Gadżety reklamowe Polska firma, Szwedzkie marki. 15 lat TEXETU | T. Barudin, dr M....

Polska firma, Szwedzkie marki. 15 lat TEXETU | T. Barudin, dr M. Szeib

0

O wprowadzaniu szwedzkiej marki na polski rynek, pionierskich, ale i ryzykownych czasem działaniach, rynku odzieży promocyjnej i wyzwaniach ostatnich lat rozmawiamy z Zarządem Texet Poland.

15 lat to kawał historii. W 2007 roku firma SEIKA weszła w struktury New Wave Group i od tej pory znana jest jako TEXET Poland. Jak wygląda Wasza historia?

Wejście w struktury szwedzkiego koncernu New Wave Group (NWG) było kluczowe dla dalszego rozwoju firmy. Przede wszystkim uzyskaliśmy bezpośredni (a więc z fabryk produkcyjnych) dostęp do produktów, możliwość magazynowania w Polsce, a to, krok po kroku, przełożyło się na konkurencyjność na rynku. Następnie wraz z wejściem do NWG rozpoczęło się konsekwentne budowanie dystrybucji wśród agencji reklamowych i pośredników BTL oraz towarzyszące przy tym nasze działania marketingowe, które mocno pozycjonowały TEXET Poland w segmencie markowych i jakościowych produktów. Wieloletnia współpraca marketingowa z takimi osobami jak Tomasz Kuchar, Mateusz Kusznierewicz oraz z Polskim Związkiem Żeglarskim ugruntowała pozycję naszych produktów na rynku. Pierwsze marki, które były dystrybuowane od 2000 roku przez niezależną firmę SEIKA (założoną przez dr Mariusza Szeib) to JAMES HARVEST SPORTSWEAR & PRINTER. To od nich zaczęła się współpraca z NWG, a po wejściu w struktury otworzyły się dalsze możliwości.

Jakie dokładnie?

Wprowadziliśmy innowacyjne gadżety i upominki marki SAGAFORM, a następnie specjalistyczną odzież roboczą PROJOB. Wielkim sukcesem marketingowym była decyzja o wejściu do Polski marki D.A.D, od której w 2013 roku rozpoczęła się wieloletnia współpraca z reprezentacją Polskiego Związku Żeglarskiego. Pionierskim ruchem było również wprowadzenie katalogu koszul marki FROST, który do dziś jest wiodącą ofertą na rynku w segmencie koszul premium dla biznesu. Wraz ze wzrostem świadomości firm i organizacji w stosunku do kwestii klimatycznych i CSR, NWG jako pierwszy wprowadził w pełni certyfikowaną markę odzieży ekologicznej COTTOVER, która od 3 lat jest obecna na polskim rynku i sukcesywnie zdobywa coraz większe grono entuzjastów. Od samego początku TEXET Poland nie oferował wyłącznie odzieży i upominków, ale przede wszystkim narzędzia do budowania marki i komunikacji marketingowej profesjonalnych szeroko pojętych przedsiębiorstw oraz organizacji.

Wprowadziliście na polski rynek szwedzką odzież w jakości premium. Jak wyglądał proces „zdobywania” polskiego rynku? Z jakim odbiorem spotkaliście się na początku Waszej drogi?

Ówczesny właściciel firmy Seika, aktualnie Prezes TEXET Poland, dr Mariusz Szeib wprowadził markę HARVEST na początku 2000 roku. W tamtych czasach to była marka w bardzo wysokich cenach. Niewątpliwie wprowadzenie jej było pionierskim, ale również ryzykowanym ruchem, w kontekście realiów rynkowych w tamtym okresie. Rynek odzieży promocyjnej bazował głównie na produkcie niskiej jakości i niskiej ceny. Firmy jeszcze nie doceniały znaczenia jakości odzieży w komunikacji marketingowej. Z czasem okazało się, że to posunięcie nie tylko utorowało drogę do wejścia w struktury NWG, ale również wypozycjonowało TEXET Poland jako lidera w segmencie odzieży promocyjnej premium.

Jakie inne marki i segmenty możemy znaleźć w Waszym portoflio produktowym?

TEXET Poland dysponuje kompleksową ofertą, od produktów ekonomicznych do produktów premium. W ostatnich latach kluczowa dla rozwoju oferty była transformacja marki Printer w Printer Essential oraz Red (wcześniej Red Flag). W przypadku tej pierwszej całe portfolio jest zorientowane na wymagania dużych wolumenów w średnim segmencie cenowym oraz powtarzalności kolorów w całej gamie produktów. Oferta Red to najbardziej podstawowe produkty odzieży promocyjnej dedykowane klientom, którzy oczekują ekonomicznej ceny przy zachowaniu relatywnie dobrej jakości. Marka Sagaform również ewoluowała, NWG w ostatnich latach poszerzył koncept upominków reklamowych o nowe marki VICTORIAN (eleganckie świeczki, pachnidła) oraz VAKINME (wegańska linia kosmetyków).

Polo Brookings marki James Harvest Sportswear.
Polo Brookings marki James Harvest Sportswear.

Wspomniałeś wcześniej o współpracy ze światem sportu. Jak istotne są te działania w waszej strategii marketingowej?

Tak, działania marketingowe były kluczowe dla wsparcia i pozycjonowania naszych marek w ostatnich latach. Tomasz Kuchar przez ponad 5 lat był ambasadorem marki Harvest, nasi najlepsi klienci mieli okazje uczestniczyć w rajdach samochodowych oraz szkoleniach z jazdy. Historia współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim rozpoczęła się w 2013 roku i była ściśle związana z wprowadzeniem marki odzieży D.A.D. Wspieranie przez wiele lat reprezentacji Polski w żeglarstwie nie tylko było wsparciem marketingowym, ale również wielkim zaszczytem dla nas jako pracowników TEXET Poland, to był piękny okres. Współpraca z PZŻ trwa do dziś, nie jest ona tak intensywna jak była na początku, ale kontynuacja pokazuje, jak ważnym partnerem jesteśmy dla PZŻ.

Sukcesywnie rozszerzacie dystrybucję także poza granice Polski. Macie swoich przedstawicieli w 10 krajach Europy Centralnej i Wschodniej. Jak wyglądają Wasze działania w zakresie eksportu?

Eksport stał się ważną częścią naszej sprzedaży, w krajach Europy centralno-wschodniej postawiliśmy na firmy, które zaangażowały się w nasze marki i tym samym stały się wyłącznym dystrybutorem na dany kraj. Dzisiaj z wiadomych przyczyn (wojna na Ukrainie) czasowo nie dostarczamy do naszego dystrybutora na terenie Rosji i Ukrainy. Po wojnie zamierzamy odnowić nasze relacje biznesowe z partnerem na Ukrainie.

No właśnie, nie da się ukryć, że ostatnie lata są wymagające – najpierw pandemia, potem wojna. Jaki to był czas dla Was w kontekście prowadzenia biznesu?

Każdy kryzys ma mocny wpływ na naszą branżę, ważne w tym wszystkim jest to, aby nie tracić nadziei i skupić się na pomocy dla swoich klientów. Podczas pandemii, w pierwszym roku, jako jedni z nielicznych na rynku otworzyliśmy się na naszych klientów jeszcze mocniej, wprowadzając dodatkowe wsparcie w postaci programu Sodexo oraz byliśmy elastyczni w kwestii płatności. Zdawaliśmy sobie sprawę, że albo przetrwamy razem z klientami albo w ogóle.

Wojna na Ukrainie ma dużo mniejszy wpływ w porównaniu do pandemii. W pierwszych tygodniach czuliśmy delikatny spadek, później rynek zaczynał wracać powoli do normy. Najbardziej problematyczne w ujęciu kryzysów jest zaburzenie produkcyjno-logistyczne, tutaj nie mamy wpływu, wszyscy dostawcy doświadczają tych problemów. Widzimy większe zrozumienie u naszych klientów.

Firma to ludzie. Jaki jest zespół TEXET Poland? Co Was wyróżnia?

Tworzymy od lat bardzo kameralny zespół. Osoby, które nas znają z targów czy imprez branżowych wiedzą, że pojawiamy się praktycznie w tym samym składzie osobowym. Staramy się tworzyć wręcz „familijną” atmosferę dla pracowników. Rozumiemy ich zmieniające się potrzeby. To jak traktujemy swoich pracowników, przekłada się bezpośrednio na relacje z klientami. Myślę, że przez te 15 lat daliśmy wiele dowodów naszym klientom, że mimo różnych sytuacji wynikających z rynku i czynników zewnętrznych, zawsze staramy się rozwiązać dany problem z korzyścią dla klienta.

Świat stawia czoła wielu wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem. Wy również na te potrzeby odpowiadacie?

Na tyle, na ile nasze zasoby pozwalają staramy się wspierać lokalne, mniejsze inicjatywy, ale nie tylko. Co roku wspieramy charytatywny bieg Freedom Charity Run organizowany przez stowarzyszenie Lions Club. Od zeszłego roku wprowadziliśmy program „Sadzimy drzewa” dla partnerów TEXET Poland polegający na przekazywaniu części przychodu na rzecz inicjatywy serwisu Posadzimy.pl. Serwis ten sadzi drzewa w imieniu TEXET Poland oraz partnerów na terenie Polski. Ponadto w tym roku prowadziliśmy kampanię edukacyjną, która przybliżała ekologiczne aspekty mody, materiały przyjazne środowisku oraz certyfikaty ekologiczne. Edukacja odbywała się m.in. przez dedykowany, otwarty dla wszystkich webinar z Katarzyną Zajączkowską, autorką książki „Odpowiedzialna moda” oraz podcastu o tym samym tytule, serię wiadomości e-mail oraz treści publikowane w naszych mediach społecznościowych – głównie na LinkedIn.

Czego Wam życzyć na kolejne 15 lat?

Tego samego co w 2007 roku [uśmiech].

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Tomasz Barudin dr MARIUSZ SZEIB

Od lewej: Tomasz Barudin, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, dr Mariusz Szeib, Prezes Zarządu.

 


Wywiad ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ