Marketing MIX Oferujemy uwagę odbiorcy | Sylwia Chada, TikTok

Oferujemy uwagę odbiorcy | Sylwia Chada, TikTok

875
0

O otwieraniu polskiego biura firmy, biznesowym i marketingowym potencjale TikToka oraz o stereotypach związanych z tą platformą i bezpieczeństwie użytkowników mówi Sylwia Chada, General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej.

Mamy za sobą oficjalne otwarcie biura TikTok w Polsce, z drugiej strony TikTok nie jest nowością w naszym kraju. Proszę opowiedzieć o początkach platformy, jak i tym nowym starcie TikTok w Polsce?

Polska jest ważnym rynkiem dla TikToka ze względu na swoje położenie i potencjał biznesowy, dlatego zdecydowaliśmy o otwarciu biura w Warszawie, którym mam zaszczyt kierować. W Europie zatrudniamy ponad 2 tysiące pracowników. W Polsce jesteśmy już kilkudziesięcioosobowym zespołem, a w pierwszej połowie 2021 roku zamierzamy zatrudnić znacznie więcej osób i potroić nasz zespół o pracowników specjalizujących się w nowych technologiach, marketingu, reklamie i mediach. Nasze biuro w Warszawie będzie odpowiedzialne nie tylko za rozwój polskiego rynku, ale także kluczowych rynków w Europie Środkowej, w tym Rumunii, Węgier i Czech. Głównym zadaniem warszawskiego zespołu jest wspieranie klientów w rozwijaniu ich aktywności marketingowej na TikToku, a także budowanie świadomości naszej platformy w regionie.

Równolegle z otwarciem nowego biura wystartowaliście z kampanią reklamową „Don’t make Ads. Make TikToks”. Jakie działania obejmuje ta kampania?

„Don’t make Ads. Make TikToks” to nasza pierwsza kampania marketingowa w Polsce, którą zainaugurowaliśmy w styczniu tego roku. Podzieliliśmy ją na dwa etapy – cykl spotkań edukacyjnych „TikTok Talks – Porozmawiajmy o biznesie” oraz konkurs „Make TikToks Contest”.

Poprzez webinary chcieliśmy pokazywać czym jest TikTok dla biznesu i jakie możliwości daje, ale również mierzyć się ze stereotypami na temat naszej platformy. W sumie, podczas trzech spotkań live wzięło w nich udział ponad 3 tys. osób, dlatego planujemy już kolejne webinary edukacyjne, o których niebawem poinformujemy na naszych kanałach społecznościowych.

Drugą odsłoną naszej kampanii marketingowej był „Make TikToks Contest” – konkurs skierowany do pracowników branży marketingowej. Naszym celem było pokazanie, że TikTok to doskonałe miejsce dla marek i reklamodawców, które umożliwia dotarcie do nowych grup odbiorców i stworzenie wartościowych treści, bez względu na branżę czy skalę działalności firmy. Konkurs cieszył się ogromną popularnością – otrzymaliśmy prawie 100 prac. Wśród nich były największe polskie marki, jak też lokalne firmy, między innymi Red Bull, Burger King, Miasto Łódź, Lidl czy Krowarzywa. Trzech zwycięzców, którzy otrzymali od nas nagrody, każdą o wartości 60 000 złotych, ogłosiliśmy podczas uroczystej gali „Make TikToks Awards Poland”. Ich prace dostępne są na naszej stronie.

Zobacz więcej – Make Tiktoks Contest

Wspomniała Pani o spotkaniach edukacyjnych TikTok Talks. Na jakie działania stawiacie?

W ramach pierwszej serii naszych webinarów pod hasłem „TikTok Talks – Porozmawiajmy o biznesie”, chcieliśmy przede wszystkim dzielić się wiedzą na temat platformy, jej unikalnych możliwości reklamowych oraz wykorzystywania trendów do tworzenia efektywnych kreacji na TikToku. Zaproszeni przez nas goście ze świata biznesu oraz twórcy opowiedzieli o swoich doświadczeniach na TikToku, prowadzili ciekawą i inspirującą dyskusję na temat tego, co sprawdza się na TikToku oraz jakie możliwości daje platforma. Spotkania skierowane były głównie do marketerów, firm, przedsiębiorców, ale uczestniczyło w nich również wiele osób, które po prostu są zainteresowane TikTokiem i chciały dowiedzieć się więcej na temat tego, w jaki sposób TikTok wspiera rozwój biznesu i rewolucjonizuje branżę reklamową w ramach TikTok for Business.

No właśnie – TikTok już jest miejscem dla biznesu. W 2020 roku zrealizowanych zostało na tej platformie ponad 600 kampanii dla największych marek w regionie, takich jak Lidl, McDonald, Hortex, mBank, L’Oréal czy Samsung. Czy obserwujecie coraz więcej aktywności marek na Waszej platformie?

Coraz więcej marek przekonuje się o tym, że TikTok daje możliwość dotarcia do szerokiego i rosnącego grona odbiorców, a także, że format reklamy, który oferuje jest zupełnie wyjątkowy. Podczas, gdy uwaga widza staje się coraz trudniejsza do osiągnięcia i utrzymania, reklama na TikToku oferuje niczym niezakłóconą uwagę odbiorcy. Unikalny interfejs TikToka jest pionowy, więc użytkownik ogląda materiał na pełnym ekranie, a dźwięk jest zawsze włączony na platformie. Korzystanie z TikToka pozwala markom i reklamodawcom uzyskać pełną uwagę osób przeglądających treści na platformie. Poza tym, nasza społeczność jest bardzo zaangażowana i aktywna, a nasi twórcy uwielbiają współpracować z markami, o ile treści przez nie oferowane są kreatywne, ekscytujące i  po prostu „fajne”, wtedy chętnie stają się oni ambasadorami marki.

Dodatkowo TikTok posiada unikalny algorytm, który nastawiony jest na odkrywanie, co oznacza, że umożliwia reklamodawcom i markom docieranie do nowych odbiorców w bardzo łatwy sposób. Użytkownikom TikToka stale prezentowane są nowe treści od jeszcze nieobserwowanych twórców, a marki coraz częściej z tego korzystają.

O TikToku krąży też wiele mitów. Że to platforma stricte dla młodzieży czy, że nie jest to miejsce na poważne, biznesowe treści. Jak staracie się mierzyć z tymi stereotypami?

Mamy świadomość, że TikTok często postrzegany jest jako platforma zarezerwowana wyłącznie dla nastolatków. Od momentu wejścia na polski rynek chcemy jednak zmierzyć się z tym stereotypem i udowodnić, że jest to przestrzeń dla każdego – zarówno osób starszych, jak też marek, które w kreatywny i nieszablonowy sposób mogą zdobyć nowe grupy klientów. Pierwszym krokiem, który podjęliśmy jest wspomniana kampania marketingowa, w ramach której edukujemy marki i reklamodawców jak efektywnie mogą tworzyć treści reklamowe, by były one autentyczne i spójne z naszym DNA. Nie zamierzamy jednak na tym poprzestać i w planach mamy już kolejne ciekawe projekty.

Z uwagi na częste tiktokowe challange, dużo się dziś mówi o bezpieczeństwie na Waszej platformie. Jak o nie dbacie? Czy to jeden z powodów powołania Europejskiej Rady Doradczej ds. Bezpieczeństwa?

Bezpieczeństwo naszych użytkowników i pomoc młodzieży w tworzeniu cyfrowej obecności w Internecie to dla nas kluczowa kwestia, dlatego stale pracujemy nad nowymi narzędziami mającymi jak najlepiej chronić społeczność TikToka.

W styczniu ogłosiliśmy nowe wytyczne dotyczące prywatności osób poniżej 16 roku życia, których profile zostały domyślnie ustawione jako prywatne. Niedawno wprowadziliśmy także nowe funkcje ochrony rodzicielskiej, które pozwalają rodzicom zadbać o prywatność swoich dzieci w sieci. Narzędzie “Family Pairing” umożliwia połączenie swojego konta TikTok z kontem nastolatka i wybranie odpowiednich zabezpieczeń.

Ponadto opracowaliśmy obszerne Zasady Społeczności – osoby je naruszające są natychmiast blokowane. Stosujemy politykę zerowej tolerancji dla wszelkiego rodzaju obraźliwych treści. W marcu wprowadziliśmy możliwość większej kontroli treści pojawiającymi się pod filmami oraz narzędzie „podpowiedzi”. Pierwsza funkcja pozwala filtrować niewłaściwe komentarze umieszczane przez użytkowników i decydować, które z nich będą pojawiać się na platformie. Narzędzie „podpowiedzi” natomiast zachęca do ponownego rozważenia zamieszczenia komentarza, który może być nieodpowiedni lub niemiły. Wiemy, że komentarze są bardzo istotne dla naszej społeczności, dlatego planujemy już kolejne działania mające na celu promocję dyskusji opartej na wzajemnym szacunku.

Stale pracujemy nad tym, aby zapewnić naszym użytkownikom bezpieczne miejsce do wyrażania twórczej ekspresji. Mamy świadomość, że stoi przed nami wiele wyzwań, które wymagają współpracy z ekspertami zewnętrznymi. Z tą myślą na początku marca powołaliśmy Europejską Radę Doradczą ds. Bezpieczeństwa, która doradza nam w zakresie polityki i praktyk moderacji treści na naszej platformie. Głos liderów reprezentujących różne sektory jest dla nas niezwykle istotny, by wprowadzać nowe funkcjonalności i ulepszenia z zakresu bezpieczeństwa naszej społeczności i tym samym budować przyjazną przestrzeń do dzielenia się autentycznymi treściami.

TikTok został właśnie oficjalnym partnerem UEFA EURO 2020. W jakie inne działania sponsoringowe się angażujecie?

Warto na samym wstępie podkreślić, że po raz pierwszy platforma, która dostarcza rozrywkę została sponsorem turnieju UEFA. Nie ukrywam, że sport jest bardzo ważną częścią naszej platformy. Treści związane z piłką nożną odniosły ogromny sukces na TikToku i do tej pory pojawiło się już ponad 70 miliardów wyświetleń hashtagu #football. Wierzę, że partnerstwo z UEFA pozwoli nam jeszcze bardziej wzmocnić postrzeganie TikToka jako miejsca idealnego dla fanów tego sportu. Na tę okazję przygotujemy dla nich specjalną przestrzeń, w której zagoszczą znani TikTokerzy tworzący treści piłkarskie oraz relacje związane z turniejem. W ramach naszej współpracy z UEFA wdrożymy wiele efektów rozszerzonej rzeczywistości, Hashtag Challenges, TikTok LIVEs oraz Sounds, które pozwolą jeszcze mocniej odczuć ducha sportowej rywalizacji. Tuż przed rozpoczęciem wydarzenia na TikToku uruchomione zostanie także oficjalne konto UEFA EURO 2020, na którym pojawią się ekskluzywne materiały zza kulis turnieju oraz aktualne i archiwalne nagrania.

Niedawno ogłosiliśmy również partnerstwo z KSW, w ramach którego zostało uruchomione na TikToku oficjalne konto organizacji. Fani mają możliwość oglądania na nim najciekawszych treści związanych z galami – spektakularne akcje, ujęcia z ważeń i innych imprez towarzyszących wydarzeniom KSW.

Jakie inne działania marketingowe podejmujecie w Polsce?

Nasze aktywności marketingowe w Centralnej Europie będą skoncentrowane przede wszystkim na budowaniu świadomości platformy na kolejnych rynkach, projektach edukacyjnych oraz pracy z klientami w zakresie strategii ich obecności na TikToku – zarówno z perspektywy mediów, jak i kreacji. Wkrótce pojawią się kolejne zaproszenia na spotkania TikTok Talks i inne wydarzenia, które pozwolą markom i marketerom lepiej zrozumieć potencjał naszej platformy oraz, przede wszystkim, dowiedzieć się jak zacząć efektywnie działać i osiągać dobre wyniki biznesowe.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Sylwia Chada – Ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży mediowej i marketingowej, gdzie pełniła różne funkcje oraz kierowała wielozadaniowymi zespołami i projektami współpracując z największymi wydawcami i markami globalnymi. Obecnie odpowiada za kształtowanie, rozwój i poszerzanie biznesu TikToka w Polsce i Europie Centralnej jako General Manager. Wcześniej Managing Director & CEO Httpool Polska, gdzie od 2017 roku odpowiadała za wprowadzanie na polski rynek oraz monetyzację platform jak Twitter, Snapchat, Spotify czy TikTok.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.