Reklamy muzyczne – i choć w 2022 pamiętamy głównie o jednej ze względu na częstotliwość, w której była nam serwowana, to marki budowlane, RTV/AGD i fast foody grały, śpiewały i tańczyły, by zdobyć naszą uwagę tak, jakby jutra miało nie być. Ciekawi mnie moment, w którym znaleźliśmy się teraz – wiemy, że muzyka pomaga w zapamiętywaniu, jednocześnie zdajemy sobie sprawę z irytacji konsumentów związanej z nadmierną ekspozycją na komunikat. To może… mała przerwa na reklamy?
Czerwiec 2022 był niezwykle upalny i tęczowy – także w Polsce. Parada Równości w Warszawie, której towarzyszyło całe kolorowe miasteczko straganów i stanowisk, przyciągnęła tłumy mieszkańców oraz… marek. Po raz pierwszy na taką skalę brandy wykorzystały to wydarzenie do pokazania swojego poparcia dla społeczności LGBTQ+ – i zrobiły to w przemyślany sposób, przekazując część lub całość dochodu (jak Many Mornings) ze sprzedaży dedykowanych produktów na rzecz organizacji przeciwdziałających dyskryminacji. Tęczowo było także online – marki kosmetyczne wykorzystywały swoje profile społecznościowe do przypominania o miesiącu dumy. W czerwcu premierę miał wyprodukowany przez Netflix serial Królowa, opowiadający o drag queen.
Na uwagę zasługuje towarzysząca jej kolekcja lakierów Inglota, skierowanych do każdego, kto chciałby się poczuć jak prawdziwa królowa.
Warto odnotować szybkie wycofanie się przez Adidas z akcji promującej staniki sportowe dostosowane do różnych biustów. Kampania społeczna? Kontrowersyjna akcja promująca produkty? Nagie piersi bez cenzury wyświetlające się na stronie głównej podobno oburzyły część internautów, którzy zwrócili marce uwagę na brak stosownego powiadomienia. Grafika zniknęła, dziwi jednak brak komentarza ze strony marki.
W 2023 marki będą głowić się nad strategią obecności we względnie młodych social mediach, TikToku, a może nawet i BeReal, na które nie da się nałożyć filtra “komunikacji korporacyjnej”. Generacji Z, może nawet bardziej niż innym pokoleniom, musi się “opłacać” obserwować nasz profil. Ekskluzywny content? Zdrowa dawka dystansu i humoru? Autentyczni content creatorzy? To wszystko się przyda – tak jak szybkie decyzje wewnątrz organizacji i jeszcze szybsza realizacja.
Z decyzyjnością, która wpływa na aktualność podejmowanych tematów zmaga się też świat mody. Na początku wojny na Ukrainie widzieliśmy, jak reagowały, a raczej jak zdecydowały się nie zareagować brandy uczestniczące w mediolańskim Fashion Weeku. Komentarza po pół roku udzieliła Balenciaga – i nie był to ich najbardziej viralowy content.
Materiały w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.