Logo

Event MIX

Event sonda – podsumowania i prognozy dla branży spotkań | Marta Chmielewska

Jak podsumujesz 2020 rok?
Rok 2020 kojarzy mi się z tsunami, zwłaszcza w branży eventowej. Błyskawicznie przestał istnieć dotychczasowy porządek. Zmieniło się niemal wszystko, począwszy od sposobu pracy, nauki, a na wypoczynku skończywszy. Przyszedł czas próby, w którym w praktyce przekonaliśmy się ilu jest wśród nas prawdziwych liderów, ile firm to naprawdę odpowiedzialni pracodawcy. Konsumenci stali się bardziej świadomi swoich potrzeb, wyraźnie je wyrażają, równocześnie podkreślając, że szkoda im czasu na tymczasowe rozwiązania. Dlatego tak ważny – zwłaszcza w dobie dużych ograniczeń i obostrzeń – okazuje się event marketing jako narzędzie zapewniające kontakt. Sfera online zdominowała offline. Eksperci branży wydarzeń kreują rozwiązania, dzięki którym możliwe są – pomimo fizycznego oddalenia – efektywne komunikacyjnie, spełniające cele biznesowe klientów, a do tego pełne emocji spotkania. Reagujemy, kreujemy, proponujemy klientom rozwiązania na miarę nowych czasów.

Eventowcy to ludzie wielu talentów, więc i w czasie pandemii nie poddawaliśmy się, choć otoczenie biznesowe nam nie sprzyja. Brak przemyślanej, długofalowej pomocy państwa dla branży, pomijanie w kolejnych tarczach antykryzysowych, niebranie pod uwagę naszych propozycji rozwiązań pomocowych… Jednak nie poddajemy się, bo wierzymy, że wkrótce nadejdzie czas, kiedy nasza praca będzie bardzo potrzebna. W końcu wydarzenia H2H to nasza specjalność.

Jak będzie wyglądał 2021 rok?
Na pewno ciekawie, mnóstwo wyzwań gwarantowane. Będziemy odczuwać skutki pandemii na poziomie globalnym, krajowym, jak i każdego gospodarstwa domowego. W nowym rok zwykle wchodzimy z planami, wieloma nadziejami, życzeniami. Ja życzę nam wszystkim dużo optymizmu, zdrowia i odporności, bo jako społeczeństwo musimy być gotowi na ciężką pracę, odbudowywanie naszej pozycji gospodarczej, powrót do normalnej działalności biznesowej, do życia. Niech rok 2021 będzie czasem solidarności społecznej, wzajemnej pomocy, uważności na drugiego człowieka. Pomagać można na wiele sposobów. Od naszych codziennych decyzji, choćby zakupu produktów i usług (m.in. eventów online/offline) wytwarzanych w Polsce, zależą setki tysięcy miejsc pracy.

Im wcześniej będziemy mogli mówić o Covid-19 w czasie przeszłym, tym szybciej spotkamy się twarzą w twarz, będziemy celebrować jubileusze, premiery, sukcesy, przeżywać razem niezapomniane chwile. Eksperci podkreślają, że pełne poznanie skutków pandemii: psychologicznych, socjologicznych, ekonomicznych itd. zajmie lata, ale już teraz nie mają wątpliwości, że kluczowe w minimalizowaniu negatywnych zjawisk jest wsparcie społeczne, poczucie wspólnoty. A w tworzeniu wspólnoty przeżyć, pozytywnych emocji ekspertami jesteśmy my-eventowcy, oby 2021 rok pozwolił nam to wielokrotnie udowodnić.

Czy i kiedy powrócimy do „eventowej normalności”?
Wiele zależy od rozwoju sytuacji, od tego, kiedy będzie można stwierdzić, że pandemia jest za nami. Moim zdaniem nie tyle powrócimy, co będziemy działać w nowej eventowej rzeczywistości, wykorzystując doświadczenia z czasu lockdownu, okresu narodowej kwarantanny. Pewne zmiany są nieodwracalne. Covid-19 stał się katalizatorem przejścia wielu aktywności ze świata offline do online. Technologia okazała się bardzo przydatna, choć wielu z nas podchodzi do niej nadal z dystansem. Pewnie ma to związek z bardzo szybkim i szerokim transferem ‘do sieci’ (bez okresu przejściowego) mnóstwa aspektów naszego życia. W 2020 r. pracujemy, uczymy się, relaksujemy na odległość. Przypuszczam, że w 2021 roku za wszelką cenę będziemy dążyć, żeby dystans zastąpiły bliskość, wspólnota przeżyć, bycie razem tu i teraz. Od kreowania doświadczeń, integrowania zespołów, zapewniania niepowtarzalnych przeżyć mamy na polskim rynku sztab fachowców-eventowców. Życzmy sobie, żeby jak najwięcej z nich miało pracę, mogło oferować swoją wiedzę, doświadczenie i serce – które wkładają w każdą realizację – jak najczęściej.

Marta Chmielewska
Członkini Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Klubu Agencji Eventowych SAR, Prezes Mea Group, Partner Zarządzający Ewenement Brand Experience Workshop
Wykładowczyni akademicka, współodpowiedzialna za program ‘Studium Event Managementu’ na Wydz. Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Członkini: Rady Biznesu SGTiR w Warszawie (Grupa Uczelni Vistula) – Liderka Programu Mentoringowego; Rady Programowej CEO Round Table – Forum Rozwoju Przywództwa oraz Rady Sektorowej ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej.