Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Spontaniczność́ czy zaplanowana kreacja? Instastories jako format niezbędny Twojej marce

W dobie internetu mamy do czynienia z wieloma mediami społecznościowymi, które co rusz oferują nowe funkcje. Niektóre z nich szybko odchodzą w niepamięć, a inne cieszą się ogromną popularnością. Twórcy Instagrama strzelili w dziesiątkę, proponując w 2016 stories, cieszące się do tej pory niezliczoną ilością wielbicieli. Dzięki tej funkcji możliwe jest dodawanie zdjęć oraz video, które znikają po 24h lub mogą trafić na stałe do sekcji „Wyróżnione relacje” – wybór należy do nas.

Potencjał Instagramowych relacji

Człowiek z natury jest dociekliwą istotą, która lubi podglądać życie innych. Z pomocą instagramowych relacji mamy wgląd w to, co dzieje się u celebrytów, influencerów czy znajomych. Lubimy wiedzieć: co, gdzie, kiedy, z kim. Dzięki temu, że InstaStory pojawia się na samej górze, po włączeniu aplikacji i dostępne jest tylko przez 24h, to po przejrzeniu mamy poczucie bycia na bieżąco i pewność, że niczego nie przegapiliśmy.

Świeżo zaparzona kawa, ciekawe miejsce, apetycznie wyglądające jedzenie, zakup nowych ubrań, robienie paznokci – relacjonowanie takich momentów stało się codziennością użytkowników InstaStory. Nieważne, czy prowadzimy restaurację, butik odzieżowy, studio makijażu – dzięki dodawaniu do instagramowych relacji zdjęć bądź materiałów video, mamy szansę zgromadzić wokół swojej marki zainteresowanych odbiorców, zbudować z nimi więź, a w efekcie pozyskać potencjalnych klientów.
InstaStory jako narzędzie marketingowe dla Twojej marki

Ankieta

Oprócz ,,zwykłego” dodania zdjęcia czy materiału video, możemy skorzystać z innych opcji InstaStory, które pomogą w interakcji z odbiorcami. Dzięki ankietom, dajemy fanom możliwość wyboru, a następnie otrzymujemy informację zwrotną, o tym, co bardziej przypadło im do gustu. Obydwie strony na tym zyskują. Dlaczego? My możemy uatrakcyjnić nasz produkt według preferencji potencjalnych klientów, a oni z kolei czują, że mają wpływ na to, co produkujemy.

Odmierzacz czasu

Wyprzedaż najnowszej kolekcji? Limitowany produkt? Na zdjęcie czy video możemy nałożyć licznik, który będzie wskazywał datę i godzinę rozpoczęcia lub zakończenia promocji. Dzięki temu, osoby zainteresowane towarem, mogą otrzymać powiadomienie o tym wydarzeniu od Instagrama.

Opinie

Najchętniej kupujemy produkt po tym, jak usłyszymy rekomendację na jego temat. Dzięki opublikowaniu opinii naszego klienta na InstaStory, odbiorcy będą bardziej skłonni do zakupu, ponieważ stwierdzą, że jest on warty uwagi.

Produkt w użyciu

Osoba delektująca się wyśmienitym jedzeniem czy ukazująca dłonie z dokładnie zrobionym manicurem, jest przykładem, że to, co jako marka oferujemy w teorii, przekłada się na praktykę i wywołuje uśmiech klientów.

Pytania i odpowiedzi

Przed zakupem produktu czy skorzystaniem z usługi, często chcielibyśmy dowiedzieć się więcej na ich temat. W głowie pojawia się wiele pytań, które nas nurtują, a nigdzie nie możemy znaleźć odpowiedzi. Dzięki funkcji na InstaStory ,,zadaj mi pytanie”, odbiorcy mogą dopytać się np. o skład, pochodzenie czy gwarancję. Odpowiadając im, zyskujemy większe zaufanie i wiarygodność dotyczącą naszych działań.

Przesuń w górę!

Dzięki funkcji ,,Swipe Up”, możemy do każdego InstaStory dodać link, który przekieruje nas np. do sklepu internetowego czy najnowszego wpisu na blogu. Wystarczy, że odbiorca przeciągnie palcem z dołu do góry i już znajduje się na odpowiedniej stronie. Tylko osoby/marki, które mają co najmniej 10 000 obserwatorów, posiadają przywilej korzystania z tej funkcji.

Sprzedaż produktów

InstaStory może być też efektywnym pośrednikiem sprzedaży, dając nam nie tylko możliwość oznaczania produktów, ale również pozwalając na dokonywanie transakcji bezpośrednio po kliknięciu w daną rzecz. Żeby jednak działać w taki sposób, nasz instagramowy profil musi zostać przekształcony w konto firmowe oraz być powiązany z fanpage’em na Facebooku.

Spontaniczność czy zaplanowana kreacja?

Zanim rozpoczniemy działania na InstaStory, warto przemyśleć, jaki ma być charakter i wydźwięk naszych relacji. Jeżeli notorycznie będziemy zmieniać front i sposób naszej komunikacji, odbiorcy mogą nas odebrać jako mało wiarygodnych. Po przeanalizowaniu contentu, mamy do wyboru dwie drogi: działania wyłącznie z pozycji aplikacji bądź korzystanie również z zewnętrznych programów, które pomogą upiększyć InstaStory. Niezależnie od tego, jaką wybierzemy drogę, powinniśmy zadbać o estetykę. Kiedy odbiorcy włączają Instagram, zależy im na czymś miłym dla oka i nie mają ochoty wysilać się, aby zrozumieć co autor zdjęcia i tekstu miał na myśli. Zadbana, przejrzysta relacja przekłada się również na to, w jaki sposób odbieramy produkt.

Przykłady komunikacji marek z pomocą InstaStory

Źródło: instagram.com/pasibus

Pasibus to znana w Polsce burgerownia, która na swoim instagramowym profilu posiada ponad 45 tys. obserwujących. Publikowanie relacji w przypadku tego lokalu jest codziennością. Firma nie korzysta raczej z zewnętrznych aplikacji, lecz posługuje się możliwościami dostępnymi wewnątrz funkcji InstaStory. Ankiety i pytania do odbiorców niemalże codziennie pojawiają się na profilu burgerowni. Ponadto, w sekcji ,,wyróżnione relacje” znajdziemy m.in. rekomendacje tak zwanych Pasibrzuchów, czyli konsumentów, komunikaty o promocjach, ofertę czy #pasinews, gdzie pojawiają się wszelkie nowe informacje dotyczące burgerowni. Podpisy zazwyczaj są czarne, a tło to zieleń charakterystyczna dla tej marki. Zdecydowanie można stwierdzić, że Pasibusowi zależy na budowaniu kontaktów z klientami i dobrze zna mechanizm InstaStory.

Karolina Domaradzka, ekspertka i krytyczka mody potraktowała relacje jako główne narzędzie do komunikacji. Na swoim instagramowym profilu posiada ponad 90 tys. fanów. W codziennych InstaStories edukuje Polki w kwestiach związanych z ubraniami. Z pomocą ciekawych zdjęć i obszernych opisów, przedstawia najnowsze trendy, ocenia stylizacje gwiazd czy celebrytów.

Źródło: instagram.com/karolina_domaradzka
Źródło: instagram.com/karolina_domaradzka

Nie na próżno można u niej szukać aktywizacji odbiorców. Domaradzka często tworzy serię ankiet, zachęca do publikowania na InstaStory stylizacji i oznaczania jej na nich, co skutkuje jeszcze większą rozpoznawalnością krytyczki. Ponadto stylistka nagrywa materiały video, w których opowiada o nowinach w świecie mody i zachęca swoich widzów do wyrażenia swojej opinii. InstaStory Domaradzkiej charakteryzuje się często ciekawymi kolażami czy szablonami. Dzięki temu, że bazuje głównie na dodawaniu relacji, z pewnością bardziej zapada w pamięć osobom, które ją obserwują i codziennie widzą jej nazwisko.

Źródło: instagram.com/panipsycholoszka

Ewa Racławska, a inaczej ,,Pani Psycholoszka”, to vlogerka ściśle związana z psychologią. Racławska regularnie tworzy InstaStory, gdzie możemy zobaczyć quizy, ciekawostki, ankiety dotyczące psychologii. Konto ,,Pani Psycholoszki” jest przykładem na to, w jak ciekawy sposób można urozmaicić relacje, wspomagając się prostym, darmowym programem graficznym o nazwie ,,Canva”. Vlogerka z pomocą estetycznych grafik, na których znajdziemy ozdobną czcionkę, edukuje obserwatorów w zakresie psychologii, tłumacząc w jednym/dwóch zdaniach zagadnienia dotyczące chorób psychicznych. Studenci psychologii, osoby, które interesują się nią hobbystycznie, bądź te borykające się z tego typu problemami, mają w klarowny sposób wytłumaczone kwestie, które nieraz w skomplikowany sposób są opisane w książkach.

Spontaniczność czy planowanie komunikacji? W przypadku prowadzenia firmowego konta, warto skorzystać z drugiej opcji. Estetyczne, przemyślane zdjęcia czy video z dodatkiem ankiet, pytań i quizów angażujących naszych obserwatorów, pomoże zbudować z nimi więź, co w efekcie może zwiększyć ich zainteresowanie naszym produktem. Wszelkie, nieprzemyślane działania, mogą doprowadzić do negatywnego postrzegania marki. Estetyka, poprawność wypowiedzi, aktywizacja odbiorców – to trio, które powinno być nieodłącznym elementem relacji. Posiadasz firmowe konto na Instagramie, a nie publikujesz na nim InstaStory? Z pewnością czas na zmiany!

Aleksandra Pyszczyńska – Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, aktualnie studentka warszawskiej uczelni, Collegium Humanum, Junior Account Executive w warszawskiej agencji Social Lama. Od 2 lat zajmuje się działaniami w social mediach, a dokładniej na Facebooku, Instagramie, Linkedinie oraz TikToku. Kreatywne treści, optymalizacja kampanii reklamowych, tworzenie krótkich video, to jej codzienność. W swoim portfolio posiada profile marek z branży gastronomicznej, ubezpieczeniowej, medycznej, optycznej, sportowej. Po godzinach uwielbia śpiewać, przeglądać nowinki modowe i spotykać się z przyjaciółmi. #GuiltyPleasure? Nałogowe przeglądanie TikToka!

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.