Pandemia, panująca przez prawie cały 2020 rok odcisnęła piętno na wielu branżach – jedne odczuły ją słabiej, inne mocniej, jednak bez wątpienia wszyscy z niecierpliwością wyczekujemy jej końca. W 2021 roku, jak nigdy bardziej, potrzebujemy spokoju, stabilizacji, poczucia bezpieczeństwa. Te nastroje i emocje znalazły odzwierciedlenie w tegorocznych trendach kolorystycznych. Kontrastowe, wyraziste zestawienia, asymetryczne wzory – tych tendencji nie zobaczymy w 2021 r.
Bieżący rok przynosi ze sobą kolory antystresowe – łagodniejsze, stonowane, ciepłe, nawiązujące do natury. Kolory, które koją i dają poczucie psychicznego komfortu. Zestawienia kolorystyczne są, tak jak dotychczas, wyraziste, jednak niewątpliwie o wiele bardziej harmonijne i wyważone. Trend ten widoczny jest także w reprezentacyjnej palecie kolorów, wybranych przez Pantone, w której znalazły się słoneczny żółty, ciepły, dający nadzieję Illuminating w zestawieniu z szarym, silnym Ultimate Grey.
Co będzie modne w 2021 r.?
Czerwienie – rozgrzewające i pełne mocy
Czyste, inspirowane pomarańczą i jaskrawą czerwienią, nasycone, soczyste, dodające energii, jednak w wydaniu zdecydowanie pozbawionym agresji. Najlepiej prezentują się w połączeniu ze stonowanymi kremowymi odcieniami, bladymi różami. Są zdecydowane i wyraźne, ale nie przytłaczają, pozostając wyrazistym akcentem w całości grafiki.
Jakie produkty pozwolą wpasować się w ten kolorystyczny trend?
Taka gama kolorów już od kilku lat jest dość dobrze odwzorowana w wielu kartach kolorów folii flex.
Na uwagę zasługują jednak nowe warianty flexów – np. kolor Neon Red, Copper Metallic od Witpac, czy ogniste Blue Red i Pink Red z palety Ultima Cameleon.
Earth / khaki – powrót do matki ziemi, powrót do natury
Ciepłe, naturalne i stonowane kolory ziemi śmiało można zaliczyć do bezpośredniej czołówki trendów na rok 2021. Poza wracającymi do łask beżem i kolorem Cream, producenci proponują nowe warianty – np. Glitter Van Gogh oraz Light Brown.
Z całą pewnością warto tu wspomnieć o produkcie, który obecnie zdobywa rynek. Nowością, o której mowa, jest transparentna folia flex Clear, która nie zmienia koloru podłoża, dodając jedynie efekt wybiórczego lakierowania matem. Dość oczywiste wydaje się być zatem, że na popularności zyskają także Beż, Sand i Pearl Gold, które fantastycznie wpisują się w obowiązujący trend.
Palety kolorów w naturalnych odcieniach ziemi, ciepłego, muskanego słońcem piasku, stonowanej flory i fauny, khaki efektownie i harmonijnie komponują się z bardziej nasyconymi, pełnymi wyrazu kolorami, jakimi są soczyste czerwienie, czy wyraziste akwamaryny.
Trend kolorystycznego odwołania się do barw natury coraz bardziej widoczny jest nie tylko w projektach odzieży, czy dodatków do niej, lecz także ma swoje odzwierciedlenie w designie, m.in.: opakowań produktowych – naturalne tworzywa w kolorach ziemi (takie jak teksturowane kartony, papier) łączone są z subtelnymi, delikatnymi, pastelowymi paletami kolorów mint i aquamarine.
Aqua(marine) i pastel mint – spokój, harmonia i relaks
Spokój, odprężenie, pozytywna energia, czystość i poczucie zadbania – w taki właśnie sposób oddziałują na nas palety kolorów: aqua i odcienie pastelowej mięty. Cóż to za potęga kolorów!
Tkaniny i dzianiny w stonowanych kolorach (często z palety khaki) świetnie sprawdzą się w harmonijnym połączeniu z nadrukami wykonanymi, np. z folii flock lub puff, które dodatkowo wzbogacą tę stylizację wrażeniem ciepłego, przyjemnego w dotyku materiału.
Połączenie wyrazistego, a jednocześnie delikatnego koloru aqua zachwycająco współgra z ciepłymi kolorami ziemi – warto wykorzystać tę wiedzę podczas projektowania zestawień kolorystycznych.
Producentem, który doskonale wyczuwa te trendy i znakomicie się w nie wpisuje jest niemiecka firma Witpac. Ich oferta kolorystyczna zdecydowanie jest najbogatsza. W samej klasycznej palecie matowych flexów znajdziemy aż 10 odcieni miętowo-niebieskich: Mint, Light Mint, Deep Ocean Blue, Neon Blue, Light Blue Metallic, Airforce Blue, Aqua Green, Aqua Blue, Tiffany Blue i Ocean Blue. Witpac to producent szczególnie uważny na potrzeby branży fashion. W tym roku w jego asortymencie można będzie znaleźć w sumie aż 100 kolorów podstawowej palety folii flex!
Ten szeroki wachlarz uzupełniają też inni producenci, m.in.: Ultima z dwoma kolorami Metalflex Aqua, a także Stahls z kolorami brokatowymi – Glitter Beach Blue i Down Under.
Wielowarstwowe łączenie kolorów – jak uzyskać niepowtarzalny efekt?
Rok 2021 przyniesie, naszym zdaniem, znaczny wzrost popularności unikalnych łączeń kolorów i form. Tajemnicą sukcesu będzie takie zestawienie dwóch materiałów, które da w konsekwencji inny, niespotykany dotychczas efekt.
Niektóre folie, jak np.: Ultima Metalflex, wydają się być po prostu stworzone do tych celów. Cienka, kilkudziesięciomikronowa powłoka fenomenalnie gra role drugoplanowe, szczególnie w zestawieniach z flockiem, siliconem lub wypukłą folią typu puff. Przy dodatkowym wykorzystaniu modnych kontrastów można uzyskać nadruki, wobec których naprawdę nie da się przejść obojętnie.
Aplikacje wielowarstwowe są dość łatwe w wykonaniu. Podczas pracy należy jednak pamiętać o kilku złotych zasadach:
• bezwzględnie należy dopasować do siebie materiały podobne pod względem czasu i temperatury aplikacji;
• folie strukturalne (np. flock, 3D, silicone, twill) należy stosować jako warstwę ostatnią;
• aplikacje warstwowe kolorów metalicznych folii flex na tej samej folii nie zawsze będą udane. Ta zasada nie dotyczy na szczęście Metalflexa;
• przy wgrzewaniu pierwszych warstw należy skrócić czas aplikacji o około 30-50%, chroniąc w ten sposób całość przed przegrzaniem;
• i oczywiście konieczne jest stosowanie papierów lub teflonu zabezpieczającego nadruk przed spaleniem.
Last but not least! Nowe materiały, którym warto przyjrzeć się bliżej
Wśród gorących nowości, zasługujących na uwagę znajduje się świetnie wpisujący się w trendy streetwear perforowany materiał flex. Na czym polega jego wyjątkowość? Daje on efekt znany niegdyś ze strojów koszykarskich, a rozpropagowany modą uliczną lat 80 w USA. Efekt „WOW!” potęguje wkomponowanie perforowanego flex`a w dużą ilość nieśmiertelnego metalu – złota, srebra oraz metalizowanych kolorów np.: Metalflex Aqua, Cameleon PinkBlue i BlueBlue.
Wielki potencjał z pewnością ma kolejna nowość – materiał wprowadzony na rynek w drugiej połowie ubiegłego roku, czyli folie Cameleon, w żywych i opalizujących kolorach, które doskonale wpisują się w tegoroczne trendy. Cameleon występuje w dwóch opcjach: z dominantą ognistej czerwieni oraz kolorów morskich. O folii Ultima Cameleon z całą pewnością można powiedzieć jedno – jest efektowna. Używana przede wszystkim do zdobienia odzieży, mieniąc się dziesiątkami kolorów daje niepowtarzalne holograficzne i opalizujące wzory. Nadruki wykonane na odzieży za pomocą Ultima Cameleon charakteryzują się połyskującym wykończeniem oraz zmienną w zależności od kąta patrzenia, barwą.
Warto pamiętać, że Ultima Cameleon jest materiałem stosunkowo sztywnym, nieelastycznym i aby osiągnąć najlepszy efekt zaleca się wykonywanie aplikacji rastrowanych lub łączonych. Choć podkład można zdejmować na ciepło i na zimno, to osiągnięcie naprawdę dobrego efektu lustra zapewnia jedynie niska temperatura.
Być może wielość tekstur i kolorów wydaje się przytłaczająca, jednak dla nas jest doskonałym dowodem na to, że zdobienie odzieży techniką termotransferu ma przed sobą wielką przyszłość, pozostawiając nie w pełni jeszcze odkryte pole dla kreatywności twórców. Producenci dość szybko odpowiadają na rynkowe trendy, a my – jak zawsze – czekamy na Państwa innowacyjne rozwiązania i zachęcamy do unikalnego łączenia technik.
Anna Socjusz, Łukasz Kołodziej, Viscar
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze Raportu Dostawców Mediów i Maszyn, dostępnym TUTAJ.