Marketing MIX 7 zasad skutecznej reklamy wideo w social mediach | Sylwia Kupiec

7 zasad skutecznej reklamy wideo w social mediach | Sylwia Kupiec

0

Odkąd powstał internet, dostęp do wiedzy okazał się być niesamowicie szeroki. Owa wiedza bez przerwy się pogłębia, dzięki czemu niemal ze wszystkimi informacjami zawsze i wszędzie jesteśmy na bieżąco. Czy siedzimy w domu przed komputerem czy jedziemy akurat do pracy tramwajem bądź autobusem – wszędzie mamy do czynienia z informacjami. Istnieją różne formy przekazu wiadomości: tekstowe, graficzne, ankiety, filmy. Ostatni środek wydaje się być najciekawszy i najbardziej zapadający w głębiach pamięci. Dodatkowo, filmowa wersja informacji wygląda przejrzyście i w krótkim czasie dostarcza to, co najważniejsze.

Komu teraz się chce czytać kilkustronicowe materiały? Wideo w doskonały sposób może przedstawić np. produkt, prezentację czy nawet usługę. Mówi się, że do 2022 roku wideo będzie aż w 80% odpowiedzialne za ruch w internecie. Całkiem sporo jak na prezentację często zaledwie kilkuminutowego, a nawet kilkusekundowego materiału.

Jak skutecznie tworzyć treści wideo, by były dostrzegalne w mediach społecznościowych? Odpowiedź na to i wiele innych pytań można odnaleźć w tym materiale Jak zatem skutecznie tworzyć materiały filmowe?

1. Im krócej, tym lepiej i wyraźniej

Mając na uwadze montaż filmików na takie portale jak: Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn należy pamiętać, że zbyt długie treści nie będą tak interesujące, jak w przypadku YouTuba. W tym przypadku zasada „im krótsze, tym lepsze” sprawdza się znakomicie, gdyż trudno utrzymać uwagę użytkownika skierowaną na film we wcześniej wymienionych portalach na dłużej niż 15 sekund. Zbyt duża ilość informacji nie jest zapamiętywana, dlatego też rekomenduje się tworzenie krótszych materiałów. Właściwe długości filmów dla mediów społecznościowych powinny zawierać się w przedziale: 15/30 sekund bądź 2/3 minuty.

Jeśli jednak chodzi o YouTuba to niepodważalnie jest to najpopularniejszy serwis wideo, na którym długość filmików przeważnie nie ma większego znaczenia. Nie ma też jasno określonej granicy długości udostępnianych materiałów. Pojawiają się kilkusekundowe publikacje, przez 4/5 minutowe teledyski, aż po filmy trwające nawet i kilka godzin. Dużym atutem w przypadku YouTuba jest także możliwość tworzenia transmisji na żywo tzw. live stream. Co to oznacza? Publikowany materiał wideo jest jednocześnie nagrywany i udostępniany.

Facebook natomiast pozwala nagrywać filmy 360°. Co to oznacza? Film sferyczny, czyli wspomniany 360°, pozwala oglądać wszystko wokół nagrywającej kamery. Taki sposób nagrywania świetnie sprawdza się podczas prezentacji nieruchomości bądź atrakcji turystycznych.

2. Rozdzielczość plików wideo wcale nie jest obojętna!

W internetowych środkach masowego przekazu najlepiej udostępniać pliki, które mieszczą się w jednym z trzech poniższych zakresów formatowych:

• 1200×628 – w takich rozmiarach publikowane są posty w formie poziomej;

• 1080×1080 – format idealnie sprawdzający się w publikacji postów na Facebooku czy Instagramie, ponieważ jest w kwadracie;

• 1080×1920 – format, który najczęściej wykorzystuje się w relacjach jak np. Instastories czy relacje na Facebooku, zazwyczaj w pionie.
W przypadku rozdzielczości materiałów wideo, zazwyczaj najbezpieczniejszą opcją jest format znajdujący się w drugiej pozycji – kwadratowy.

3. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze!

Ile razy przeglądałeś filmiki na Facebooku lub Instagramie? Zapewne niezliczoną ilość razy. Jak długo skupiałeś na nich swoja uwagę? 3-5 sekund? Dokładnie tyle statystycznie trwa przeglądanie materiału, zanim przewinie się do następnego. Dlatego to właśnie ten czas jest najważniejszą częścią tworzonego wideo i jest to kluczowy moment, aby przyciągnąć uwagę naszego odbiorcy i zachęcić go do obejrzenia całości.

4. Wykresy i inne dane statystyczne – nie tędy droga

• Liczby, wykresy, ankiety, czy inne dane statystyczne zostaw na później. One nie zwrócą uwagi oglądającego, a wręcz przeciwne – przyniosą skutek odwrotny do oczekiwanego;
• Używaj i baw się kolorami. Zadbaj, by wideo nie było nudne i monotonne w swej kolorystyce, a przede wszystkim tematyce;
• Nie trać czasu na przywitania;
• Nie wyjaśniaj o czym będziesz mówić w filmie.

5. Czy dźwięk jest istotny?

Obraz wyświetlany w formie ruchomej i jednocześnie dźwiękowej zdecydowanie lepiej zapisze się w pamięci niż bezgłosowe wideo. Nie jest to jednak najważniejszy element filmu, jeśli ów materiał trafia wyłącznie na portale społecznościowe takie jak: Facebook, Instagram, Linkedin czy Twitter. Jeżeli jednak materiał ma zostać przygotowany na YouTuba należy pamiętać, że bez dźwięku nie uzbiera zbyt dużej oglądalności i wyświetleń.

Na Facebooku odtwarzanych jest raptem 15% filmów z dźwiękiem.

6. Napisy, czyli istota pisanego przekazu w wideo

Tworzenie napisów do filmiku to świetny pomysł, w momencie, w którym materiał ma dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, i zdobyć zasięgi szerokiej skali. Żmudna praca przy ich tworzeniu może zniechęcić, ale statystyka wyświetleń będzie utwierdzać w przekonaniu, że jednak warto je robić. Niegdyś materiały z napisami tworzono z myślą o osobach z niepełnosprawnością np. słuchu. Nie jest to jednak jedyna zaleta transkrypcji.
Praktycznym zastosowaniem tego rodzaju usprawnienia przekazu filmowego jest fakt, że umożliwia on odbiór treści bez dźwięku. Wielu użytkowników przegląda filmy udostępnione na Instagramie, Facebooku czy LinkedInie, bez głosu – np. siedząc za biurkiem w pracy czy poruszając się komunikacją miejską, gdzie nie ma możliwości odsłuchania ich na głos. Dodatkowym atutem tworzenia napisów jest dotarcie do osób przebywających za granicą, dzięki przetłumaczeniu treści na język obcy. Głównie angielski.

7. Gdzie najlepiej sprawdzi się wideo? Czyli miejsca, w których (nie)warto ich udostępniać?

Tworzenie i udostępnianie plików wideo idealnie sprawdzi się we wszystkich firmach, które chcą sprzedać swój produkt czy usługę. Odpowiednio sporządzona wizualna prezentacja sprawi, że treść trafi do wielu osób, tworząc tym samym zamierzone wysokie zasięgi wyświetleń. Wideo w swoich firmach można wykorzystać pokazując np. bieżące prezentacje, relacje, wywiady, czy recenzje od klientów.

Tworzenie wideo świetnie sprawdza się również w pozycjonowaniu, ponieważ Google preferuje strony zawierające materiały filmowe.

Skoro już wiemy, jak tworzyć wideo, to gdzie i dlaczego najlepiej się sprawdzi?

Po pierwsze, wideo jest doskonałym środkiem do przekazywania dużej ilości informacji w krótkim czasie. Zdecydowanie łatwiej jest przyswoić wiedzę zawartą w filmie, niż czytając żmudne artykuły o ciągnącej się liczbie stron. Tworzenie wideo świetnie sprawdza się również w pozycjonowaniu, ponieważ Google preferuje strony zawierające materiały filmowe.

Po drugie, dzięki filmom można w doskonały sposób zaprezentować swoje produkty. Potencjalny klient szybciej zakupi produkt widząc jego praktyczne zastosowanie – co można osiągnąć właśnie dzięki wideo. Świetnie się ono sprawdzi także w relacjonowaniu swoich usług. Przykładowo, kamerzysta swoje umiejętności przedstawi w teledysku weselnym, który będzie stanowić nie tylko produkt finalny dla odbiorcy, ale też osobistą reklamę kamerzysty, która pomoże przyciągnąć kolejnych klientów.

Słowami podsumowania, wideo jest obecnie najlepszą formą przekazu informacji. Stosując się do powyższych wskazówek nagrany materiał doskonale sprawdzi się mediach społecznościowych. Zwłaszcza wtedy, gdy głównie chcemy zapisać się w pamięci użytkowników i dotrzeć do jak największej ich ilości.

Sylwia Kupiec – Właścicielka agencji social media Shine On Agency, która pomaga swoim klientom lśnić w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Jest również konsultantką marketingu online i szkoleniowcem. Edukuje i pokazuje przedsiębiorcom, jak za pomocą mediów społecznościowych mogą stworzyć niepowtarzalny wizerunek swojej firmy lub marki, zwiększyć sprzedaż jej produktów lub usług i zbudować wokół niej lojalną społeczność.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.