Logo

Media & maszyny

Potencjał druku cyfrowego

Marek Szczepański, Prezes Zarządu Oki Systems Polska, w rozmowie z OOH magazine prezentuje najświeższe innowacje druku cyfrowego, komentuje aktualne wyzwania i problemy tej branży oraz antycypuje jej kondycję w najbliższych latach.

Jakie możliwości dają najnowsze rozwiązania druku cyfrowego? Zarówno w branży reklamowej, jak i w innych dziedzinach?
Marek Szczepański: W Oki nieustannie śledzimy zmienność trendów jaka występuje w wielu branżach gospodarki, dostrzegamy bowiem coraz większe zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania i nowoczesne technologie. Oprócz standardowych usług oferowanych w naszym portfolio dostrzegamy również potrzeby na rynkach specjalistycznych. Dlatego od kilku lat intensywnie poszukujemy skutecznych rozwiązań w tej dziedzinie, chcąc tworzyć dedykowane urządzenia dla poszczególnych sektorów. Jednym z nich jest przemysł tekstylny i reklamowy. Wprowadziliśmy do naszej oferty innowacyjne drukarki z białym tonerem C711WT i C920WT oraz pierwszą na rynku pięciotonerową drukarkę ES9541. Dzięki tym urządzeniom druk z użyciem białego koloru stał się dużo prostszy, a przede wszystkim bardziej ekonomiczny, nawet przy niskich nakładach, czy pojedynczych sztukach. Przy pomocy tych urządzeń nadruk białego koloru na ciemnym tle nie stanowi już problemu. Przy wykorzystaniu opcji piątego tonera istnieje możliwość dodania połysku, tzw. efektu laminowania w jednym przebiegu lub drukowania w kolorze białym. Urządzenie to dedykowane jest rynkowi wydruków profesjonalnych, kreatywnych i graphic arts, choć należy podkreślić, że ze względu na bardzo intuicyjną i prostą obsługę drukarka ta świetnie sprawdzi się również w codziennym użytkowaniu biurowym.
Ponadto, Oki posiada w swojej ofercie listę urządzeń DICOM, które oferują nowe możliwości druku w medycynie, są to trzy produkty: C610DM i C711DM to -drukarki A4 oraz C910DM z możliwością druku formatu A3. Każde z urządzeń ma wbudowany serwer druku DICOM i oferuje bezpośrednią możliwość wydruku z urządzeń medycznych w mono lub w kolorze. Co ciekawe, nie potrzeba do tego oprogramowania do konwersji lub dodatkowego osprzętu zewnętrznego. Drukarki opierają się na technologii LED, co skutkuje korzystniejszymi rozwiązaniami niż dotychczas dostępne na rynku rozwiązania DICOM (wykorzystujące technologie obrazowania na kliszy lub z wykorzystaniem atramentu). Przez to drukarki od Oki są znacznie szybsze, bardziej elastyczne oraz generują mniej kosztów. Nasze drukarki dają instytucjom medycznym alternatywę w stosunku do kosztownego druku na kliszy, oferowanego przez specjalistyczne urządzenia.

Jakie możliwości dają najnowsze rozwiązania druku cyfrowego dla większości firm z sektora MŚP?
Przede wszystkim to możliwość oszczędności i poprawy procesów biznesowych. Współczesne urządzenia wielofunkcyjne są tak zaprojektowane, że spokojnie można powiedzieć, iż stanowią już same w sobie rozwiązanie programowo-sprzętowe dla przedsiębiorstw pozwalając im na planowanie i przekształcenie tych procesów. Oszczędzanie w dobie ostatniego kryzysu stało się słowem odmienianym przez wszystkie przypadki i choć najgorszy kryzys już za nami, hasło „oszczędność” jest mocno zakorzenione w świadomości przedsiębiorców i niejednokrotnie polityka wielu przedsiębiorstw w Polsce jest o tę ideę właśnie oparta. Ma to też duży wpływ na trendy jakie obserwujemy na rynku cyfrowych urządzeń drukujących. Po pierwsze, możemy zaobserwować wzrost sprzedaży urządzeń wielofunkcyjnych, które zastępując cztery oddzielne urządzenia, pozwalają oszczędzić nie tylko energię elektryczną, lecz także powierzchnię, która w obecnych czasach jest bardzo cenna. Coraz częściej przedsiębiorcy podejmują racjonalne i długoterminowe decyzje budżetowe. Wiedzą, że lepiej kupić nowe, wielofunkcyjne urządzenia, które poza szerokim zakresem możliwości są również atrakcyjne pod kątem ekonomicznej i wydajnej eksploatacji. Ponadto zwiększyła się świadomość źródła generowania kosztów w firmach. Dzisiejsze MFP są bardzo nowoczesne i zapewniają nie tylko wydajne drukowanie, ale pozwalają też na zarządzanie dokumentami oraz umożliwiają dostęp do „chmury”. To już nie jest sam druk, ale też cały szereg zaawansowanych funkcji, które zostały zaprojektowane z myślą o obecnym stanowisku pracy i które pozwalają na optymalizację kosztów związanych z firmowymi wydrukami. To także szereg narzędzi służących cyfryzacji, zarządzaniu obiegiem dokumentów i komunikacją. Przykładowo, nasza seria kolorowych urządzeń wielofunkcyjnych MC700 oparta jest na otwartej platformie xSP, która pozwala m.in. dostosować interfejs użytkownika i zintegrować wszystkie czynności związane z drukiem i przepływem dokumentów. Korzyści to m.in. niższe koszty użytkowania i zwiększona wydajność, ponieważ przedsiębiorstwo może przejść z tradycyjnego, papierowego na cyfrowy, zautomatyzowany obieg dokumentów. Dodatkowo, urządzenia te są też wyposażone w oprogramowanie do efektywnego zarządzania zadaniami, takimi jak zdalna diagnostyka, kontrola obiegu dokumentów: w tym śledzenie druku, uwierzytelnianie, odzyskiwanie i współpraca. Połączenie wysokiej klasy oprogramowania z zaawansowaną technologią pozwala więc zwiększyć wydajność oraz usprawnić procesy tworzenia i obiegu dokumentów. Oparta na usługach sieciowych platforma umożliwia także pełną integrację urządzeń wielofunkcyjnych z istniejącymi systemami klienta. Dzięki temu pobieranie dokumentów, ich dystrybucja, odbiór oraz zarządzanie nimi są wykonywane i wdrażane w efektywny sposób, co poprawia wydajność personelu. Obecnie obok oszczędności niezwykle ważny jest też wysoki stopień bezpieczeństwa dokumentów i danych, dlatego Oki oferuje szyfrowanie i zabezpieczenia danych zgodne z najwyższymi normami w branży. Zaawansowane metody uwierzytelnienia użytkowników uniemożliwiają nieupoważniony dostęp oraz zapewniają ochronę danych korporacyjnych. Oszczędność łączy się także z rozwiązaniami korzystnymi dla środowiska. Nasze urządzenia wyposażone są m.in. w zmniejszający zużycie energii tryb Eco, tryb głębokiego uśpienia, w którym zużycie energii spada do poziomu poniżej 1,5 W i tryb automatycznego wyłączania Auto-OFF potrzebujący zaledwie 0,5 W, gdy urządzenie nie jest używane. To wszystko wraz z wysokowydajnymi tonerami powoduje obniżenie kosztów eksploatacji urządzeń. Współczesne cyfrowe drukarki i urządzenia wielofunkcyjne zaspakajają potrzeby współczesnych przedsiębiorstw. Ich technologia oraz zastosowanie są spójne z coraz bardziej widocznym postępem cyfrowej transformacji. Pozwalają więc firmom zrobić duży krok w kierunku cyfryzacji, poprawiają wydajność procesów biznesowych, wpływają na rozwój przedsiębiorstwa poprzez zapewnianie wydajnego pod względem czasu i kosztów obiegu pracy, a także poprzez poprawę zgodności oraz bezpieczeństwa, wspierając jednocześnie mobilność oraz inicjatywy służące obniżaniu kosztów.

OKI ES9541

OKI ES9541

Jakie możliwości oferuje drukarka ES9541 – pierwsze na rynku urządzenie gwarantujące drukowanie z użyciem piątego koloru?
Jak już wspomniałem wcześniej, ES9541 to pierwsza tego typu drukarka na rynku. Produkt ten dedykowany jest przede wszystkim do branży graficznej – umożliwia realizację różnego rodzaju nowatorskich profesjonalnych wydruków z użyciem białego lub przezroczystego tonera. Zyskujemy możliwość wysokojakościowego i jednocześnie ekonomicznego druku wychodzącego poza ramy CMYK, nawet przy niskich nakładach. Wydruk żywych kolorów na ciemnym tle, prospekty z elementami laminowanymi, nadruki na tkaniny, druk różnorodnych materiałów reklamowych w niskim nakładzie, witryny reklamowe drukowane na materiałach winylowych i innych materiałach sztucznych, materiały wspierające sprzedaż (POS), materiały biurowe oraz wizytówki, banery, gadżety promocyjne, zaproszenia, karty dań, ulotki, oraz wiele innych – możliwości są nieograniczone. Dla wielu przedsiębiorstw ES9541 stała się nowym, atrakcyjnym źródłem dochodu, o czym informują nas nasi klienci. Oprócz tego, że drukarka ta jest w stanie bez generowania dużych kosztów wydrukować średnie, a nawet niskie nakłady, okazuje się, że opłacalna staje się realizacja zamówienia na jednorazowy druk. Podstawową zaletą tego urządzenia jest jego duża specjalizacja. Świetnie radzi sobie z dużymi gramaturami papieru oraz z materiałami o nietypowych kształtach.

ES9541 to innowacyjna drukarka, która swoimi zaletami znosi wiele ograniczeń i daje użytkownikom szerokie pole manewru oraz pozwala realizować projekty, które wcześniej wydawały się niemożliwe do wykonania ze względu na bardzo duże koszty z nimi związane. Do momentu wprowadzenia przez Oki urządzeń z białym tonerem, drukowanie jednorodnej, wyrazistej bieli na różnych tłach i nośnikach oraz lakierowanie wydruku było dość problematyczne i wiązało się z przeprowadzeniem zawiłych i długotrwałych procesów, które w przypadku niskich nakładów, często przewyższały korzyści. Połączenie wysokowydajnych tonerów, konkurencyjnego kosztu zakupu urządzenia z bardzo dobrą jakością wydruku oznacza zdecydowanie niższy koszt posiadania, czyli coś co jest niezwykle ważne w branży graphic arts. ES9541 pozwala nie tylko łatwo ożywić kolory, ale przede wszystkim umożliwia dostęp do łatwego i ekonomicznego drukowania w dodatkowym kolorze białym lub bezbarwnym, nawet przy niskich nakładach.

Jakie są największe wyzwania i problemy branży druku cyfrowego?
Nie mogę w tym miejscu nie wspomnieć o kryzysie finansowym, który ogarnął kilka lat temu całą Europę. Branża druku cyfrowego również bardzo na nim ucierpiała, ponieważ cięcia budżetowe i wszechobecne oszczędności w przedsiębiorstwach odbiły się na kwestii zakupu urządzeń drukujących. Biznes nie znosi jednak próżni. Nowa sytuacja wymogła znaczne zmiany – również na naszym rynku. Nie jest to żadną tajemnicą, że rynek laserowych urządzeń drukujących głównie w segmencie konsumenckim odnotował znaczny spadek. Aktualnie triumfy na rynku święcą urządzenia wielofunkcyjne, które w oczywisty sposób już w momencie zakupu stają się oszczędnością – jedno urządzenie zastępuje cztery. Wzrost w tym segmencie z pewnością będzie nadal postępował, ponieważ dzisiejsze wymagania klientów skupiają się wokół ekonomicznych, wydajnych i prostych w obsłudze urządzeń MFP. Przez lata próbowaliśmy uświadomić naszym klientom, że przy zakupie nowego urządzenia najważniejszą kwestią z finansowego punktu widzenia nie jest cena samego urządzenia, lecz jego TCO – całkowity koszt użytkowania. Tutaj kryzys przyszedł nam w pewnym sensie z pomocą, ponieważ firmy zaczęły dużo dokładniej liczyć wszystkie koszty i zrozumiały, że najtańsza drukarka wcale nie musi oznaczać najtańszego drukowania. Warto w tym miejscu nadmienić, że sam zakup drukarki to dopiero początek wydatków, stanowiący zaledwie 15% całkowitych kosztów użytkowania sprzętu (TCO). Na pozostałe 85% składają się: zakup materiałów eksploatacyjnych, konserwacja, serwis, wsparcie i ewentualne naprawy urządzenia, które często przy podstawowych analizach nie są brane pod uwagę. Dodatkowo, tylko druk i związane z nim koszty operacyjne mogą pochłaniać nawet 11% przychodów firmy. Widać więc, że mówimy tutaj o naprawdę znaczących dla przedsiębiorstw kwotach. Cieszy fakt, że coraz więcej firm rozumie te zależności i bardziej świadomie wybiera urządzenia drukujące. Obserwujemy również coraz większe zainteresowanie wdrażaniem w przedsiębiorstwach inteligentnego zarządzania drukiem. Jako Oki oferujemy usługi Smart Managed Document Solutions, z których klienci korzystają coraz chętniej. Nie jest to dla nas żadnym zaskoczeniem, ponieważ pozwala im to osiągnąć oszczędności na poziomie do 30% względem dotychczasowych wydatków. Kierując się łatwym dostępem na rynku do rozwiązań pozwalających na obniżenie kosztów obiegu dokumentów, przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na outsourcing urządzeń lub wdrożenie usług zarządzania drukiem. Producenci dostosowali swoją ofertę oraz funkcjonalność urządzeń do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów. To typowe, kiedy spada sprzedaż oparta na dotychczasowej ofercie, opracowywane są innowacyjne rozwiązania lub poszukiwane nowe nisze pozwalające utrzymać zakładaną efektywność działań. Stąd szereg zaawansowanych funkcji, które pozwalają na oszczędności, dodatkowe oprogramowanie pozwalające na monitorowanie procesów druku. Przykładem dostosowania urządzeń do potrzeb rynku jest chociażby druk mobilny. Wynika to z faktu rosnącej popularności tabletów i smartfonów. Drukowanie z urządzeń mobilnych coraz częściej nie jest już tylko ciekawostką, ale standardem, który urządzenie drukujące powinno posiadać, aby sprostać wymaganiom stawianym przez współczesne przedsiębiorstwa. Producenci urządzeń drukujących dostosowują więc swoje rozwiązania pod kątem współpracy z aplikacjami umożliwiającymi mobilny druk. Dzisiaj możemy już drukować dokumenty na drukarce biurowej praktycznie z każdego miejsca na świecie. To odpowiedź na zmieniające się trendy na rynku pracy. Największym wyzwaniem dla firm z branży wydaje się więc być dziś ciągła praca nad tym, aby być o krok przed konkurencją. Rynek urządzeń drukujących jest już bardzo dojrzały, a urządzenia są naprawdę zaawansowane i trudno jest zaskoczyć czymś zupełnie nowym. Trudno tu zatem o jakieś bardzo rewolucyjne rozwiązania, chociaż i takie się pojawiają. Takim przykładem może być nasza pięciotonerowa drukarka ES9541.

Jak ocenia Pan aktualną kondycję druku cyfrowego i jego perspektywę w najbliższych latach?
Rynek oceniam oczywiście z punktu widzenia swojej własnej firmy. Oki cały czas utrzymuje dotychczasową dynamikę rozwoju – pomimo spadku całego rynku, my kolejny rok z rzędu rośniemy. Przytoczę kilka znamiennych danych: zanotowaliśmy 26 proc. wzrost sprzedaży na rynku biurowych urządzeń laserowych, a nasz udział w rynku wzrósł o 54 proc. W tym czasie rynek zaliczył spadek sprzedaży o 19 proc. Co to oznacza w praktyce? Rynek zacieśnia się i jeszcze większe znaczenia ma innowacyjność i dostosowanie oferty do rosnących wymagań klientów.

Niesłabnącą popularnością cieszą się drukarki monochromatyczne A4, sprzedaliśmy ich w 2014 r. o 46 proc. więcej niż rok wcześniej. Z drugiej strony maleje popyt na drukarki kolorowe – rynek skurczył się o 16 proc., a nasza sprzedaż zmalała o 15 proc. Wyniki Oki w tym segmencie to rezultat bardzo mocnego postawienia na sprzedaż kolorowych drukarek A3. Jesteśmy liderem rynku w tym segmencie produktowym, nasz udział wynosi 54 proc., a sprzedaż wzrosła aż o 41,5 proc. Oferta Oki w tym segmencie jest bardzo innowacyjna i atrakcyjna, a nasza komunikacja i promocja zostały ukierunkowane właśnie na kolorowe drukarki A3. Zakładamy, że w przyszłym roku trend ten również zachowa obecną dynamikę.
Rozmawiał Robert Załupski