Obserwując nowe trendy w oklejaniu, materiałach i mediach, a także coraz większą ilość profesjonalnych wydarzeń dla fachowców oklejających pojazdy, możemy spokojnie stwierdzić, że to co najlepsze, branża car wrappingu ma jeszcze przed sobą.
Alternatywa do nieodwracalnego lakierowania, nieograniczone perspektywy reklamowe i możliwość personalizacji pojazdu. To tylko niektóre z zalet, które daje car wrapping. – Większość z nas ma potrzebę zaznaczenia swojego charakteru, naszych upodobań, a samochód jest świetnym miejsce żeby to wyrazić – mówi Martyna Taczanowska, Kierownik Marketingu i Sprzedaży w dziale Commercial Solutions, 3M Poland. A do wyrażania siebie, identyfikacji swojej firmy czy stworzenia przestrzeni dla reklamy mamy całe spectrum materiałów. – Możemy wykorzystać folie dające efektu chromu, który nadal kojarzy się większości z naszymi sąsiadami z zza wschodniej granicy, aż po efekty carbonu oraz szczotkowanego metalu, czy nawet puszystego atłasu – wymienia Martyna Taczanowska. – Dla osób, które jednak nie lubią rzucać się w oczy, a doceniają estetyczne rozwiązania, istnieje pełna paleta kolorów folii do oklejania, zarówno metallic, błyszczących czy matowych – zaznacza Martyna Taczanowska.
W branży tej możemy odnaleźć pewną analogię do rynku mody. Z sezonu na sezon pojawiają się nowe trendy, pewne rozwiązania tracą na popularności, a inne stają się bardzo powszechne. Z drugiej strony wydaje się, że niektóre tendencje pozostają niezmiennie „na topie”. – Rynek tuningu wizualnego w Polsce nadal cechuje wysoki dynamizm, staje się on nie tylko coraz bardziej popularny, ale i zróżnicowany. Czerń wydaje się niemal całkowitą historią, choć czarny Carbon nadal jest popularny – mówi Łukasz Waśniowski, Doradca Handlowy w Alma Trend. Dynamika rynku powoduje, że coraz trudniej jednak określić trendy kolorystyczne. – Można jedynie stwierdzić, iż styl oklejania ewoluuje w kierunku kolorów matowych oraz metalizowanych z kontrastowym połączeniem elementów błyszczących lub strukturalnych. Coraz częściej wykonuje się całościowe aplikacje za pomocą folii zadrukowanych w przykuwające uwagę nieregularne wzory lub motywy z personalizowanym logiem – dodaje Łukasz Waśniowski.
Nowości w foliach
Folie do zmiany koloru auta zadomowiły się w naszym otoczeniu na dobre, producenci prześcigają się w wypuszczaniu na rynek nowych kolorów, a firmy które zajmują się zmianą koloru auta rosną jak grzyby po deszczu. – W ofercie Tuplex możemy wyodrębnić kilka grup folii do całkowitej lub częściowej zmiany koloru pojazdów: matowe, carbon, metallic, perłowe, mat metallic oraz chrom. Ostatnie trzy wymienione pozycje są najbardziej rozwijającą się grupą, a ich paleta kolorów z dnia na dzień staje się coraz większa – wymienia Michał Świstek, Konsultant Klienta w firmie Tuplex S.A.
Dużą popularnością cieszą się obecnie folie w kolorach lustrzanych: srebrny, złoty, niebieski, czarny czy czerwony. – To ciekawe uzupełnienie standardowej palety kolorów folii Avery Supreme Wrapping Film, które daje gwarancję fantastycznych efektów na wyklejanych autach. Paleta standardowych kolorów tej serii powiększyła się także o folie satynowane, idealne do personalizacji, bardzo pożądane przez europejskich wykonawców – mówi Tomasz Miękus, Product Manager z firmy Igepa.
Jako faworyta wśród nowości Michał Świstek wybiera folie Matte Metallic. – To grupa folii, która w ostatnim czasie podbiła serca aplikatorów. W ofercie Tuplex nowością jest kolor Lagoon Blue Matte Metallic, Blaze Orange Matte Metallic, lub bardziej stonowany Midnight Sand Matte Metallic – wymienia Michał Świstek.
3M przygotowuje się do przedstawienia na polskim rynku aż osiemnastu nowych kolorów w swojej ofercie folii do pełnej zmiany koloru auta. – Nowa seria będzie nosiła nazwę 3M(TM) 1080-300 i obejmować będzie takie kolory jak: Liquid Copper, Black Rose czy Fierce Fuchsia. Nowe kolory dostępne będą już na początku 2015 roku – zaznacza Martyna Taczanowska.
[galeria=”1″]
Nie tylko samochody
Folie tuningowe znajdują szerokie zastosowanie również na innych środkach transportu jak jachty, skutery wodne i łodzie motorowe, a nawet samoloty. Sprawdzą się również na przedmiotach codziennego użytku takich jak laptopy czy telefony komórkowe. – Nowością na rynku polskim jest również Hydrografika czyli Water Transfer Printing – wykorzystywana do zdobienia elementów karoserii samochodów, motocykli czy kasków – mówi Łukasz Waśniowski. Jest to nowoczesna forma nanoszenia wzorów na powierzchnie 3D przy udziale wody. Pozwala osiągać ciekawe efekty na prostych kształtach, jak i nierównomiernych powierzchniach, wykorzystywana jest nawet w wykonywaniu kamuflażu broni. Powstała powłoka tworzy także warstwę zabezpieczającą, która ma odporność charakterystyczną dla lakierowanych powierzchni.
Nietypowe zlecenia stają się coraz bardziej… typowe. – Najciekawszą realizacją Datexa było oklejanie samolotu. Zadanie o tyle widowiskowe, iż jest to większa powierzchnia niż w przypadku samochodu. Zainstalowane zostały elementy identyfikujące maszynę oraz wzór dekoracyjny. Oklejaliśmy także łódź motorową w dynamiczną grafikę, podkreślającą sportowy charakter łodzi – mówi Mateusz Brzostowicz z firmy Datexa Sp. z o.o.
Interesującą realizację wykonała także w 2013 roku firma Europapier-Impap we współpracy z 31 Bazą Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Dwa samoloty F-16 wylatujące na coroczny zlot samolotów wojskowych „NATO Tiger Meet” do Norwegii zostały oklejone zadrukowaną wcześniej folią wylewaną ORACAL 3951 zabezpieczoną laminatem ORAGUARD 290. Grafika została stworzona wcześniej przez zwycięzcę konkursu, który zorganizowała 31 Baza Lotnictwa Taktycznego.
Rynek dla profesjonalistów
Branża dynamicznie się rozwija, powstają też coraz to nowsze możliwości rozwoju i nauki w tym segmencie. – Z uwagi na wzrost firm zajmujących się aplikacją foli, w Internecie powstają fora na których aplikatorzy wymieniają się doświadczeniami, podpowiadają w jaki sposób aplikować folię oraz z jakich akcesoriów korzystać – mówi Michał Świstek.
Co więcej, aplikatorzy mogą brać udział w konkursach i szkoleniach sprawdzających ich umiejętności. – W 2014 roku, z grupą aplikatorów certyfikowanych w programie 3M™ Endorsed™ (pod egidą firm 3M i RR Customs) podjęliśmy się pobicia rekordu świata w szybkości pełnej zmiany koloru auta. Nasi aplikatorzy pobili wszelkie rekordy oklejając Audi A6 w niespełna 24 minuty w sześcioosobowej drużynie – mówi Martyna Taczanowska.
Każdy kto chce spróbować swoich sił w oklejaniu może wziąć udział w szkoleniach z oklejania pojazdów. W 2014 roku odbyła się już czternasta edycja warsztatów organizowana przez Atrium Centrum Ploterowe – dystrybutora folii Ikonos oraz zawodowych aplikatorów z firmy Media Target. – Podczas cyklu spotkań przeszkoliliśmy kilkaset osób rozpoczynających, a często i już posiadających doświadczenie w zakresie car wrappingu. Event ma pomóc w postawieniu pierwszych kroków w pracy z folią wylewaną – mówi Paweł Stania z działu marketingu Atrium Centrum Ploterowe. Inną imprezą tego typu jest Car Wrapping Tuplex & Avery, organizowany w Gliwicach, Krakowie, Warszawie i Poznaniu przez firmę Tuplex. W edycji 2014 przeszkolono łącznie 100 osób. Szkolenia organizuje także firma Plastics Group; dzielą się one na część teoretyczną obejmującą prezentację produktów z oferty Avery Dennison, zasady doboru materiałów, drukowania i projektowania grafiki, laminowanie, techniki aplikacji folii, jak i praktyczne demonstracje aplikacji folii Avery na samochodzie.
W Polce rośnie liczba ekspertów w zakresie doboru i aplikacji folii, pojawiają się nowe rozwiązania, folie i urządzenia, a także pomysły jak efektywnie wykorzystać oklejanie pojazdów. Warto inwestować w tę branżę, bo fanów car wrappingu będzie przybywać.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w Raporcie Dostawców Mediów i Maszyn OOH magazine, styczeń-czerwiec 2015. Magazyn online do pobrania TUTAJ.