Logo

Media & maszyny

Cel: znakowanie. Metoda: Grawer.

Grawerowanie laserowe to niewątpliwie ciekawa alternatywa do pozostałych metod znakowania gadżetów reklamowych. Jest trwałą, niezwykle precyzyjną oraz wydajną techniką znakowania przedmiotów. Gadżety reklamowe ozdobione tym sposobem cechują się wysoką estetyką i jakością wykonania. Metoda ta pozwala na grawerowanie praktycznie wszelkich materiałów dostępnych na rynku.

Metody

Wybór metody grawerowania jest ściśle związany z materiałem, z którego wykonany jest gadżet reklamowy bądź produkt, który ma zostać poddany zdobieniu. – Znakować możemy laserem diodowym, który nadaje się do znakowania gadżetów wykonanych z tworzyw, aluminium, aluminium anodowanego, materiałów skórzanych i skóropodobnych oraz stali i metali kolorowych – mówi Arkadiusz Guzicki z firmy Fastcom Systemy Laserowe. Laser diodowy charakteryzuje się bardzo dużą dokładnością i szybkością działania (zwłaszcza dla aluminium i aluminium anodowanego oraz plastików), a duża tolerancja na zmianę ogniskowej pozwala na znakowanie również produktów półokrągłych i owalnych.

Maciej Szóstak, Kierownik Sprzedaży w firmie GravoTech, zaznacza, że ogólna zasada jest taka, że w przypadku produktów wykonanych z metali i dużych wolumenów wykorzystywane są lasery światłowodowe, natomiast w przypadku materiałów organicznych i powlekanych sprawdza się laser CO2. Laser światłowodowy wykorzystują znakowarki fibrowe (iterbowo-włóknowe). – Charakteryzują się dużo większą energią w punkcie niż znakowarki diodowe. W efekcie, przy tej samej mocy np. 20W można uzyskać dużo większą wydajność przy pracy w metalach niż np. pracując na znakowarkach diodowych. Mają mniejszą tolerancję na zmianę ogniskowej dlatego dla elementów półokrągłych wymagana jest przystawka obrotowa – tłumaczy Arkadiusz Guzicki.
Za najbardziej uniwersalne urządzenia dla agencji reklamowych uważane są lasery CO2, które pozwalają na grawerowanie gadżetów wykonanych z drewna, skóry, papieru, aluminium anodowanego, a przy użyciu specjalnej pasty nawet metalu. – Charakteryzują się dużo mniejszą wydajnością od znakowarek laserowych, ale też pozwalają na wycinanie takich materiałów jak: drewno, guma, skóra , korek, plexi, papier itp. – wyjaśnia Arkadiusz Guzicki. Znakowarki laserowe CO2, porównując do grawerki laserowej CO2, charakteryzują się dużo większą wydajnością. Dedykowane są do bardzo szybkiego znakowania papieru, skóry, drewna, laminatów grawerskich, plexi i aluminium anodowanego.

Ogromną zaletą graweru jest możliwość trwałego znakowania różnych powierzchni przy jednoczesnym zapewnieniu stałej jakości wykonywanych oznaczeń. Zastanawiając się nad wyborem urządzenia warto rozważyć, która z metod jest aktualnie (i na przyszłość) kluczowa dla naszego działania.

[galeria=”1″]

Maszyny

Czym kierować się przy wyborze maszyny? Wybór musi być przemyślany i powinien uwzględniać nasze aktualne i przyszłe potrzeby. Niewątpliwie przy wyborze urządzenia na pewno nie można kierować się tylko ceną. – Jeśli wybieramy szybko znakujące urządzenia, musimy zwrócić uwagę na solidną konstrukcję i obudowę, które wytrzymają duże prędkości i drgania. Ważna jest łatwość obsługi i umieszczania produktu w urządzeniu, warto zwracać uwagę na takie elementy jak otwieranie urządzenia od przodu na wygodnej dla użytkownika wysokości. Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim obszarze grawerowania. Inne będzie, gdy grawerujemy np. długopis czy brelok, inne gdy znakujemy szyldy – tu potrzebujemy już metrowego pola zadruku – wymienia Maciej Szóstak.

Jak podkreśla Arkadiusz Guzicki, dla wszystkich rozpoczynających przygodę z grawerowaniem gadżetów, dobrym wyborem będzie mały laser CO2, który pozwoli wejść na rynek, a uniwersalność urządzenia sprawi, że będziemy mogli go wykorzystać nie tylko do gadżetów. Przy wyborze lasera CO2, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozdzielczość, prędkość pracy oraz tubę laserową. Bardzo ważne jest, aby tuba laserowa była metalowa i najlepiej renomowanego producenta, ponieważ metalowe są stabilniejsze i mocniejsze. – Metalowe rolki, dobrej jakości optyka z wbudowanym chłodzeniem powietrzem i możliwość wyłączania tuby przy włączonym urządzeniu pozwolą na długą i bezawaryjną pracę – dodaje Arkadiusz Guzicki.
Kwestią istotną jest również oprogramowanie naszej maszyny. – Musi być funkcjonalne, należy sprawdzić czy jest dostępne w języku polskim, czy można zaimportować zdjęcia, jak szybko możemy wykonywać typowe dla agencji reklamowych zlecenia (szybko zmieniające się projekty) – wymienia Maciej Szóstak. – Niektóre programy sterujące znacznie ograniczają możliwości urządzenia. Ważne, aby program pozwalał na obsługę grafik wektorowych i bitmap, na tworzenie baz danych obrabianych materiałów, aby przewidywał czas wykonania projektu, pozwalał na wypełnianie obiektów pod różnym kątem itp. Istotne jest też to, aby w jednym projekcie można było zaprogramować kilka przejść przy różnych parametrach – okazuje się, że często opcja ta jest niezbędna, aby osiągnąć odpowiednią jakość grawera – reasumuje Arkadiusz Guzicki.

Eksploatacja

By nasze urządzenie służyło nam efektywnie i bez zakłóceń, konieczna jest odpowiednia eksploatacja urządzeń, która zapewni nam długą i bezawaryjną pracę. – Przy eksploatacji urządzeń laserowych ważne, aby temperatura pomieszczenia, w którym stoi ploter laserowy, a także czystość pomieszczenia były zgodne z zaleceniami producenta. Niezbędne jest także stosowanie się do wskazówek udzielonych przy instalacji urządzenia – podkreśla Arkadiusz Guzicki. Należy dbać o soczewki i lustra, a także całą czystość urządzenia, regularnie odkurzać i usuwać zanieczyszczenia. – Kluczowa jest również kalibracja czyli ogół czynności służących poprawnemu ustawieniu oraz wzorcowaniu urządzenia. Kalibracja dotyczy wypoziomowania stołu roboczego, jak i grawerowania, punktu 0,0 oraz ogniskowej soczewki. To niezbędne procesy konserwacji grawerek laserowych – mówi Maciej Szóstak.

Jeśli chcemy powiększyć portfolio naszych usług, grawerowanie laserowe jest na pewno ciekawą opcją. Jakość, wydajność i estetyka tego typu zdobień stawiają je jako konkurencyjną i ciekawą metodę.

Katarzyna Lipska

 

Artykuł ukazał się we wrześniowym Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn KLIKNIJ w link.