Obecnie na rynku możemy znaleźć wiele rozwiązań do druku UV. Podjęcie decyzji o tej inwestycji to teoretycznie trudny wybór, który możemy jednak maksymalnie ułatwić analizując kwestie naszych potrzeb, możliwości i strategii drukarni.
Kluczowe pytania
Wybór maszyny drukującej w technologii UV musi być ściśle powiązany z profilem działalności.
– Klient musi przede wszystkim określić do kogo kieruje ofertę i zdecydować jakiego rodzaju zlecenia posiada lub mógłby posiadać do wykonania w tej technologii – mówi Magdalena Frydrych, Specjalista ds. Sprzedaży w KML Solutions. Aby wybrać odpowiednią maszynę do druku UV należy więc w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie co chcemy drukować. – Musimy zastanowić się czy będą to materiały drukowane z roli na rolę czy też materiały sztywne oraz czy materiały te są odporne na działanie wysokiej temperatury. Od tego zależy czy wybierzemy drukarkę z możliwością druku z roli na rolę, z płaskim stołem (flatbed) czy też uniwersalną drukarkę hybrydową umożliwiającą zarówno druk z roli na rolę oraz materiałów sztywnych – wymienia Jarosław Kostecki z firmy API.PL.
Kolejnym krokiem jest określenie szerokości oraz prędkości druku. – Ważną kwestią jest też porównanie jakości maszyn dostępnych na rynku oraz możliwości wykonywania efektów specjalnych i dostępnych konfiguracji atramentowych – dodaje Magdalena Frydrych. Przy zakupie nowej maszyny jako jeden z kluczowych elementów wyboru, Grzegorz Tosik, specjalista ds. koloru w dziale systemów wielkoformatowych w Canon Polska, wymienia jakość produktu i samego druku. – Maszyny ze zmienną wielkością kropli gwarantują uzyskanie efektów o fotograficznej jakości, a bardzo mała kropla (6pkl) pozwala dokładnie odwzorować czcionkę wielkości 2 pkt – zaznacza. – Wybór maszyny zawsze powinien być podyktowany potrzebą biznesową. Jeśli drukujemy na pełnych płytach (2×3 m), bo takie jest zapotrzebowanie na rynku, musimy wybrać dużą maszynę – dodaje Grzegorz Tosik. Bardzo ważnym elementem jest też sam stół, który umożliwia realizację najbardziej niestandardowych zadań, co pozwala osiągać wyższe przychody. Maszyny stołowe zapewniają możliwość druku z wykorzystaniem matryc czy materiałów o nieregularnych kształtach. – Kluczowym elementem jest wybór rozwiązań, które mają opinię niezawodnych oraz takich, które cechuje prosta konstrukcja. To w połączeniu z wyspecjalizowanym serwisem daje poczucie bezpieczeństwa prowadzenia biznesu i gwarancję braku przestojów w pracy – podsumowuje Grzegorz Tosik.
Adrian Życki, specjalista ds. technologii cyfrowych w firmie Scorpio Sp. z o.o., doradza by ostateczna decyzja była wynikiem skrupulatnie wykonanej analizy własnej pozycji rynkowej i otoczenia, w którym dana firma działa i konkuruje. Do wszystkich wymienionych wyżej pytań, należy dodać rozważania czy poszukujemy maszyny do realizacji bieżących zleceń od stałych zleceniodawców czy też chcemy wchodzić w nowe segmenty np. druku na szkle, uszlachetniania zadruku za pomocą lakieru, zadruku materiałów termoformowalnych. Warto też zastanowić się nad tym czy wystarczy nam tradycyjny CMYK, czy też oczekiwania końcowych klientów są bardziej wyrafinowane i obejmują także kolor biały, kolory light, kolory Pantone i lakier. Kolejna kwestia to spojrzenia na okres eksploatacji naszego urządzenia – czy potrzebna jest nam maszyna, którą można rozbudowywać np. o kolejne kanały farbowe czy głowice drukujące, zwiększając jej wydajność i możliwości, by była ona aktualna przez wiele lat użytkowania, czy też interesuje nas maszyna na działania „tu i teraz”? Takich pytań możemy zadać sobie oczywiście o wiele więcej, wiele z nich jest ściśle związanych z indywidualnym profilem firmy. Są one niezbędne, gdyż im więcej padnie ich na etapie wyboru maszyny, tym łatwiej będzie dostosować optymalne rozwiązanie.
Kwestia eksploatacji
Każda drukarka potrzebuje odpowiednich warunków pracy. Urządzenie powinno być zainstalowane zgodnie z wytycznymi producenta, w pomieszczeniu czystym, o odpowiedniej wilgotności i temperaturze. – Aby pracowały one ekonomicznie i bezawaryjnie, niezbędne jest również zastosowanie wysokiej jakości atramentów oraz regularna wymiana elementów eksploatacyjnych maszyny, jak filtry, pompki, itp. – mówi Jarosław Kostecki. – Dla zachowania dobrej kondycji maszyn drukujących ważne jest częste ich używanie i zapobieganie długim przestojom. Bardzo istotną kwestią jest również wyznaczenie jednej osoby w firmie, która nadzoruje pracę urządzenia, dba o jego regularne czyszczenie, pilnuje poziomu atramentów, wykonuje regularne testy głowic oraz zwraca uwagę na warunki atmosferyczne w pomieszczeniu – mówi Magdalena Frydrych. Na czynnik ludzki zwraca również uwagę przedstawiciel API.PL. – Dobrze przeszkolony operator w czasie codziennej pracy musi dbać o bieżącą konserwację urządzenia. Producenci powinni kłaść duży nacisk na szkolenie z obsługi oraz konserwacji drukarek – zaznacza Jarosław Kostecki. Należy również pamiętać o systematycznych przeglądach i profesjonalnym serwisie. Ważne jest także, by wkalkulować w cenę wydruku kosztów, takich jak wymiana elementów eksploatacyjnych typu głowice, dumpery, wipery itp. czy też kosztu przyszłej naprawy serwisowej. – Zaniechania na etapie codziennej konserwacji, używanie przeterminowanych materiałów czy zbyt późna wymiana zużywalnych elementów, wcześniej czy później odbije się na kondycji maszyny i jakości finalnej produkcji. Jeśli dbamy o maszynę zgodnie z zaleceniami, ta odwzajemni nam się bezawaryjną pracą przez długi okres użytkowania – reasumuje Adrian Życki.
Media
Jednym z kluczowych elementów odpowiedniej eksploatacji i bezawaryjnej pracy maszyn są media. Dobieramy je pod kątem efektów jakie chcemy osiągnąć oraz przeznaczenia wydruku. – Ważne są: ciężar, trwałość i odporność na warunki zewnętrzne oraz twardość tworzywa. Technologia UV pozwala nam na druk niemal na wszystkich podłożach, np. drewnie, szkle, kamieniu, co sprawia, że oprócz wyobraźni, właściwie nic nas nie ogranicza – mówi Grzegorz Tosik. Przy wyborze mediów warto skontaktować się z dostawcą urządzenia i zapytać jakiego rodzaju media rekomenduje do danego urządzenia. – Dystrybutorzy maszyn na ogół posiadają profile kolorystyczne dostosowane pod konkretne materiały. Dzięki temu klient jest w stanie uzyskać najlepsza możliwą jakość druku – podkreśla Magdalena Frydrych. Urządzenia UV są bardzo uniwersalne i można za ich pomocą drukować większość dostępnych na rynku materiałów przeznaczonych do druku, jak również specyficznych podłoży, które do druku przeznaczone nie są. – Przed wyborem urządzenia dobrze jest wykonać próby druku na materiałach, które docelowo mają być drukowane – zaznacza Jarosław Kostecki. Testy są niezwykle ważne, nie należy kupować „materiałów w ciemno” tylko dlatego, że mają bardzo niską cenę. – Specyfika lokalnych rynków, w tym także naszego pokazuje jednak, że klienci i tak będą testować znane im podłoża dostępne w kraju i to także te tańsze, z Dalekiego Wschodu. Z tymi ostatnimi byłbym jednak ostrożny, zwłaszcza przy produkcji wysokojakościowej, gdyż ciągłą bolączką producentów z tamtego rejonu jest zapewnienie stałej powtarzalności produkcji oraz odpowiednie zabezpieczenie towaru na czas transportu morskiego – reasumuje Adrian Życki.
Nowe możliwości
W dziedzinie druku UV możemy obserwować dynamiczny rozwój. W ślad za potrzebami klientów producenci stale udoskonalają swoje urządzenia. – Nowinką technologiczną jest stała kontrola wysokości głowicy nad stołem maszyny. Pozwala to zoptymalizować czas „plucia” głowicy i uzyskać idealne wydruki nawet w miejscach, gdzie powierzchnia stołu jest lekko nierówna. Z kolei dzięki siedmiu poziomom wielkości kropli – od 6 do 42 pkl – można drukować bardzo płynne przejścia tonalne – mówi Grzegorz Tosik z Canon Polska. Użytkownicy coraz bardziej doceniają nowe możliwości systemów do druku UV wychodzące poza ramy druku standardowego CMYK. – Na podstawie wielu rozmów z klientami widzimy, że sam wydruk CMYK + W nie jest już wystarczający – to niezbędne minimum. Dodatkowe kanały farbowe z kolorami Pantone czy też nanoszenie punktowo lakieru bezpośrednio z głowicy drukującej na wydruk nadaje mu unikatowy charakter. Pozwala osiągnąć efekty, które do tej pory zarezerwowane były dla offsetu czy też sitodruku – zaznacza Adrian Życki. Nowościami w drukarkach UV oferowanych przez firmę API.PL są obecnie wydajne i drukujące w wysokiej jakości głowice Ricoh Gen5. – Prócz tego wspomnieć należy o wytrzymałych lampach UV LED, zastosowaniu listew antystatycznych oraz systemu pozycjonowania pasa transportowego w drukarkach hybrydowych – mówi Jarosław Kostecki. Druk UV jest na ogół kojarzony z wielkoformatową i drogą maszyną. Warto jednak zwrócić uwagę, że obecnie na rynku dostępne są również urządzenia mniejsze lub bardzo małe, drukujące w tej technologii. – Obecnie mamy możliwość zakupu wąskich maszyn UV, a także urządzeń z małym stołem roboczym. Bardzo dobrym przykładem jest urządzenie Roland Lef20, w którym obszar stołu to 508 x330 mm – podsumowuje Magdalena Frydrych.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się we wrześniowym Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn KLIKNIJ w link.