Kasetony reklamowe i szyldy to jeden z kluczowych elementów, który przykuwa wzrok potencjalnego konsumenta przemierzającego pasaż handlowy w galerii czy ulicę ze sklepami. Dlatego też firmy reklamowe szukają coraz to ciekawszych rozwiązań, by stworzyć atrakcyjną ofertę reklamową dla sklepów i klientów z branży retail.
Kasetony i nie tylko
Często to właśnie odpowiednio wyeksponowany, estetyczny czy podświetlony szyld zachęca do wejścia do danego sklepu, restauracji czy punktu usługowego. Najbardziej popularne szyldy to kasetony, często podświetlane. Lekka konstrukcja, ciekawy design i wytrzymała budowa (szczególnie w przypadku realizacji zewnętrznych) to główne zalety tego typu rozwiązań. Popularnością cieszą się także różnorodne tablice, systemy informacyjne i pylony (nazywane inaczej totemami i witaczami), umieszczane zwykle przy bramach wjazdowych firm i obiektów oraz przy drogach na wjazdach do miejscowości (wspomniane witacze).
Agencje reklamowe nie posiadające odpowiedniego sprzętu najczęściej wykorzystują gotowe profile aluminiowe do produkcji kasetonów. – Na lico kasetonu wykorzystuje się płytę PMMA oklejoną foliami kolorowymi transparentnymi lub translucentnymi, foliami zadrukowanymi tuszami wodnymi, solwentowymi lub latexowymi, a także płyty PMMA zadrukowane bezpośrednio tuszami UV – wyjaśnia Karol Rzepus z firmy Alma Trend.
Jak informuje przedstawiciel Alma Trend, duże grono firm posiadających plotery laserowe i frezujące wykorzystuje kombinację płyt PMMA i płyt aluminiowych kompozytowych. – Używając płyt aluminiowych, np. AEM JET BOND dostępnych w szerokiej gamie kolorystycznej, możemy wykonać jednolite ramy i lico kasetonu, a kolorowe elementy świetlne uzyskamy stosując kolorowe PMMA lub PMMA opal oklejone kolorowymi foliami translucentnymi. Taka kombinacja zdecydowanie poszerza możliwości produkcji kasetonów, pylonów i tablic informacyjnych – mówi Karol Rzepus.
Dobór mediów w produkcji tego typu rozwiązań reklamowych dużym stopniu uzależniony jest od możliwości danej agencji reklamowej. – Firmy posiadające laser lub frezarkę chętnie będą stosować kombinację płyt aluminiowych i PMMA, pozostałe raczej będą się ograniczać do wyklejania grafik na PMMA z kolorowych folii kasetonowych – mówi Karol Rzepus.
Dysponując drukarkami wielkoformatowymi (wodnymi, solwentowymi, latexowymi czy UV) można wykonywać kasetony z pełno kolorowymi nadrukami. – Nadruki można wykonać na produktach typu backlight, które mają grubość ok. 125 – 220 mikronów i włożyć je do lightboxów. Drukarką UV możemy zadrukować zarówno produkty typu backlight, jak również zrobić wydruk bezpośredni na płycie PMMA. To akurat częściej stosowana opcja przy kasetonach dużego formatu, gdzie podświetlany element musi być grubszy i sztywniejszy niż media stosowane w lightboxach – reasumuje Karol Rzepus.
[galeria=”1″]
Litery przestrzenne
Znaki, litery i loga 3D doskonale prezentują się zarówno w wewnętrznych, jak i zewnętrznych realizacjach. Możemy wykonać litery podświetlane (lub nie), ze styroduru, plexi czy PCV, a na rynku znajdziemy różne maszyny do ich produkcji. – Urządzenie do produkcji liter przestrzennych stwarzają nieograniczone możliwości rozwoju dla każdej firmy reklamowej. Zakup takiej maszyny jest znakomitym sposobem na rozwój małego przedsiębiorstwa, które stawia dopiero pierwsze kroki w produkcji liter, jak i tych dużych pragnących rozszerzyć swoją działalność w produkcji liter 3D – mówi Małgorzata Wierzbicka z firmy Automatic Letter Bender.
Wybór maszyny do produkcji liter przestrzennych podyktowany jest tym, z jakim materiałem będziemy pracować. – Dla taśm ze stali nierdzewnej oferujemy maszynę BSS Bending Stainless Steel, natomiast do taśm wykonanych z aluminium, BPL Bending Prestige Line. Jeżeli przy produkcji liter i znaków 3D klienci stosują obydwa typy materiałów wówczas polecamy giętarkę hybrydową, doskonale sprawdzającą się zarówno w przypadku taśm aluminiowych, jak i taśm ze stali nierdzewnej do grubości 0,8 mm – mówi Robert Kwiatkowski z Centrum Reklamy RB Drukarnia.
BPL – giętarka do liter 3D to zautomatyzowane urządzenie do produkcji liter i znaków przestrzennych świecących. – Zautomatyzowany proces gięcia pozwala na uzyskanie odpowiedniego kąta i łuku danego znaku graficznego z dokładnością 0,05mm i 0,4 stopnia. Różnorodność obrabianych materiałów takich jak taśmy z blachy aluminiowej, alurapid, a nawet taśmy aluminiowe z hakiem ułatwiającej montaż lica poszerza możliwości wciąż rozwijającego się rynku reklamowego – mówi Maciej Zgoda z firmy PolKos.
Maszyna posiada głowicę tnącą do nacinania blachy w celu złożenia kątów ostrych i rozwartych, dzięki głowicy wyginającej urządzenie potrafi wygiąć blachę pod dowolną krzywiznę. – W zależności od techniki wykonania liter możemy uzyskać litery już od 80mm. Dedykowane taśmy do giętarki BPL to aluminium płaskie, z brzegiem w kształcie haka, kąta prostego lub alurapid. Taśmy z kapinosem sprawdzają się idealnie przy budowie dużych liter, z kolei taśmy płaskie wpuszczane w lico z pleksi, dają większe możliwości tworzenia małych liter o skomplikowanych kształtach – dodaje Maciej Zgoda.
Automatic Letter Bender posiada w swojej ofercie giętarki taśm nie tylko aluminiowych, ale również stalowych oraz profili aluminiowych. – Dużą uwagę należy poświęcić giętarce ALB-01 ECO 160, która pozwala wyginać płaskie oraz ryflowane taśmy aluminiowe. Charakterystycznym elementem tej maszyny jest wymienny nóż do zacinania stali nierdzewnej. ALB-01 ECO 160 posiada głowicę rolkową gnącą, która umożliwia uzyskanie minimalnego promienia gięcia już od 12mm – mówi Małgorzata Wierzbicka. Kolejną maszyną wartą uwagi w portfolio tej firmy jest ALB-03 SSA 180 wyginająca płaskie taśmy aluminiowe i ze stali nierdzewnej o grubości od 0,4 do 1,5mm. Innowacja polega na zastosowaniu głowicy uderzającej oraz noża zacinającego do stali nierdzewnej. SSA 180 pozwala na wyginanie taśm o szerokości aż do 180mm.
Najbardziej wszechstronną giętarką w ofercie Automatic Letter Bender o dużej precyzji jest ALB -04 UNI 180. – Giętarka ta służy nie tylko do wyginania płaskich taśm aluminiowych, ale umożliwia także wykonywanie liter w systemach profili aluminiowych oraz za pośrednictwem taśm stalowych różnego rodzaju. Zostały tu zastosowane dwa systemy cięcia oraz głowica uderzająca wraz z wymiennymi narzędziami, które pozwalają tworzyć litery przestrzenne nie tylko z cienkich materiałów o grubości 0,5mm, ale także z grubszych taśm aluminiowych o grubości nawet do 2,0mm. Stwarza to możliwości do tworzenia niezwykle precyzyjnych liter, które z łatwością mogą zostać zespawane lub połączone przy użyciu pistoletu pneumatycznego – wymienia Małgorzata Wierzbicka.
Wyspecjalizowane maszyny do produkcji reklamy zewnętrznej, w tym liter przestrzennych pozwalają na precyzyjną i szybką pracę, ekonomiczne wykorzystanie materiału, a także ułatwienie ludzkiej pracy. Przede wszystkim jednak umożliwiają one osiąganie coraz lepszych efektów finalnych, które dla klienta końcowego są w końcu najistotniejsze.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn OOH magazine, styczeń-czerwiec 2015. Magazyn online do pobrania TUTAJ