1. Jakość i kolor
W dzisiejszym cyfrowym świecie druku, odwzorowanie jakości druku offsetowego drukowanego w CMYK, jest wymaganiem oczywistym. Ale uzyskiwane rezultaty już niekoniecznie. I mniej chodzi tu o reprodukcję barwną (odwzorowanie standardów branżowych), a bardziej o tzw. look and feel odbitki cyfrowej (rodzaj rastra, właściwości haptyczne, połysk warstwy farby czy tonera itp). Często uzyskiwane rezultaty są dyskwalifikujące w porównaniu do wydruku z technologii offsetowej.
W przypadku produkcji opakowań, w których reprodukcja kolorów brandowych jest istotna, sposób symulacji tych kolorów specjalnych i skuteczność ich odwzorowania staje się bardziej skomplikowana. Właściciele marek oczekują bowiem, że ich kolory specjalne, będą zgodne w różnych technikach druku. W takich sytuacjach, sposób reprodukcji kolorów specjalnych jest istotny i bezspornie należy wziąć pod uwagę ten aspekt przy wyborze technologii cyfrowej.
2. Szybka zmiana zleceń – czas przyrządu
Co do zasady, druk cyfrowy eliminuje czasochłonne i skomplikowane przygotowanie maszyny do druku konkretnych prac. To teoria. W praktyce są elementy, które wpływają na szybką zmianę zleceń (co przy dużej skali ilościowej ma niebagatelne znaczenie) i nie chodzi tu o zmianę płyt offsetowych, które w technologiach cyfrowych nie występują.
Jednak druk cyfrowy to większa ilość zleceń. Często sam druk zajmuje kilka minut. Istotne są takie kwestie jak wrzucanie prac na maszynę wraz ze zdefiniowanymi parametrami (nakład, podłoże, parametry druku itp.), użycie jdf/ xml, automatyczna impozycja, przygotowywanie podłoży do druku w trakcie druku poprzedniej pracy (kilka podajników papieru). Istotny czynnik to także to czy maszyna wymaga kondycjonowania temperatury przy zmianie podłoży (co czasami trwa do kilkunastu minut, szczególnie przechodzenie z podłoży grubych na cieńsze). Istotne są też np. takie mechanizmy jak automatyczne grupowanie prac znajdujących się w kolejce druku, np. na podstawie rodzaju podłoża, czy funkcja nazywana „proof while printing” – drukowanie jednego arkusza kolejnych prac (w celach ich sprawdzenia), podczas druku nakładu innej pracy.
3. Liczba zrealizowanych prac w ciągu dnia
W zależności od modelu biznesowego, liczba prac możliwych do dziennego zrealizowania może być zupełnie inna. W przypadku np. produktów foto (w modelu B2C), w których ilość kopii to najczęściej 1 (przy średniej ilości stron), najwięksi potentaci są w stanie drukować od kilkuset to tysiąca zleceń dziennie. W takim przypadku istotnych jest kilka kwestii takich jak integracja maszyny drukującej z systemem pozyskującym zlecenia (najczęściej poprzez jdf/xml), ale też automatyzacja procesu prepress (np. impozycji) oraz sposób, w jaki prace są dzielone na wykładaniu maszyny (stackerze). Druk bowiem to nie wszystko – ważne jest uwzględnienie kolejnych procesów, zatem ważne będą takie funkcje jak offset (przesunięcie) pomiędzy pracami (w celu ich łatwego rozdzielania między sobą, po druku) czy też opcja info banner sheet, czyli drukowanie pomiędzy pracami arkusza z informacjami o danej pracy z wydrukowanymi automatycznie informacjami zawartych w jdf (karta zlecenia), ale także możliwość zmiany w locie rodzaju podłoża, na którym drukujemy.
Gdy technologia cyfrowa stanowi uzupełnienie procesów analogowych dedykowane do tych samych prac, ale w niskim nakładzie, ważna jest realna przepustowość maszyny drukującej. Technologie cyfrowe z racji znacznie bardziej zaawansowanej technologii, są, w przeciwieństwie do analogowych, z natury bardziej kapryśne/ awaryjne, niż np. druk offsetowy. Należy zatem sprawdzić, jaka jest realna ilość wydruków, jaką możemy przygotować np. w skali miesiąca. Nie sugeruj się tylko prędkością katalogową i tzw. „dostępnością maszyny”. Wybierz partnera, który ma doskonałe kompetencje serwisowe oraz procesy serwisowo-logistyczne (w tym rozwinięte wsparcie zdalne), które pozwolą na ciągłość pracy i możliwe miesięczne ilości arkuszy na poziomie 1 mln wzwyż, co ma bezpośredni wpływ na Twój biznes.
4. Zakres drukowanych podłoży
Większość drukarń dąży do ograniczenia zakresu stosowanych podłoży, ze względu na szeroko rozumianą standaryzację (łańcucha dostaw, produktów, które oferują, procesów wewnątrz drukarni, zarządzania ryzykiem itp.). Dotyczy to głównie technologii offsetowej, najczęściej ze względu na wagę finansową i większe przepływy surowca. Podobnie powinno być i w przypadku technologii cyfrowej. Rzeczywistość bywa jednak okrutna i klienci drukarń często narzucają podłoża do druku, oczekując większej elastyczności.
Wybierz technologię, która (realnie, a nie w specyfikacji) oferuje możliwość zadrukowania różnych podłoży, od cienkich papierowych, poprzez kartony SBS, FBB, ale także typu Kraft, tekturę z recyclingu, podłoża metalizowane (met-PET), a nawet podłoża plastikowe, w zależności od oferowanych produktów. Pamiętaj o przetestowaniu podłoży – technologie cyfrowe są bardziej wymagające od analogowych (niezależnie od producenta), w kontekście doboru podłoży.
5. Kolory/ farby niestandardowe
Zakres reprodukowanego gamutu w technologii cyfrowej jest często większy, niż w technologii tradycyjnej, nawet przy zastosowaniu standardowego zestawu farb CMYK. Oczywiście w niektórych technologiach cyfrowych możliwe jest poszerzanie gamutu kolorystycznego poprzez druk poszerzony o farby takie jak np. Orange, Violet, Green, ale też inne, customowe (porada: oprócz możliwości samej maszyny drukującej, zwróć uwagę, czy oprogramowanie jest w stanie odpowiednio rozseparować, w sposób automatyczny, pliki do druku). I takie podejście stosuje się najczęściej jeśli chcemy np. reprodukować kolory z palety Pantone (szczególnie w przypadku druku opakowań).
W zależności od aplikacji oraz docelowych kolorów, może się okazać, że są one niemożliwe do reprodukcji, nawet z poszerzonym w ten czy inny sposób gamutem. Są technologie cyfrowe umożliwiające zastosowanie konkretnych farb Pantone. Zwróć uwagę na koszty takich farb, terminy realizacji ich dostaw, ale też technologiczne czasy potrzebne na ew. przezbrojenie maszyny. Przy dużych projektach i wymaganiach, takie podejście może się okazać jedynym możliwym, ale nie jest pozbawione wad. Jakkolwiek wady te, mogą mieć drugorzędne znaczenie w stosounku do korzyści w danych zastosowaniach.
6. Ochrona marki
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie marek/ firm na wygranie walki z podrabianiem produktów, upewnij się, że możesz zaoferować swoim klientom cyfrowe rozwiązania nowej generacji – z kilkoma warstwami ochrony marki. Cyfrowa technologia drukowania, która może drukować np. ukrytą serializację/ personalizację przy użyciu niewidocznych farb (widocznych np. tylko w świetle UV) i / lub mikrotekstu bezpośrednio na maszynie (ale też wielu innych rozwiązań), daje możliwość oferowania dużej wartości dodanej.
Oczywiście maszyna drukująca musi być wyposażona w możliwości technologiczne realizacji takich zadań, ale to nie wszystko. Wybierz partnera, który ma wiedzę z zakresu różnych metod zabezpieczeń, ale który przede wszystkim oferuje kompleksowe oprogramowanie umożliwiające tego typu realizacje. I to zarówno w obszarze funkcji jak i możliwości integracji z innymi systemami. Bardzo istotne są kompetencje osób, które miałyby wdrażać tego typu implementacje u brandów, jak również odpowiedni proces sprzedażowy takich rozwiązań. W tym przypadku nie sprzedajemy bowiem druku, ale wartość dodaną w postaci jego zabezpieczeń.
7. Biel kryjąca
Stosowanie farb białych np. w technologii offsetowej (najczęściej w druku opakowań) może być nie lada wyzwaniem, przy dążeniu do osiągnięcia oczekiwanego stopnia krycia białym kolorem. Często wymagane jest kilkukrotne krycie tym samym kolorem, czy to przy pomocy stosowania dodatkowych zespołów drukujących (czyli również i form drukowych) lub kilku przebiegów w maszynie drukującej (jeśli brakuje wystarczającej liczby zespołów drukujących). Poza tym najlepsze rezultaty osiągane są w technologii offsetu UV, co wiąże się ze stosowaniem lamp UV, generujących duże zapotrzebowanie na prąd. Sprawdź, czy dana technologia druku cyfrowego oferuje w swojej palecie biel kryjącą o odpowiednim stopniu krycia lub też umożliwia łatwe nakładanie kilku warstw farby białej, dla osiągnięcia określonego krycia.
8. Workflow – przetwarzanie prac
Wielu producentów opakowań kartonowych już teraz używa narzędzi workflow takich jak np. Esko Automation Engine, które automatyzują procesy i zadania prepress, zarówno dla prac przeznaczonych do produkcji offsetowej – analogowej, jak i cyfrowej, która z definicji zakłada większą liczbę prac o mniejszych nakładach. Wówczas stosunek kosztu procesów prepress do wartości zamówienia jest znaczący, stąd konieczność automatyzacji tych procesów.
Zwróć uwagę na możliwość pełnej integracji systemów prepress z cyfrową maszyną drukującą i zaplanuj, które aspekty prepress są wykonywane po stronie oprogramowania prepress, a które po stronie scentralizowanego systemu workflow. W środowisku pracy, gdzie występuje technologia cyfrowa wraz z analogową, lepszym docelowym scenariuszem wydaje się postawienie na scentralizowane workflow, takie jak np. Esko Automation Engine. Zastanów się, jak połączyć oba systemy, jakie możliwości integracji daje oprogramowanie maszyny drukującej.
9. Wybór partnera biznesowego
Przejście na technologię cyfrową nieuchronnie wiąże się z pewną krzywą uczenia się. Kto twierdzi inaczej, nagina rzeczywistość. Upewnij się, że wybrany dostawca poprowadzi Cię ścieżką uczenia się i zapewni szkolenie, nie tylko w zakresie obsługi maszyny i integracji przepływu pracy, ale także w celu budowania świadomości biznesowej, której potrzebujesz, aby odnieść sukces. Jak głęboko angażują się w sprawy swoich klientów, marek, partnerów i całego rynku? Nie wybieraj tylko dostawcy o najniższej cenie. Wybierz partnera, którego sukces zależy od Twojego sukcesu.
Zorientuj się, który z dostawców podchodzi do sprawy kompleksowo. Jakie ma kompetencje w zakresie automatyzacji, kompetencje serwisowe, logistyki przepływu materiałów do druku, części zamiennych oraz jak bardzo są elastyczni. Wiążesz się z nim na co najmniej na kilka lat. Zarządzaj ryzykiem.
10. Sprawdzone rozwiązania
Na rynku jest kilka technologii druku cyfrowego, wchodzących na rynek opakowań kartonowych. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Tym niemniej zadaj sobie pytanie, który z dostawców ma technologię, która jest już sprawdzona w praktyce i przeszła próbę czasu. Czy poszczególne marki oraz klienci i ich biznesy ją stosujące są rentowne?
Upewnij się, czy wybrana technologia ma przed sobą świetlaną przyszłość – taką, która stale ewoluuje będąc gwarantem długofalowego sukcesu. Są koncepcje druku cyfrowego, które szybko znikają z rynku. Pamiętaj, tego typu inwestycje to umowy na co najmniej kilka lat. Kluczowe jest długofalowe wsparcie, rozwój aplikacji, dostępność materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych.
Autor: Szymon Symonowicz, Digiprint, www.digiprint.pl
Artykuł ukazał się w najnowszym Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn. Do pobrania bezpłatnie TUTAJ.