Logo

Media & maszyny

Druk cyfrowy stwarza nowe możliwości dla branży opakowań

 

Stanisław Moczulski – dyrektor ds. sprzedaży w spółce Metsä Board, która jest czołowym europejskim producentem tektury na opakowania składane – opowiada o wpływie druku cyfrowego na produkcję opakowań.

Dlaczego druk cyfrowy nabiera coraz większego znaczenia przy produkcji opakowań?

Stanisław Moczulski: Rozwój technologii druku cyfrowego przyniósł rozwiązania przydatne również przy produkcji opakowań – szybsze przechodzenie od projektu do druku, szybsze zmiany ustawień linii drukujących, łatwe drukowanie krótkich serii, wykonywanie wydruków próbnych i testowych. W wielu przypadkach jakość druku cyfrowego jest porównywalna do jakości uzyskiwanej za pomocą tradycyjnych metod drukowania.

Czy występują jakieś popularne zastosowania w branży opakowań, w przypadku których druk cyfrowy jest szczególnie odpowiedni?

Tak, z pewnością można wymienić kilka. Natychmiast przychodzą na myśl Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, w związku z którymi wyprodukowano wiele specjalnych opakowań promocyjnych, w szczególności przeznaczonych do napojów i przekąsek, o stosunkowo krótkim czasie dostępności w sprzedaży. Coraz częściej produkowane są limitowane serie opakowań – nie tylko w związku z imprezami sportowymi, ale również rocznicami, sezonowymi wersjami produktów, promocjami programów telewizyjnych i filmów – ta lista szybko się wydłuża.
Pomimo rosnącej globalizacji marek, opakowania muszą być dostosowane do różnych języków i przepisów w poszczególnych krajach. Druk cyfrowy jest również idealnie dostosowany do zamieszczania zmiennych informacji, takich jak dane umożliwiające identyfikację partii produktów lub terminy przydatności do spożycia.
Trendem, który przyciąga obecnie największe zainteresowanie jest personalizacja, którą zaczęło stosować kilka największych firm z branży FMCG. Jest opisywana jako „nawiązywanie emocjonalnej więzi z klientem”, które zwiększa lojalność i zachęca do ponawiania zakupów. Personalizacja na taką skalę nie byłaby możliwa bez druku cyfrowego.

Czy są jakieś inne przyczyny rosnącej popularności druku cyfrowego?
W prawodawstwie UE pojawiły się wymagania dotyczące w szczególny sposób branży farmaceutycznej, takie jak Dyrektywa w sprawie sfałszowanych produktów leczniczych i strategia walki z fałszowaniem leków. Na opakowaniach muszą być umieszczane kody uwierzytelniające oraz kody umożliwiając śledzenie pochodzenia produktu, w postaci dwuwymiarowych kodów Data Matrix.
Fałszowanie nie ogranicza się oczywiście do leków, ale może dotyczyć również produktów luksusowych oraz wszystkich produktów o wysokiej wartości. Tu właśnie znajdują zastosowanie nowe techniki jawnego (widocznego) i ukrytego (niewidocznego) znakowania – tym skuteczniejsze im użyte w większej liczbie.

Jakie cechy powinna mieć tektura przeznaczona do druku cyfrowego?
Powinna mieć znakomitą gładkość, białość i stałą zawartość wilgoci, która zapobiega zwijaniu się i zapewnia stabilność wymiarów. Bardzo istotna jest również wysoka jakość wykrawania arkuszy, z zachowaniem prostokątności. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych zastosowań związanych z opakowaniami oczywistą zaletą jest niska gramatura połączona z wysoką sztywnością.

Czy Metsä Board produkuje tektury przeznaczone specjalnie do druku cyfrowego?
Wszystkie nasze tektury się do tego nadają! Zostały przetestowane za pomocą cyfrowych maszyn drukujących HP Indigo, Xeikon, Xerox oraz innych urządzeń cyfrowych i umożliwiły uzyskanie znakomitych rezultatów. Nasze produkty są zgodne z większością technologii, bez konieczności stosowania specjalnego przygotowania powierzchni.
Niektóre nasze tektury posiadają cechy, które powodują ich szczególną przydatność do określonych zastosowań. Przykładowo tektura Avanta Prima została opracowana na potrzeby rynku farmaceutycznego, a jej powierzchnia jest zoptymalizowana pod kątem nanoszenia dwuwymiarowych kodów Data Matrix. Oferujemy również tektury, zaprojektowane specjalnie na opakowania kosmetyków, produktów luksusowych, wyrobów cukierniczych i żywności, chociaż wszystkie z nich mogą być również wykorzystane jako opakowania do zastosowań ogólnych.
Ze względu na wysoką gładkość i białość tektury z serii Carta, a w szczególności Carta Integra, Carta Elega i Carta Solida nadają się idealnie do cyfrowego druku elementów graficznych. Obecnie produkcja kartek z życzeniami, zaproszeń, folderów i wysyłanych pocztą środków reklamy bezpośredniej wymaga elastyczności, a kiedy wymagane jest połączenie personalizacji z atrakcyjną fakturą powierzchni nasze tektury Carta stają się idealnym nośnikiem informacji marketingowych.

[galeria=”1″]

Czy wytwarzacie również jakieś inne produkty przeznaczone do druku cyfrowego?
Kemiart Graph+ to jeden z naszych kraftlinerów, zalecany do atramentowego druku cyfrowego na tekturze falistej, który może być wykorzystywany w procesach drukowania zatwierdzonych przez HP. Produkujemy również serię tektur Chromolux o wysokim połysku, w dwóch wersjach przeznaczonych do druku cyfrowego – za pomocą urządzeń HP Indigo i suchego tonera.

Czy druk cyfrowy sprzyja zrównoważonemu rozwojowi?
Oczywiście, ponieważ krótsze, lepiej dostosowane do potrzeb cykle drukowania zużywają mniej energii i surowców. Zmniejszona jest również ilość odpadów i obniżony wpływ na środowisko.
Wszystkie nasze tektury wykorzystują pierwotne masy włókniste, pochodzące z lasów zarządzanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i są produkowane zgodnie z najbardziej wymagającymi normami ochrony środowiska. Nieustannie dążymy do obniżania gramatury naszych tektur, które zachowują tę samą sztywność pomimo zmniejszonej wagi, co obniża koszty i jest korzystne dla środowiska.

Jakie doświadczenia ma Metsä Board w produkcji podłoży do druku cyfrowego?
Zajmujemy się drukiem cyfrowym od wielu lat, szczególnie w dziedzinie papierów do użytku biurowego i papierów powlekanych, a także tektury falistej. Tę wiedzę wykorzystaliśmy przy projektowaniu tektur. W naszym ośrodku badawczo-rozwojowym śledzimy rozwój technologii druku cyfrowego, opracowując tektury, które zapewniają najlepsze wyniki klientom.

W jaki sposób klienci mogą nabywać wasze tektury do druku cyfrowego?
W sprawie małych arkuszy i zwojów, klienci powinni kontaktować się z firmą Antalis, naszym dystrybutorem w Polsce. Mogą również dokonywać zakupów za pomocą naszej usługi Express Board lub – w przypadku większych ilości – bezpośrednio w naszych zakładach papierniczych.

Więcej informacji można znaleźć na witrynie firmy Antalis: lub na stronie firmy Metsä Board.

Artykuł ukazał się we wrześniowym Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn KLIKNIJ w link.