Logo

Media & maszyny

Nowa maszyna, nowe szanse | Łukasz Chęciński, Drukpoznan.pl

W grudniu ub.r. w drukarni cyfrowej Drukpoznan.pl rozpoczął pracę wielkoformatowy ploter Anapurna H2050i LED. Z właścicielem firmy Łukaszem Chęcińskim rozmawiamy o niemal dwukrotnym zwiększeniu potencjału produkcyjnego dzięki nowej inwestycji, poszerzeniu oferty, a także o rodzimym rynku poligrafii w technologii UV.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na kolejny zakup maszyny Agfa? Jakie czynniki spowodowały o tym wyborze?

Decyzję o zakupie podjęliśmy ze względu na naszych klientów i zwiększające się zapotrzebowanie na druk UV. Nowe urządzenie podwaja nasz potencjał produkcyjny, co oznacza krótsze terminy realizacji, szczególnie przy dużych zamówieniach, a także zwiększa naszą elastyczność. Dzięki tej inwestycji podwyższyliśmy również jakość dostarczanych wydruków. Przede wszystkim widać to przy druku na transparentnych materiałach z użyciem koloru białego.

Ponownie zdecydowaliśmy się na zakup Agfy także ze względu na nasze pozytywne doświadczenia z modelem 2050. Testy wykonywaliśmy w Belgii, gdzie sprawdzaliśmy jak maszyna pracuje na wielu nietypowych materiałach. Widząc efekty, szybko podjęliśmy decyzję o zakupie tego urządzenia z technologią LED, mimo że na etapie zakupu nie było jeszcze żadnego tego typu urządzenia w Polsce.

Nowa maszyna Anapurna H2050i LED podczas druku.

Jakie są dla Państwa najważniejsze cechy tej maszyny i samej technologii UV LED?

W naszej ocenie są trzy najważniejsze wyróżniki nowej „UV-ki”:

Jakość. Zarówno przy druku CMYK na podstawowych materiałach, czy w opcji druku do podświetleń zauważyliśmy znaczną poprawę jakości. Na wyróżnienie zasługuje kolor biały – mniejsza kropla daje lepsze efekty druku. Zmianie uległa również sama farba, która jest bielsza od poprzednika.

Szybkość. Nowe urządzenie jest dwukrotnie szybsze. Było to dla nas jedno z ważniejszych kryteriów wyboru maszyny. Z roku na rok zauważamy trend zwiększania się nakładów i prac na druk UV, co bardzo nas cieszy, a w obecnej sytuacji pozwala na realizację bardzo dużych zleceń.

Oszczędność. Jesteśmy firmą z Poznania, co zobowiązuje nas do gospodarności. Wybrana technologia LED jest tańsza w użytkowaniu. Warto podkreślić, że nie mówimy tu tylko o mniejszym zużyciu prądu, ale także wielokrotnie wytrzymalszych lampach czy o zapotrzebowaniu maszyny na sprężone powietrze niższej klasy czystości. Te wszystkie elementy wpływają nie tylko na niższe koszty, ale również są proekologiczne. Dla nas ma to duże znaczenie, ponieważ przy wyborze nowej maszyny zwracaliśmy uwagę również na aspekty ekologiczne.

Przykład wydruku na drewnie z wykorzystaniem technologii UV.

Jak zmieni się Państwa oferta po implementacji maszyny? Jakie zlecenia będziecie Państwo realizować?

Nasza oferta stale się powiększa, lubimy realizować niestandardowe pomysły, szukamy nowych materiałów i możliwości wykonania wydruków. Dużo prac drukujemy na nietypowych foliach. Dodatkowo technologia LED obniża temperaturę, która jest ubocznych skutkiem działania lamp, co pozwala nam również na zadruk materiałów wrażliwych na jej zmiany. Nowa maszyna to nowe szanse – jesteśmy otwarci na nowych klientów, duże nakłady czy nietypowe prace.

Na jakich mediach będziecie drukować?

Realizujemy wiele prac na foliach elektrostatycznych, materiałach które można aplikować na ściany, elewacje czy beton. Chętnie podejmujemy się druków na różnych tworzywach, drewnie, płytach meblowych. Drukowaliśmy również bezpośrednio na płytach betonowych, które pełniły funkcję wystroju wnętrz. Kiedyś podjęliśmy się nawet wydruku bezpośrednio na ścianie. Szukając nowych rozwiązań, szczególnie dla dużych klientów, wprowadziliśmy do swojej oferty specjalną płytę kartonową, która ma właściwości zbliżone do PVC, ale po użyciu można ją złamać i wrzucić do makulatury.

Przykład druku bezpośrednio na płytach betonowych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz.

Pytanie rzeka – kondycja rynku druku w Polsce i przyszłość tej branży na naszym „podwórku”?

W mojej ocenie rynek poligrafii w technologi UV w Polsce wciąż się jeszcze kształtuje. Jest wiele miejsca do zagospodarowania, widzimy na nim swoją niszę. Klienci w dużej mierze nie znają jeszcze możliwości, jakie daje druk UV. Naszym zadaniem jest ich edukować i proponować najlepsze dla nich rozwiązania. Z drugiej strony, zauważamy firmy z naszego regionu, które intensywnie się rozwijają. Jednak są to przedsiębiorstwa, które postawiły na eksport i realizują większość prac poza nasz rynek. Moim zdaniem w najbliższych latach stosunek prac wykonywanych na polski rynek i na eksport będzie się zmieniał w kierunku rynków zagranicznych. Dlatego też pierwsze sukcesy i doświadczenia eksportowe mamy już za sobą.

Przykład wydruku z wykorzystaniem technologii UV na materiale HYLITE.

 Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Wywiad z przedstawicielami firmy Agfa o potencjale technologii UV można przeczytać TUTAJ.