Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

REKLAMA: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Agnieszka Sosnowska, Biuro Podróży Reklamy

Trend roku

W mojej ocenie w 2021 występują wspólne trendy dla 2021 i 2022 roku.

Firmy będą w jeszcze większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR. W 2022 to będzie narastać.

Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, bo cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów.

Wobec drożejącej reklamy i spadającej skuteczności reklam będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego. Dedykowane strategie inbound marketingowe są w cenie.

TikTok będzie przyciągał nowe marki zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również jeśli chodzi o reklamę. Myślę, że to będzie narastać w 2022 roku.

Największy sukces roku 2021

Ciężko wskazać jedno takie wydarzenie. Myślę, że jest kilka zjawisk, które można uznać za ważne.

Duża dostępność rozwiązań MarTech, które dają branży duże możliwości ale wymagają też nowych kompetencji od agencji. Platformy typu AdWorldMasters czy ReachABlogger zmieniają dostęp do nowych reklamodawców czy podwykonawców – influencerów.

Wzrost popularności TikToka. Coraz więcej marek decyduje się na zakładanie kont na TikToku, na korzystanie z usług TikTokowych influencerów oraz na emisję reklam na tej platformie. Wzrost popularności Influencer marketingu, który z elementu marketing mixu stał się stałym elementem działań reklamowych marek. Dla niektórych z nich jest wiodącym kanałem reklamowym. Przy czym niezmiennie wzrasta zainteresowanie micro, medium i nano influencerami.

Największy kryzys/ wizerunkowa wpadka 2021

Kryzys wokół Barbary Kurdej-Szatan wywołany jej wypowiedzią na temat służby granicznej i wypowiedzenie współpracy celebrytce przez Play oraz TVP.

Wpływ pandemii na branżę (czy nadal jest odczuwany, główne zmiany)

Pandemia zwiększa zainteresowanie jakościowym trafficem generowanym do e-commerce z różnych kanałów: influencerzy, digital media, SEO i SEM. Jednocześnie zwiększa się stopień mierzenia efektywności działań reklamowych. Sprzedaż produktów i usług w digitalu stała się dla marek jeszcze ważniejsza.

Wyzwania na 2022 rok

Wzrost cen za przekierowania użytkownika z Facebooka, Instagrama i Googla na strony e-commerce, czyli wzrost cen trafficu. Warto zauważyć, że w szczególności na FB i IG istnieje problem z szybkością wczytywania witryn. Długie czasy wczytywania witryn powodują, że często użytkownicy rezygnują ze swojej intencji eksploracji produktu a marki lub agencje ponoszą koszty w ich imieniu. Trzeba korzystać z alternatywnych źródeł ruchu i my w Biurze Podróży Reklamy je znamy i z powodzeniem wykorzystujemy w kampaniach naszych klientów.

Użytkownicy Internetu wprawdzie klikają w reklamy mimo, że ich nie kochają, natomiast bardzo ostrożnie dokonują zakupów. Porównują ceny, szukają alternatyw. To powoduje, że duża część e-commerce mierzy się z rosnącym kosztem sprzedaży. Odpowiedzią na to wyzwanie są indywidualne strategie mediowe dobrze dopasowane do poszczególnych marek.

Kolejnym wyzwaniem jest dalszy wzrost inhouse wśród klientów i idące za tym wzrastające rozdrobnienie budżetów. Agencje muszą dopasowywać się do pracy często w wąskich obszarach. Po stronie klienta wzrosła wiedza oparta o dane sprzedażowe i efektywność kanałów marketingowych w odniesieniu do ich produktów czy usług. Od agencji oczekuje się często konkretnych wyników. To powoduje większą presję na agencje i konieczność poszukiwania po swojej stronie przewag i atutów, których nie mają klienci w swoich działach digital.