Powrót do sytuacji, jaka funkcjonowała przed pandemią, będzie trudny. Straty poniesione przez organizatorów, instytucje kultury czy firmy zajmujące się produkcją wydarzeń mogą być nieodwracalne lub w dużym stopniu destrukcyjne dla ich modeli biznesowych. Istotny jest też wpływ na portfele Polaków, którzy będą inaczej dysponować swoimi budżetami nie tylko w roku 2021, ale być może i dłużej.
Trudno wyobrażać sobie, że zastój szeroko rozumianej branży eventowej, która stanowi łącznie blisko 1,5% polskiego PKB, będzie trwały. Brak działań eventowych i kulturalnych wpływa również na gospodarkę poszczególnych regionów. Na podstawie Audioriver, możemy przytoczyć wyniki z raportu wykonanego na zlecenie MKiDN przez dr hab. Rafała Kasprzaka, prof. SGH w Warszawie. „Raport z analizy oddziaływania ekonomicznego efektów bezpośrednich, pośrednich i indukowanych dla festiwalu Audioriver w Płocku” wskazuje, że 1 zł wydatkowana przez samorząd Płocka w związku z organizacją Festiwalu, wygenerowała 8,12 zł efektu ekonomicznego dla gospodarki. To pieniądze wpływające do miasta dzięki kwotom wydanym u lokalnych przedsiębiorców, m.in. w restauracjach, hotelach czy lokalach usługowych. Środki przyznane w ramach Funduszu Wsparcia Kultury z pewnością pomogą i pozwolą przetrwać większości podmiotów, ale kluczowe w wielu przypadkach jest wspomniane wsparcie – finansowe i operacyjne – płynące od regionów, które goszczą u siebie poszczególne projekty.
Dlaczego jest to tak istotne? Polski rynek funkcjonuje inaczej i musi radzić sobie z innymi problemami. Osoby przyjeżdżające na polskie festiwale potwierdzają, że pod kątem produkcji, rozwiązań organizacyjnych czy programu nie odstajemy od zagranicznych wydarzeń. Różni nas jednak waluta. Wartość złotego jest kilkukrotnie niższa od euro czy funta. Koszty operacyjne, niezależnie od państwa, są jednak te same. Artyści proszą o honoraria, które otrzymują na całym świecie. Często, gdy na festiwalu w Polsce za butelkę wody zapłacimy 6 zł, w innych krajach zapłacimy 6 euro. Różnica jest ogromna. Bez wsparcia samorządów czy marek komercyjnych, wiele projektów nie mogłoby funkcjonować. A o takie współprace sponsoringowe, w obecnej sytuacji także może być trudniej.
– Odnosząc się do planów Audioriver, rok 2020 miał być dla nas szczególny. 15. edycja to jubileusz, który planowaliśmy od dawna. Staramy się, aby w pełnej formule mógł odbyć się w 2021 roku, dlatego przenosimy bookingi większości zaproszonych artystów, kontynuujemy prace organizacyjne i nie rezygnujemy z niespodzianek. Bardzo zależy nam na świętowaniu jubileuszu z całą społecznością Audioriver. Nie wykluczamy jednak, że w Polsce pojawi się rozwiązanie, o którym mówił Premier Wielkiej Brytanii – mówi Piotr Orlicz-Rabiega, Prezes Fundacji Jest Akcja!
Boris Johnson zapowiada wprowadzenie tzw. paszportu COVIDowego – oznacza to, że osoba chcąca wziąć udział w danym wydarzeniu, będzie musiała potwierdzić, że została zaszczepiona lub że posiada aktualny, negatywny test na obecność koronawirusa.
– Ze względu na charakter festiwalu, który ma tak bardzo zaangażowaną społeczność i który tak mocno stawia na integrację, nie chcemy przenosić go do internetu. Pracujemy nad kilkoma rozwiązaniami, których wprowadzenie będzie zależne od aktualnej sytuacji i wytycznych Rady Ministrów. Nie mamy pewności czy będziemy mogli zorganizować ponad 100 koncertów dla 30 000 osób. Jeśli nam się uda, to na pewno z jeszcze większym naciskiem na środki bezpieczeństwa. Do daty wydarzenia zostało jednak jeszcze prawie 8 miesięcy i pracujemy nad tym, aby festiwal mógł odbyć się we właściwej formie – podsumowuje Piotr Orlicz-Rabiega.
15. edycja festiwalu Audioriver zaplanowana jest na 24-26 lipca. Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.
Piotr Orlicz-Rabiega – Prezes Fundacji Jest Akcja! zajmującej się działalnością w świecie kultury i muzyki, a także doświadczonej w organizacji imprez korporacyjnych i eventów dla firm. Fundacja jest odpowiedzialna za produkcję setek wydarzeń m.in. w takich lokalizacjach, jak Soho Factory, Pin-Up Studio, Szwedzka 2/4 i Times Event Center oraz w najlepszych klubach czy salach koncertowych w Polsce. Głównym i najbardziej znanym projektem Fundacji jest odbywający się od 15 lat festiwal Audioriver.