Sformułowanie materiały POS (POSM) „point of sale”, „point of sales materials” od wielu lat stosowane jest w terminologii marketingowej i jest silnie związane praktycznie z każdą branżą. W każdej branży znajdziemy materiały wspierające sprzedaż. Zapytaliśmy producentów POS-ów o ich opinię na temat rynku i potrzeb klientów.
Tomasz Kamiński – Właściciel Plexomania
Jak współczesne materiały POS odpowiadają na potrzeby konsumenta?
Większość decyzji zakupowych podejmowanych jest bezpośrednio w miejscu sprzedaży. Podczas wizyty w sklepie, z każdej strony jesteśmy bombardowani materiałami promocyjnymi, które oddziałują na nasze bodźce. Z powodu nadmiaru komunikatów reklamowych stajemy się na nie obojętni, dlatego współczesne materiały POS muszą być na tyle wyjątkowe, abyśmy się przy nich zatrzymali i ulegli chęci zakupu produktu.
Czy za pomocą materiałów POS można zbudować lojalność między marką a konsumentem?
Klient jest dla marki najważniejszą wartością, to dzięki jego kapitałowi firma może się rozwijać. Przy odpowiedniej strategii reklamowej z użyciem materiałów POS, marka pozyskuje grono lojalnych nabywców, którzy dokonują systematycznych zakupów. Odpowiedni POS działa na emocje, wchodzi w interakcję wizualną, dzięki czemu odbiorca nie skupia się jedynie na cenie.
W jaki sposób POS-y mogą angażować konsumentów?
Współczesne materiały POS dzięki spójnej i atrakcyjnej komunikacji oraz utożsamiania się marki z konsumentem, mogą pozyskiwać zaangażowanego klienta, lojalnego wobec marki i rekomendującego produkt innym nabywcom.
Piotr Marcik – Account Director w ATS Display
Jak współczesne materiały POS odpowiadają na potrzeby konsumenta?
Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, powinniśmy najpierw poznać stosunek konsumentów do materiałów POS: czy konsumenci w ogóle mają sprecyzowane oczekiwania w tym temacie? Jako producenci trwałych materiałów POS nie prowadzimy takich badań, a dostęp do wyników badań konsumentów uzyskujemy zazwyczaj za pośrednictwem naszych Klientów, czyli właścicieli marek. Opierając się na oczekiwaniach i wymaganiach naszych Klientów odnośnie materiałów POS, możemy wyróżnić kilka powtarzających się trendów i zasad, w tym zasad zrównoważonego rozwoju – projektowanie materiałów wielokrotnego użytku, stosowanie certyfikowanych, odnawialnych lub recyklingowanych surowców, ograniczenie tworzyw sztucznych, oświetlenie LED, optymalizacja wagi, pakowania i transportu.
Czy za pomocą materiałów POS można zbudować lojalność między marką a konsumentem?
Materiały POS tworzą doskonałą okazję dla marki do wejścia w interakcję z konsumentem, a tym samym mogą cementować lojalność konsumenta wobec marki. Ten sukces można osiągnąć, utrzymując spójność między jej wartościami, a ich przekazem, ucieleśnianym przez POS-y.
Sposobnością do bezpośredniej ekspozycji konsumenta na wartości marki jest sygnalizowanie ich poprzez design, estetykę czy odpowiedni dobór surowców.
W jaki sposób POS-y mogą angażować konsumentów?
Rzecz w tym, żeby w kakofonii impulsów przykuć uwagę konsumenta na dłużej – wzbudzić ciekawość, zaprosić do interakcji z marką. Materiały POS pobudzają zmysły niebanalną formą, „teatralizacją” ekspozycji, nawiązaniem do trendów czy wykorzystaniem technologii (np. ekrany dotykowe, muzyka, LED).
Z drugiej strony w tym przebodźcowanym świecie wyróżniają się też materiały POS proste w formie, solidnie wykonane, z materiałów wysokiej jakości. Koniec końców konsumenci kierują się przeróżnymi gustami, wiec na każdego znajdzie się haczyk.
Marek Dziedzicki – CEO w DZIEDZIK POSM SOLUTIONS
Jak współczesne materiały POS odpowiadają na potrzeby konsumenta?
Dzisiejsze materiały POS muszą rozwijać się równolegle z panującymi trendami. Zarówno w kontekście użytych materiałów, nowinek technologicznych, jak i proporcjonalnie do rozwoju samego produktu.
Klienci będący coraz bardziej świadomi decyzji zakupowych, muszą być aktywnie informowani o walorach produktu, tak aby ich wybór był jak najbardziej oczywisty.
Czy za pomocą materiałów POS można zbudować lojalność między marką a konsumentem?
Jednym z najczęściej praktykowanych sposobów na budowanie lojalności z klientem jest prowadzenie programów lojalnościowych. Klient w dużo większym stopniu czuje się powiązany z marką, a system nagradzania za zakup umacnia jego decyzję przy kolejnych zakupach.
Warto nadmienić, że lojalność klienta, zwłaszcza w czasach rynkowego niepokoju, to najbardziej stabilna forma przychodu danej marki. Materiały POS są świetnym źródłem informacji, a co za tym idzie, wzmacniają wszelkie programy lojalnościowe w miejscu zakupu produktu.
W jaki sposób POS-y mogą angażować konsumentów?
Z jednej strony POS może dać możliwość przetestowania produktu na miejscu. Z drugiej natomiast może zaangażować odbiorców np. interaktywnymi treściami, wydłużając procesy percepcji i uwagi na danym produkcie czy obecnie panującej promocji.
Im większe zaangażowanie, tym większa szansa nie tylko na sam zakup, ale i na powrót klienta kolejnym razem.
Olimpia Krakowska – Project Manager w EMANO
Czy za pomocą materiałów POS można zbudować lojalność między marką a konsumentem?
Materiały POS służą głównie zwiększeniu przestrzeni sprzedażowej produktu oraz jego wyróżnieniu w punktach sprzedaży. Lojalność konsumencką buduje się natomiast głównie za pomocą samego produktu oraz jego marketingu. Pod pojęciem marketingu mam na myśli interakcję z Klientem o walorach produktu oraz korzyściach jakie niesie za sobą zakup wyrobów danej marki. W związku z tym, materiały POS mogą wspierać budowanie tej więzi poprzez komunikację na stojakach czy przywoływanie utrwalonych symboli związanych z danym produktem i jego szerszą kampanią ATL.
W jaki sposób POS-y mogą angażować konsumentów?
POS-y mogą angażować konsumentów na wiele sposobów. Skuteczna ekspozycja musi się wyróżniać, a efekt ten można osiągnąć za pomocą kolorów, kształtów czy odniesień do symboli marki. Robiliśmy stojak w kształcie rakiety sugerujący odlotowość danego produktu. Mieliśmy okazję zaprojektować stojak w kształcie butelki szampana, który dodatkowo przyciągał uwagę odpowiednim podświetleniem. Dla jednej z marek impulsowych pracowaliśmy nad stojakiem wydającym określone dźwięki w momencie, w którym Klient sięga po produkt.
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.