dzieci.

Bony świąteczne dla pracowników w formie kart przedpłaconych są tradycją w Kauflandzie oraz Lidlu. W tym roku obie zrzeszone w Grupie Schwarz sieci postanowiły zwiększyć ich wartość, w związku z czym w ręce ponad 39.000 pracowników trafią bony w kwocie do 700 zł. Decyzja obu sieci ma związek z trwającą pandemią i jest wyrazem wdzięczności za pracę w tym trudnym czasie. – Znajdujemy się obecnie w niezwykle trudnym, wymagającym, jak i niespodziewanym okresie, który z pewnością zapisze się w pamięci każdego z nas. To czas, który rozbudził wśród ludzi wszystko to, co najlepsze – troskę i powinność wobec drugiego człowieka – mówi Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska. Łączna wartość świątecznych bonów w Kauflandzie i Lidlu w tym roku wyniesie ponad 23 mln zł.

Jedną z popularnych form świątecznej gratyfikacji są bony dla pracowników.

Inna sieć handlowa – Netto przeznaczy 1,6 mln zł na bonusy świąteczne w formie doładowania kart przedpłaconych. – Grudzień to wyjątkowy miesiąc w handlu. W dodatku tegoroczne Święta odbędą się w czasie pandemii koronawirusa, co ma ogromny wpływ na naszą branżę. Dlatego podjęliśmy decyzję o przeznaczeniu 1,6 mln złotych na świąteczne bonusy dla naszych pracowników. Mam gorącą nadzieję, że dzięki nim tegoroczne Boże Narodzenie będzie bardziej radosne – mówi Janusz Stroka, prezes Netto Polska.

Namacalny upominek

Nieodłącznym elementem prezentów  świątecznych dla partnerów, kontrahentów czy pracowników są benefity i paczki świąteczne, w których znajdziemy słodycze, owoce, zdrową żywność i upominki oraz gadżety reklamowe.  

– W przypadku gadżetów  stawiamy na te bardziej kojarzące się z rodzinnymi świętami, bezpieczeństwem, dobrą atmosferą, aby ocieplić święta w trakcie pandemii. Oczywiście dbamy również o bezpieczeństwo. W przypadku słodyczy, oznacza to, że idziemy w kierunku osobno pakowanych słodyczy, które możemy wręczyć klientowi. A rezygnujemy np. z cukierków, którymi klienci sami mogą się częstować – wyjaśnia Anna Studniarczyk, młodszy specjalista ds. Komunikacji na Rynkach Lokalnych w Credit Agricole Bank Polska S.A.

Prezes firmy Colian, która specjalizuje się w produkcji słodyczy, zaznacza, że te są idealnym uzupełnieniem każdego świątecznego prezentu. – W naszej firmie Święty Mikołaj dba najbardziej o tych, którzy przyczyniają się do ich powstawania, więc każdy pracownik Grupy Colian otrzymuje w prezencie paczkę z naszymi pysznymi wyrobami – dodaje.

Teraz – tym bardziej, gdy wiele spotkań zostało odwołanych – to doskonały pomysł, by świąteczną paczką podziękować za ostatnie miesiące wspólnej pracy. O relacje warto dbać zawsze, tym bardziej w tych trudniejszych czasach. Nawet w sytuacji ograniczeń, nadal mamy wiele możliwości by wyrazić wsparcie i wdzięczność dla naszego otoczenia biznesowego.

O gadżetach reklamowych, które stanowią dobrą inspirację  dla świątecznych upominków biznesowych, pisaliśmy też TUTAJ

KL