Case study opracowane przez Wojciecha Gilewskiego z Key2Print:
Pewna rodzina, od trzech pokoleń, prowadziła drukarnię, która nie tylko była głównym źródłem ich utrzymania, ale też powodem do dumy. Pierwsze maszyny drukarskie zostały zakupione u najlepszych dostawców jeszcze przez dziadków. Kolejne pokolenie dopełniło park maszynowy o wysokiej jakości introligatornię. Rodzina utrzymywała ten park maszynowy w najlepszej kondycji tak, aby jakość produkcji nie odbiegała od najwyższych międzynarodowych standardów. Wydawało im się, że wielopokoleniowa tradycja i dbałość o najwyższą jakość usług pozwoli im na zawsze utrzymać zacną pozycję na rynku. Jednak wiara w nieśmiertelność rozwiązań off-line i załatwiania wszystkich spraw w czasie spotkań oficjalnych i tych prywatnych, uśpiła czujność rodziny.
Nadszedł bowiem czas rozwiązań on-line, które to bezwzględnie wtargnęły we wszystkie sfery życia i biznesu. Rynek sprzedaży internetowej rozwinął się dynamicznie głównie za sprawą zmian zachowań konsumenckich. Dostępność, powszechność internetu, prostota jego obsługi spowodowała, że coraz więcej czasu spędzamy w sieci: czytamy, rozmawiamy i… kupujemy.
Kupujemy buty, książki, sprzęt elektroniczny, wakacje i inne usługi. Dlaczego nie druk? Web-to-Print (znane także jako Web2Print) to ściśle dopasowane do potrzeb drukarni oprogramowanie pozwalające przenieść swój biznes w świat Internetu. Ludzie, którzy tego potrzebują, już tam są i na to czekają.
Funkcję Web-to-Print można podzielić na dwie kategorie.
E-commerce’owe rozwiązania Web-to-Print pozwalają rozpocząć sprzedaż swoich produktów w Internecie. Proste funkcje importu pomagają wprowadzać i pozycjonować produkty (nawet o skomplikowanych specyfikacjach). Tak jak w sklepie. Rozwiązania Web to Print zawierają również olbrzymią ilość narzędzi marketingowych wspomagających promowanie firmy i utrzymanie dobrych relacji z klientem.
Web-to-Print to nie tylko witryna drukarni w internecie. To także rozwiązania poprawiające wydajność firmy. Funkcje zarządzania procesem produkcji czy monitoring zakupów, to zaledwie wstęp do wszystkich funkcjonalności, które usprawnią zarządzanie firmą.
Web To Print otwiera ogrom nowych możliwości. Rozwiązanie można dostosować do potrzeb każdej drukarni. Zarówno dla firm współpracujących z klientami indywidualnymi jak i biznesowymi.
Opisana we wprowadzeniu historia przedstawia sytuację wielu firm drukarskich w Polsce. Jest to rynek rozdrobniony. Większość to małe firmy rodzinne od lat prowadzące swoje usługi głównie dla stałych klientów. Dane z rynków zachodnich jasno pokazują, że również i nasz rynek czeka konsolidacja. Zwiększenie koncentracji przedsiębiorstw. Dlatego jest to idealny moment na wdrożenie systemu Web to Print i znalezienie nowych klientów, bądź usprawnienie komunikacji z dotychczasowymi. Trzeba być przygotowanym, ponieważ zbliżają się czasy zaciekłej konkurencji.
Autor: Wojciech Gilewski, Key2Print | Ekspert ds. budowania wizerunku w mediach nowoczesnych.
KL