Logo

Marketing MIX

7 trendów, na które warto zwrócić uwagę w 2021 roku przy planowaniu kampanii | Ewelina Łukasiak, Stock Polska

COVID-19 zdominował cały świat a tym samym – również rynek komunikacji. Nie będzie zatem zaskoczeniem, że poniższe inspiracje zostały ściśle powiązane z tym tematem. Podczas lockdownu postawy konsumenckie zmieniły się nieodwracalnie w konsekwencji czego teraz branża będzie musiała dostosować się do nowych reguł gry. Sprawdź, jakie ruchy marketingowe będą na topie w roku 2021, aby zdążyć je uwzględnić w swoich działaniach.

1. Mindfulness & Well-being

Pandemia spowodowała, że wszyscy odczuwamy niepokój. Według badań Deloitte, Polacy znajdują się w czołówce państw z wysokim tzw. „Anxiety Index”, czyli wskaźnikiem niepewności konsumentów. W związku z tym, bardziej niż kiedykolwiek, poszukujemy sposobów na pozbycie się stresu i poprawę samopoczucia. Zależy nam na odnalezieniu wewnętrznego spokoju oraz „powrocie do korzeni”. Konsumenci pochwalą zatem działania kampanijne podkreślające podstawowe wartości oraz podsuną pomysły/narzędzia, które pomogą łagodniej znieść pandemię. Można wykorzystać do tego ASMR, technologie haptyczne czy rosnące w siłę podcasty – możliwości jest naprawdę wiele.

2. Reklamy jako oznaka normalności

Mogłoby się wydawać, że nasi odbiorcy skoncentrowani na wydarzeniach pandemicznych i społecznych, odrzucili treści reklamowe. Nic bardziej mylnego! Według raportu pt. „We Are Social” większość konsumentów (70% w Polsce, przy średniej światowej 55%) uważa, że marki nie powinny zwalniać tempa w działaniach reklamowych. Są oni na nie nadal tak samo otwarci, mimo kontekstu pandemii. Obecność reklam zaczęła stanowić oznakę normalności, za którą wszyscy tak tęsknimy. Trzeba je tylko dostosować do obecnych realiów i uwagę konsumentów mamy gwarantowaną.

3. Marki mają głos

Tu nie chodzi już tylko o społeczną odpowiedzialność biznesu. Konsumenci, szczególnie pokolenie Millenialsów, wymagają zabrania konkretnego głosu przez marki w kontekście bieżących wydarzeń. A tych w tym roku nie brakowało – pożar w Australii, strajk kobiet w Polsce, wybory prezydenckie w USA zmusiły producentów do określenia się światopoglądowo. W komunikacji coraz częściej nie ma już miejsca na neutralność, a same marki również chętnie dzielą się swoimi manifestami, podejmując nierzadko kontrowersyjne tematy społeczne. W zajmowaniu takich stanowisk kluczowa będzie jednak rzetelna weryfikacja wartości w naszej firmie. Jeśli stanie się to wyłącznie elementem kampanijnym, bez wiarygodnych działań i poparcia – grozi to raczej kryzysem wizerunkowym niż sukcesami.

4. Internal jako ważna pozycja w mediaplanie

Ze względu na konieczność home office’u w większości branż, integracja pracowników z zespołem i firmą znacząco zmalała. Ci, którzy z kolei zostali zatrudnieni podczas trwającej pandemii, zazwyczaj nie mieli okazji poznać kolegów „zza biurka” czy nawet być w biurze. Prowadzenie efektywnej komunikacji wewnętrznej w takich warunkach to spore wyzwanie dla specjalistów od komunikacji, ale jednocześnie jej rola jest większa niż kiedykolwiek przedtem. Oprócz dbania o zasoby ludzkie, spełnia to poniekąd aspekt kampanijny. Docenieni i zadowoleni pracownicy to najlepsi ambasadorzy firmy oraz jej aktywacji konsumenckich, zatem nie może zabraknąć tego kanału dotarcia w mediaplanie.

5. Dom – centrum dowodzenia światem

Nasze mieszkania stały się jednocześnie miejscem pracy, odpoczynku, rozrywki, spotkań w wąskim gronie oraz restauracjami i barami. To duża zmiana, dlatego w sieci szukamy inspiracji na urozmaicenie naszej przestrzeni i życia w niej. Konsumenci oczekują od swoich ulubionych marek pomocy w zaaranżowaniu i dostosowaniu domowego środowiska do tych nowych funkcjonalności. W tej roli świetnie sprawdzą się poradniki online, podcasty, video tutoriale i wszelkie DYI. Nowego podejścia potrzebują także inicjatywy związane z kulturą. Uczestnicy mają zazwyczaj potrzebę wymiany opinii na temat takich doświadczeń, zatem wersje streamingowe mogą być niewystarczające.

6. Digital górą!

Jeszcze przed rokiem 2020 obserwowaliśmy coraz bardziej postępującą digitalizację. Współczesne przeniesienie całego życia z wersji offline do online – tylko przyspieszyło ten progres. Konsumenci intensywniej wpatrzyli się w ekrany, przywiązując jeszcze więcej swojej uwagi do internetu. Od teraz jest to nie tylko źródło rozrywki, ale miejsce załatwiania wszystkich najważniejszych spraw, ze względu na panującą izolację i wyłączenie dostępu do części usług „na żywo”. Sytuacja sprzyja także rozwojowi nowych funkcjonalności social mediów i komunikatorów, które tylko czekają na zastosowanie kampanijne – np. na Facebooku pojawiła się opcja randek, a Messenger zyskał opcję Rooms, dzięki której można prowadzić wideorozmowy z kilkudziesięcioma osobami jednocześnie. To również właśnie w tym czasie TikTok pobił prawdziwe rekordy ściągalności, a środowisko internetowe zyskało spore grono nowych, coraz młodszych twórców video. Trudno pominąć także rynek e-commerce, który zaliczył duże wzrosty. Największe skoki zanotowała branża FMCG, leki, ubrania oraz książki i gry (Raport pt. „Online shopping due to the Covid19 pandemic”). Wszystko wskazuje na to, że owe postawy zostaną z nami na dłużej. Zgodnie z raportem pt. „We Are Social”, 46% Polaków deklaruje bowiem, że będzie częściej korzystać z e-zakupów, nawet po zakończeniu pandemii.

7. #kiedyśtobyło

Ten hasztag ma na Instagramie niemal 19 tysięcy oznaczeń! Konsumenci chętnie wspominają czasy przedpandemiczne: podróże, wyjścia do kin i teatrów, spotkania ze znajomymi oraz wizyty w barach, klubach czy restauracjach. Znalezienie sposobu na chociaż częściowe wypełnienie tej luki, może stanowić wspaniały element kampanii brandowej. Technologie takie jak VR lub media społecznościowe pozwalają dać namiastkę podróżowania z własnej kanapy i pomogą zaangażować konsumenta w Twoje działania.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.

Ewelina Łukasiak –  Communication Manager w Stock Polska, gdzie odpowiada za realizację strategii PR marek własnych. Do jej obowiązków należy komunikacja produktowa, kryzysowa, media oraz influencer relations a także projekty wewnętrzne. Z branżą public relations związana od 2014 r. Posiada doświadczenie zarówno po stronie biznesu, jak i agencji. Zrealizowała działania dla takich firm jak: Nestlé, Jacobs Douwe Egberts, Maspex, Grana czy TenderHut.