Logo

Media & maszyny

25 lat firmy Agfa w Polsce: okazja do wspomnień i prezentacja planów na przyszłość

W tym roku mija 25-lecie polskiego oddziału firmy Agfa. Z tej okazji 28 listopada w warszawskim teatrze Capitol – z udziałem prawie 200 gości z kraju i zagranicy – odbyło się jubileuszowe spotkanie, podczas którego przypomniano najważniejsze wydarzenia w historii Agfa-Gevaert, również w kontekście działalności prowadzonej przez nią w naszym kraju. Nie zabrakło omówienia obecnej sytuacji firmy oraz jej planów związanych ze strategicznymi rynkami, na których belgijski producent jest obecny. Wydarzenie uświetnił spektakl „Przekręt (nie)doskonały” w wykonaniu aktorów teatru Capitol, a zwieńczył je koktajl połączony z degustacją jubileuszowego tortu.

Uroczystość rozpoczął Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa, który powitał przybyłych na nią gości – klientów firmy, partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji i instytucji branżowych oraz mediów. Jak dodał, na spotkanie przybyli licznie także przedstawiciele firmy, m.in. Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe oraz pracownicy jej polskiego oddziału, w tym dwie osoby związane z nim od początku istnienia – Stefan Piotrowski (odpowiedzialny obecnie za klientów korporacyjnych i gazetowych) i Mirosław Opolski (specjalista ds. płyt offsetowych). Wśród gości znaleźli się również Halina Anuszewska i Janusz Kopacz – jedni z pierwszych przedstawicieli handlowych firmy Agfa w Polsce. Michał Śliz przedstawił agendę spotkania, po czym oddał głos prowadzącej uroczystość Michalinie Sośnie – aktorce teatru Capitol. Przedstawiła ona historię firmy Agfa, ze szczególnym uwzględnieniem minionego ćwierćwiecza, także w odniesieniu do rynku polskiego.

Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa. Fot. Poligraficzna Agencja Informacyjna 

Agfa w Polsce: od analogowej fotografii i medycyny do cyfrowej poligrafii

Jak wynika z archiwalnych informacji pierwsza, oficjalnie odnotowana obecność firmy Agfa w naszym kraju miała miejsce w 1972 roku, gdy pojawiła ona się wśród wystawców Dni Belgijskich zorganizowanych w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Była wówczas reprezentowana przez dwóch przedstawicieli handlowych zatrudnionych przez spółkę Bayer, zaś sprzedaż produktów m.in. dla poligrafii i medycyny odbywała się za pośrednictwem tzw. domów handlowych.

Agfa Sp. z o.o. została zarejestrowana w 1994 roku, a jej pierwszą siedzibą był budynek dawnych zakładów Foton przy ul. Wolskiej w Warszawie. Oferta firmy obejmowała wówczas pełną gamę produktów fotograficznych i medycznych, rok później do portfolio włączono rozwiązania poligraficzne. W roku 1996 przeniosła się do nowych przestrzeni biurowo-magazynowych zlokalizowanych w dawnej fabryce obuwia Syrena przy ul. Kolskiej, zatrudniając ponad 100 osób i dysponując własną flotą samochodową. Rok później, za sprawą przejęcia przez Agfa-Gevaert działalności poligraficznej firm Hoechst i DuPont, także w Polsce jej oferta znacząco się rozszerzyła m.in. o nowe filmy graficzne oraz płyty offsetowe. Wkrótce dołączyły do niej rozwiązania cyfrowe: naświetlarki CtP i płyty im dedykowane. Rok 1998 oznaczał dla polskiego oddziału przenosiny do biurowca firmy Bayer, zlokalizowanego w Warszawie w Al. Jerozolimskich. Siedem lat później Agfa Sp. z o.o. ponownie zmieniła swoją siedzibę; tym razem stał się nią biurowiec Microsoft, również położony przy Al. Jerozolimskich.

Z biegiem lat polski oddział Agfa zyskiwał na znaczeniu, nie tylko za sprawą osiąganych wyników w sprzedaży rozwiązań do cyfrowego prepressu i przemysłowego inkjetu (ten drugi pojawił się w jej ofercie w 2008 roku). W 2014 decyzją zarządu Agfa-Gevaert w Warszawie utworzone zostało Europejskie Centrum Obsługi Klienta – obecnie zatrudniające ponad 100 osób i obsługujące większość europejskich klientów oraz dealerów z regionu EMEA. W związku z koniecznością znacznego zwiększenia zatrudnienia, rok później firma po raz kolejny zmieniła swoją siedzibę, przenosząc się do przestronnych pomieszczeń Oxygen Park przy ul. Jutrzenki w Warszawie. W roku 2017 w Warszawie otwarte zostało Finansowe Centrum Obsługi – dział usług wspólnych obsługujący europejską działalność firmy Agfa w zakresie księgowości.

W jubileuszowym podsumowaniu uwzględniono również aktywność polskiego oddziału w kontekście udziału w najważniejszych wydarzeniach branżowych (m.in. targach Poligrafia, Infosystem czy Euro-Reklama w Poznaniu oraz FestiwalDruku.pl Warszawie oraz licznych konferencjach), wspierania wielu inicjatyw podejmowanych przez instytucje i organizacje działające w poligrafii (np. konkursu Złotego Gryfa organizowanego przez Polską Izbę Druku czy Dnia Drukarza organizowanego przez wiele lat przez Stowarzyszenie Poligrafów Pomorskich), jak też organizowania we własnym zakresie różnych spotkań (np. odbywających się dorocznie konferencji użytkowników systemu Apogee).

Ponad 150 lat na rynku obrazowania

Jubileusz 25-lecia polskiego oddziału był jednocześnie okazją do przypomnienia, że całkiem niedawno – w 2017 roku – firma Agfa obchodziła 150-lecie działalności na szeroko rozumianym rynku obrazowania. Podczas spotkania krótko przypomniano jej bogatą historię. W 1867 roku koło Berlina powstała fabryka barwników – Aktien-Gesellschaft für Anilin-Fabrikation, zaś w roku 1894 – w Antwerpii spółka L. Gevaert & Cie rozpoczęła produkcję papieru fotograficznego, a nieco później – także filmu rentgenowskiego i taśm do nagrywania dźwięku. Drugie z wymienionych przedsiębiorstw, założone przez Lievena Gevaert – przemysłowca i społecznika, rozwijało się w bardzo szybkim tempie. Już rok po założeniu otwarto jego pierwszy oddział we Francji, zaś w 1904 roku – w związku z dalszą ekspansją – powstała fabryka w Mortsel k. Antwerpii (gdzie obecnie znajduje się siedziba Agfa-Gevaert). W kolejnych latach Gevaert wprowadzał na rynek takie rozwiązania jak: film rentgenowski, film do fotografii kolorowej (zabezpieczony niemal 300 patentami), film i płyty Scientia (stosowane m.in. w fizyce jądrowej, astronomii, fotografii) oraz pierwszy w pełni automatyczny aparat fotograficzny Optima, wykorzystujący film o szerokości 35 mm.

W 1964 w wyniku połączenia firm Agfa i Gevaert powstała spółka o nazwie Agfa-Gevaert, która kilka lat później wprowadziła na rynek pierwszą w Europie kopiarkę – Gevafax X-10. W 1981 roku – m.in. wskutek światowego kryzysu na rynku srebra – stała się w 100% własnością firmy Bayer. Lata 80. minionego wieku i przejęcia zrealizowane w tym okresie (m.in. Compugraphic Corporation, Hoechst, DuPont) spowodowały, że firma Agfa stała się czołowym graczem na rynku naświetlarek do filmu oraz szeroko rozumianych rozwiązań prepress.

Po wejściu na giełdę w 1999 roku miały miejsce kolejne milowe kroki w jej rozwoju: systematyczne przejmowanie producentów rozwiązań poligraficznych z różnych krajów świata i idące w ślad za tym ustanawianie globalnych strategicznych sojuszy; rozpoczęcie produkcji płyt offsetowych w Chinach a kilka lat później – utworzenie tam spółki joint-venture czy sprzedaż działu fotograficznego.
W latach 2000-2011 belgijski koncern (który w 2007 roku zdecydował o niezależności tworzących go jednostek biznesowych – m.in. Agfa Graphics) przejął w skali świata 12 innych podmiotów, dzięki czemu jego oferta poligraficzna wzbogaciła się m.in. o rozwiązania CtP dla drukarń gazetowych oraz maszyny do druku cyfrowego w trybie „z roli na rolę”; po raz kolejny też rozszerzona została oferta analogowych i cyfrowych płyt offsetowych.

W roku 2008 miał miejsce kolejny strategiczny krok we współczesnej historii firmy Agfa: wejście na rynek przemysłowych ploterów UV. W jej ofercie pojawił się pierwszy model z serii Anapurna, zaś w 2010 – po przejęciu Gandinnovations – weszła ona do grona najważniejszych dostawców w tym segmencie rynkowym.

Firma nieustannie wprowadza do swojej oferty nowe rozwiązania, składające się na kompleksową ofertę w obszarach przemysłowego inkjetu (plotery drukujące i tnące, atramenty, oprogramowanie) oraz cyfrowego prepressu (sprzęt CtP, płyty, chemia, oprogramowanie). Jako przykład ciągłych inwestycji zaprezentowano najnowszą propozycję firmy Agfa z zakresu cyfrowej przygotowalni – proekologiczną, bezprocesową płytę offsetową Eclipse.

Przyszłość branży poligraficznej według firmy Agfa

Jubileuszowe spotkanie było z jednej strony okazją do podsumowań i wspomnień, z drugiej – do zaprezentowania obecnej sytuacji firmy Agfa oraz jej prognoz odnośnie dalszego rozwoju branży poligraficznej. Te przedstawił Frederik Dehing, który rozpoczął od omówienia wyników finansowych Agfa-Gevaert po 3. kwartałach br. W tym czasie grupa zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 1,668 mld euro, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.– przy EBITDA rzędu 7,6%. Jak podkreślił Frederik Dehing, tendencja wzrostowa dotyczyła wszystkich czterech obszarów działalności Agfa-Gevaert, w tym dwóch ściśle związanych z branżą poligraficzną: Offset Solutions oraz Digital Print & Chemicals.  W kontekście obecnych i planowanych działań skoncentrował się w swojej prezentacji głównie na pierwszym z nich, wskazując na najważniejsze trendy obserwowane na rynku druku offsetowego w skali globalnej: coraz większe znaczenie opakowań oraz rynków rozwijających się. Zaznaczył również, że offset pozostanie dominującą techniką drukowania; wciąż instalowane są nowe maszyny, co generuje zapotrzebowanie na płyty. Najważniejsi producenci maszyn kontynuują prace badawczo-rozwojowe, dzięki czemu offset pozostaje konkurencyjny wobec druku cyfrowego, zyskującego na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście jego możliwości w zakresie personalizacji, opcji druku „na żądanie”, wprowadzania dodatkowych kolorów czy nietypowych podłoży i krótszego czasu realizacji zleceń. Jednak biorąc pod uwagę cały wolumen produkcji poligraficznej, aż 70% jego powstaje w technice offsetowej, co – jak podkreślił – jest dobrą wiadomością dla firmy Agfa.

Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe Fot. Poligraficzna Agencja Informacyjna 

Frederik Dehing dodał, że – m.in. biorąc pod uwagę wcześniej wymienione czynniki –  w skali globalnej  zużycie płyt offsetowych pozostaje na niezmienionym poziomie, co oznacza, że firma działa na rynkach charakteryzujących się spadkami wartości, a nie wolumenu. Istotna jest też – jak mówił – rosnąca presja cenowa ze strony klientów, co skutkuje przesunięciem się wolumenu sprzedaży w stronę rynków, gdzie ten czynnik decyduje o sukcesie. Biorąc te aspekty pod uwagę, Agfa opracowała strategię opartą na wizji konsolidacji rynku prepress, której celem jest dalszy wzrost i utrzymanie rentowności. Jej założenia obejmują: objęcie pozycji lidera technologicznego i koncentracja na oferowaniu wartości; aktywne kierowanie procesem konsolidacji w branży prepress poprzez strategiczne partnerstwo z chińską firmą Lucky oraz zwiększenie udziałów rynkowych poprzez elastyczność w realizowanych działaniach, także w kontekście efektywności kosztowej.

Fot.: Świat Poligrafii Professional

– Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by wziąć udział w naszym jubileuszowym spotkaniu. Cieszymy się, że dla wielu z nich była to okazja do spotkania z osobami, z którymi przed laty współpracowały bądź nadal współpracują – część z uczestników wydarzenia to bowiem uczestnicy i świadkowie całej, 25-letniej obecności firmy Agfa w Polsce. Stąd też przygotowany przez nas rys historyczny, uwzględniający zarówno całą grupę Agfa-Gevaert, jak też jej polski oddział. Nie zabrakło również akcentów związanych z teraźniejszością oraz przyszłością naszej firmy. Mamy nadzieję, że wieczór ten również po latach będzie mile wspominany przez wszystkich jego uczestników – podsumował Michał Śliz.

www.agfa-polska.pl

KL