FESPA Global Print Expo, odbywająca się w Amsterdamie w dniach 12-15 października 2021, jednoznacznie zainicjowała ożywienie oraz powrót do organizacji dużych, międzynarodowych imprez w sektorze poligraficznym. Były to pierwsze takie targi, zorganizowane w tradycyjnej formie „na żywo” od wiosny 2019 r., które przyciągnęły publiczność z wielu krajów, reprezentowaną głównie przez liderów biznesowych pragnących poznać nie tylko zaktualizowaną ofertę dla inwestycji krótko- i średnioterminowych, ale także aby pogłębić swą wiedzę zapoznając się z nowymi trendami oraz rozwiązaniami technologicznymi.
Odwiedzający pochodzili z ponad 100 krajów, głównie z Beneluksu i Niemiec, które stanowiły 49% publiczności – zgodnie z przewidywaniami biorąc pod uwagę lokalizację w Amsterdamie. Innymi silnie reprezentowanymi krajami były Włochy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i Polska. W sumie wydarzenie przyciągnęło 7 850 odwiedzających, z których 42% uczestniczyło dłużej niż jeden dzień, co dało łącznie 11.130 odwiedzin.
PSSiDC na targach FESPA
Podczas targów FESPA w Amsterdamie, na specjalnie oznaczonej strefie Clubu FESPA, Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku Cyfrowego zorganizowało spotkanie dla polskich przedstawicieli branży. Wzięło w nim udział blisko 30 osób z różnych firm, a przybyli goście mieli możliwość osobistego poznania wielu ważnych osobistości: Christophe Aussenac, który świeżo objął funkcję 18. Prezesa FESPA, Neil’a Feltona – Dyrektora Generalnego FESPA odpowiedzialnego za organizację targów, czy Graeme Richardson‑Locke, który jest odpowiedzialny za współpracę ze stowarzyszeniami krajowymi, w tym z PSSiDC. Uczestnicy spotkania mieli także zaszczyt gościć legendarną postać – Michela Caza znanego na całym świecie mistrza sitodruku oraz współzałożyciela organizacji FESPA.
– Targi FESPA są unikatowe w skali Europy. Odwiedzają je przede wszystkim specjaliści z branży i osoby decyzyjne, najczęściej zajmujące stanowiska kierownicze. Dzięki temu każdy z uczestników może być w pełni usatysfakcjonowany. W ciągu czterech dni mogliśmy zobaczyć, jak branża nie tylko żyje, ale wraca do pracy na pełnych obrotach, a wszyscy gracze przyglądają się nowym, innowacyjnym aplikacjom, a także najnowocześniejszym technologiom – mówi Jacek Szydłowski, Wiceprezes PSSiDC.
Pełne inspiracji spotkania
Na ponad 200 stoiskach można było zobaczyć nowości, ciekawe rozwiązania i porozmawiać z przedstawicielami znanych i cenionych firm. Wśród polskich wystawców znalazła się m.in. firma Ad System z Wrocławia, Visarp z Gliwic oraz Joker Textiles z Częstochowy.
Słynna brytyjska projektantka oraz Ambasadorka Sektora Druku Tekstyliów w FESPA, Debbie McKeegan, zorganizowała świetne stoisko, na którym w niebanalny sposób zostały zaprezentowane aplikacje służące dekoracji wnętrz zadrukowanych cyfrowo.
Kluczowym obszarem zainteresowania był również europejski etap konkursu Wrap Masters. Oprócz serii pokazów i warsztatów prowadzonych przez ekspertów od oklejania pojazdów, odwiedzający zobaczyli, jak konkurenci walczą o tytuł „Wrap Master Europe 2021”. Czwartego dnia zwycięzcą został Norman Brübach z Niemiec, który zmierzy się z regionalnymi mistrzami w finale World Wrap Masters na FESPA Global Print Expo 2022 w Berlinie.
– Zarówno wystawcy jak i wizytujący byli pozytywnie zaskoczeni frekwencją jak i wartością odbytych spotkań. Pomimo tego, że targi były mniejsze niż zwykle, zostały one ocenione wysoko ze względu na świetną organizację. Na FESPĘ przyjechały osoby stricte zainteresowane podjęciem decyzji zakupowej w najbliższym czasie. Nasza branża potrzebuje tego typu wydarzeń, dlatego z wielką niecierpliwością czekamy na kolejną edycją targów FESPA, która będzie miała miejsce w Berlinie w dniach 31 maja – 3 czerwca 2022 r. – mówi Joanna Zjawin.
– Ostatnie dwa lata bez wątpienia były wyzwaniem dla wszystkich członków naszej branżowej społeczności. Aby iść naprzód, przedstawiciele poligrafii muszą odkrywać nowe możliwości, poznawać najnowsze technologie i spotykać się z kolegami, aby dzielić się pomysłami. Tegoroczne wydarzenia były ważnym kamieniem milowym w branży – podsumowuje Neil Felton, Dyrektor Generalny FESPA.
Dla osób, które nie mogły osobiście uczestniczyć w wydarzeniu, organizator targów FESPA i jej wystawcy zapewnili szereg treści transmitowanych na żywo i dostępnych w Internecie. Sesje FESPA Live obejmowały rozmowy z kluczowymi wystawcami, drukarniami i ekspertami w dziedzinie druku na temat najnowszych trendów i innowacji, które podczas czterodniowego wydarzenia przyciągnęły na portale ponad 5125 widzów. Nagrania z sesji są nadal dostępne do obejrzenia m.in. na stronach FESPA.com oraz kanale YT FESPATV.