Logo

Media & maszyny

Co nowego w car wrappingu?

Personalizacja ma być trendem marketingu w 2017 – mówią zgodnie marketerzy. Indywidualizacja samochodów jest doskonałym przykładem tego, jak możemy dzięki foliom wylewanym o najróżniejszych barwach i strukturach odmienić oblicze naszego pojazdu, firmowej floty czy mobilnej reklamy. Sprawdzamy jakie trendy i nowości królują na rynku.

Branża tuningu wizualnego determinowana jest przez takie czynniki jak dynamika rozwoju rynku, preferencje klienta i jego portfel, podkreśla Aneta Mikuśkiewicz, Product Manager Integart dla marki 3M. Producenci folii car wrappingowych oferują szeroką i bogatą paletę kolorystyczną zarówno w wersji matowej jak i błyszczącej, folii z efektami chromu, szczotkowanego metalu czy carbonu, a nawet puszystego atłasu – To wszystko pozwala nam na tworzenie efektów wyróżniających właściciela pojazdu. Odnajdujemy tu pewnego rodzaju analogię do rynku mody, personalizacja auta staje elementem indywidualnego stylu. Przy tak szerokim wachlarzu kolorów możemy wyznaczać indywidualne trendy. W Polsce widzimy dość zachowawcze realizacje, skupiamy się na kolorystyce matów – to barwa, która stwarza ciekawy design i wyróżnia się na tle innych pojazdów – tłumaczy Aneta Mikuśkiewicz.

2016 pod lupą
Jakie tendencje dominowały w 2016 roku? – W Polsce można zaobserwować różne trendy dotyczące oklejania samochodów. Działając na obszarze wschodniej Polski, zaobserwowaliśmy, że w tym rejonie największym zainteresowaniem w ubiegłym roku cieszyły się aplikacje w białej lub niebieskiej satynie, czyli kolorach, które od razu rzucają się w oczy i dominują na ulicach. W pozostałych częściach kraju można było zaobserwować wiele aut także w szarej satynie, najmodniejszej w końcówce roku kolorystyce – wyjaśnia Bartłomiej Stasiak, certyfikowany aplikator z programu 3M Endorsed Vehicle Graphics Installer, właściciel firmy Ubieramysamochody.pl. – To, jakie barwy wybieramy do oklejania samochodów jest skorelowane z tym w jakiej kolorystyce wypuszczane są najnowsze samochody takich marek jak Mercedes, Audi czy BMW, ponieważ są to jednocześnie najczęściej stylizowane auta. Ludzie chcą, by ich samochody wyglądały podobnie jak najnowsze modele, które wyjechały wprost z fabryki – dodaje Bartłomiej Stasiak.

Nowy wymiar tuningu nadawały w ubiegłym roku folie chromowane. – Od pewnego czasu stylizowanie i tuningowanie samochodów nie jest już tylko ich upiększeniem i chęcią wyróżnienia się na drodze, ale przybrało wymiar swego rodzaju sztuki. Folie chromowane to produkt dla klienta premium, poszukującego zdecydowanie nowego wymiaru tuningu. To produkt dla osób ceniących sobie indywidualizm i elegancję na drodze. W listopadzie 2016 r. wzbogaciliśmy ofertę o nową, chromowaną, matową folię do oklejania samochodów firmy MACtac – TuningFilm 900 BF FlexChrome. Ta dwuwarstwowa folia posiada specjalny klej Micro Bubble-Free, umożliwiający bardzo szybką i łatwą jej aplikację – tłumaczy Ewa Bieroń z Alma Trend.

Aneta Mikuśkiewicz dodaje, że szeroką grupę zwolenników ma także kontrastowe połączenie elementów matowych i błyszczących, a biel która, była kiedyś synonimem najtańszej wersji auta, dziś jest znów na czasie, a na drogach możemy oglądać śnieżnobiałe samochody z najwyższej półki. – W przypadku pozycji folii z portfolio 3M możemy wskazać kilka topowych kolorów m.in: standardową czerń w szczególności w macie, biel o różnym wykończeniu oraz folie matowe: Matte Blue Metallic, Matte Charcoal Metallic czy Dragon Fire Red – wyjaśnia Aneta Mikuśkiewicz.

Inspiracje zza Oceanu
Profesjonalni aplikatorzy w Polsce coraz częściej korzystają z nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań do car wrappingu, popularnych do tej pory na Zachodzie, szczególnie w USA. Jak wyrokuje Bartłomiej Stasiak, w tym roku w Polsce bardzo modne będą tzw. kameleony, czyli taki sposób stylizacji, w których kolor auta będzie się zmieniać w zależności od kąta patrzenia. Zaczyna się także pojawiać coraz więcej realizacji typu „kamuflaż” – stylizacja, która obecnie jest bardzo popularna za Oceanem.

– W tym roku na rynku pojawiają się nowe rozwiązania, m.in. folia do zadruku 3M™ 180mC z mikrokanalikami. Występuje w wersji transparentnej, białej i metalizowanej. Szczególnie interesująca jest ta ostatnia, dająca metalizowany efekt w standardzie. Czekamy także na nową folię odblaskową 3M™ 780mC. Bardzo modne i praktyczne w tym roku oraz w kolejnych latach będą folie 3M z serii 1080™ oraz 1380™. Obecna paleta kolorów, to ponad 100 możliwości, występujących także z fakturą typu carbon lub szczotkowana stal. Dzięki nowym laminatom 3M, które pojawią się w Polsce już w najbliższym roku, możemy uzyskać carbon lub szczotkowaną stal z użyciem dowolnego koloru z palety folii 3M – dodaje Bartłomiej Stasiak.

Sporą nowością na polskim rynku oraz dużym ułatwieniem dla aplikatorów stają się nowe produkty pomagające w zmianie koloru auta. – Przykładem mogą być rozwiązania 3M™ Knifeless™ – specjalne taśmy, umożliwiające cięcie folii bez narażania samochodu, czy innej powierzchni na potencjalne uszkodzenie. Praca z tymi produktami jest nie tylko bezpieczniejsza dla samochodu, ale także szybsza, a co najważniejsze bardziej dokładna – dodaje Bartłomiej Stasiak.

Stałe doskonalenie
Profesjonalni aplikatorzy stale uczą się i podnoszą swoje kompetencje – to trend, który się nie zmienia, i który na pewno będziemy obserwować nadal. – Podążając za trendami w oklejaniu zarówno na rynku rodzimym jak i w USA, bez względu na to czy marzy nam się ekstrawagancka stylizacja czy nowy design, istotna dla użytkownika auta jest zmiana jego wizerunku bez troski o konsekwencje. Oddając nasze auto do stylizacji chcemy mieć pewność, że oddajemy je w ręce profesjonalisty. Oklejanie pojazdów, to branża która wymaga od aplikatora ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i rozwoju kompetencji – mówi Rafał Żmuda, specjalista w dziedzinie oklejania samochodów z firmy Wraptor – The Wrap Center, które zostało utworzone przez 3M jako odpowiedź na te potrzeby rozwoju. To pierwsze certyfikowane centrum szkoleniowe 3M w Europie Środkowo-Wschodniej. – Cieszy mnie fakt, że w Polsce jest tak duże zainteresowanie tematem Car Wrappingu, co pozwala mi dzielić się wiedzą, którą zdobyłem przez ostatnie kilkanaście lat podróżując po świecie. The Wrap Center oferuje kilka różnych programów szkoleniowych dotyczących technik aplikacji folii. W lutym br. ruszamy z nowymi programami jak: „3M PREFERRED GRAPHICS INSTALLER’’, w których będzie można przeszkolić swoich pracowników z aplikacji folii nie tylko na pojazdach, ale na ścianach czy podłogach, przy zastosowaniu folii 3M serii 1080 Wrap Film, jak i również folii graficznych 3M Envision 480Cv3 – wyjaśnia Rafał Żmuda. Dodatkowym programem będzie szkolenie z aplikacji folii ochronnych “PPF’’, 3M Scotchgard Pro Series, a kolejnym – 3M Knifeless Accredited.

Nie tylko „cztery kółka”
Warto zauważyć, że Polacy zaczęli interesować się zmianą koloru nie tylko samochodów, ale także np. jachtów, skuterów, motocykli, przyczep, kamperów, a nawet rowerów. Firma Ubieramysamochody.pl obklejała np. ciągnik Ursusa foliami 3M zadrukowanymi w stylistyce leśnej. Interesującą realizację wykonała także w 2013 roku firma Europapier-Impap we współpracy z 31 Bazą Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Dwa samoloty F-16 wylatujące na coroczny zlot samolotów wojskowych „NATO Tiger Meet” do Norwegii zostały oklejone zadrukowaną wcześniej folią wylewaną ORACAL 3951 zabezpieczoną laminatem ORAGUARD 290. Do zdobienia elementów karoserii samochodów, motocykli czy kasków wykorzystywana jest także hydrografika (Water Transfer Printing) polegająca na nanoszenia wzorów na powierzchnie 3D przy udziale wody.

Alternatywa do nieodwracalnego lakierowania, nieograniczone perspektywy reklamowe i możliwość personalizacji pojazdu. To tylko niektóre z zalet, które daje car wrapping. Branża tuningu wizualnego podobna jest do branży fashion. Z sezonu na sezon pojawiają się nowe trendy, z drugiej strony niektóre tendencje pozostają niezmiennie „na topie”. Producenci cały czas dostarczają nam nowości, które pozwolą na kolejne odkrycie nowego oblicza naszych pojazdów.
Katarzyna Lipska-Konieczko


Folia TuningFilm 900 BF to nowa, chromowana, matowa folia do oklejania samochodów firmy MACtac. FlexChrome dostępna jest w 10 kolorach. Ta dwuwarstwowa folia (stabilizowany polimer oraz bezołowiowa warstwa chromowa) o grubości 135 mC posiada specjalny klej Micro Bubble-Free, umożliwiający jej bardzo szybką i łatwą aplikację.
Źródło: Alma Trend


W 2016 roku 3M zaprezentował na targach SEMA Show 2016 nowe kolory popularnej serii 1080. Ciekawym rozwiązaniem są folie Gloss Electric Wave, Satin Glacial Frost oraz Satin Caribbean Shimmer, które tworzą barwne przejścia tonalne zmieniające się pod kątem oświetlenia. Na targach przedstawiono także nowatorską serię folii do druku 3M™ IJ180mC (m.in. metalizowana folia do druku) oraz odblaskową folię 3M™ 780mC. W Las Vegas na żywo demonstrowano również rozwiązania z wykorzystaniem taśm do cięcia folii Knifeless. Zdjęcie po prawej stronie prezentuje możliwości Knifeless w wersji Design – cały wzór został wycięty za pomocą odpowiedniej pracy z taśmą.
Źródło: Integart / 3M


W Stanach Zjednoczonych bardzo modne są tzw. kamuflaże, czyli pełna, często ekstremalna stylizacja samochodu, w dowolnym stylu. Bardzo ciekawy efekt uzyskuje się np. poprzez celowe „postarzenie” auta, przy użyciu specjalnej folii, imitującej rdzę. Przykładem takiej stylizacji w Polsce jest zmieniony przy użyciu folii 3M Chevrolet Camaro, dziennikarza TVN Turbo Patryka Mikiciuka na postać Bumblebee z Transformersów. Praca nad całym projektem trwały kilka miesięcy, a efekt nie byłby możliwy bez zastosowania najwyższej jakości folii 3M.
Źródło: Ubieramysamochody.pl

Artykuł ukazał się Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn nr 1/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.