Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Marki: podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Anna Olipra, GlobalSM

Anna Olipra, CEO GlobalSM przygląda się tegorocznym działaniom i trendom, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku:

Za trend roku zdecydowanie możemy uznać autentyczność i interakcję. Konsumenci oczekują od marek spersonalizowanej i dostosowanej do indywidualnych potrzeb komunikacji. Ten zmieniający się krajobraz sprawia, że firmy weryfikują swoją wizję i poglądy w celu sprostania nowym oczekiwaniom rynku. Kryzys zaufania do klasycznych form komunikacji marketingowej obserwujemy już od dawna. Obecnie zaczyna on jednak obejmować również formy przekazu do niedawna uznawane za innowacyjne, jak chociażby dużej skali lnfluencer marketing. Oczywiście on nadal działa, bardziej ufamy ludziom niż markom, ale jedynie, gdy pozwala docierać do odbiorców i łączyć się z nimi w sposób autentyczny. Dlatego firmy zaczynają coraz częściej korzystać z pomocy nano i mikro – influencerów, którzy są bardziej wiarygodni dla konsumentów.

Mikroinfluencerzy posiadają o wiele większy kredyt zaufania, w porównaniu do wysokozasięgowych twórców, którym w coraz mniejszym stopniu wierzymy, że naprawdę doceniają polecany produkt. Musimy pamiętać, że siła internautów jest ogromna, dlatego zakrzywianie rzeczywistości prędzej czy później obróci się przeciwko zarówno inluencerowi, jak i marce, która może utracić wiarygodność.

Nasza agencja, specjalizując się w obsłudze z zakresu BTL, od zawsze zachęca klientów do budowania siły marki poprzez doświadczenie, brand expiriance, zwłaszcza ten na poziomie sklepu, kiedy klient podejmuje decyzje zakupowe. Działania w obszarze doświadczeń marki w sklepie niezmiennie przynosi pozytywne efekty właśnie dlatego, że jest to autentyczna interakcja konsumenta z produktem. Od lat dbamy o to, by te doświadczenia przekładały się na tworzenie pozytywnych skojarzeń i budowały trwałe przywiązanie do marki.

Największy sukces w roku 2022:

Specyfika pracy dla marek o ogólnopolskim zasięgu, zwłaszcza z segmentu FMCG, oznacza, że sukces tego, co zostało zrealizowane w 2022 r., będzie można realnie ocenić dopiero w 2023 r. Dlatego mogę tutaj wskazać realizację z 2021 roku, która odniosła sukces w br. Jest to: Żywiec Jasne Lekkie – największa i najważniejsza innowacja na rynku, za którą wspólnie z marką Żywiec zgarnęliśmy Effie. Wprowadzone w ubiegłym roku piwo Żywiec Jasne Lekkie stanowiło odpowiedź na rynkowe zapotrzebowanie na sesyjne lagery. Produkt okazał się dużym sukcesem, zajmując pierwsze miejsce wśród wszystkich innowacji w kategoriach, a my mieliśmy w tym ogromny udział.

Nasza agencja nie tylko zaprojektowała przełomowe opakowanie, ale również w całości obsługiwała od strony BTL wdrożenie produktów. Co więcej, przyznam, że mamy za sobą kilka ciekawych realizacji w tym roku i niecierpliwie czekamy na ich wdrożenie i efekty. Polecam czujnie obserwować markę Warka – przed nimi interesujący rok.

Największy kryzys

Porażką w 2022 roku zdecydowanie było niewycofanie się niektórych marek z Rosji po agresji na Ukrainę. Tak jak już wcześniej wspomniałam, konsumenci oczekują od marek autentyczności i społecznej odpowiedzialności, której w tym przypadku zabrakło.

Podobnie, jeżeli chodzi o ciągłe afery w świecie influencerów oraz oszukiwanie swoich odbiorców. Przykładem może być – z rodzimego rynku – nowa “działalność” Macademian Girl czy międzynarodowy przykład Kanye Westa. Niestety takie sytuacje wpływają niekorzystnie na obraz twórców internetowych, przez co tracimy do nich zaufanie.

Branża, w której przyszło nam działać dotkliwie odczuwa skutki pandemii oraz zbrojnego konfliktu na Ukrainie, zdecydowanie widać pogorszenie nastrojów. Niestety budżety marketingowe to pierwszy punkt na liście oszczędności niemal dla każdej dużej organizacji.  Życie pełne jest jednak zaskakujących zwrotów akcji i na taki zwrot liczymy w 2023 roku.

Wyzwanie

W 2023 r. branża marketingowa będzie musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, główną z nich będzie trudna sytuacja gospodarcza oraz idące za tym spadki nastrojów konsumenckich. Co więcej, w naszych działaniach reklamowych, chcąc budować dynamiczne doświadczenie klienta, będziemy musieli wziąć pod uwagę wiele czynników, aby swoimi działaniami nie nadwyrężyć zaufania konsumentów. Oznacza to staranne projektowanie doświadczeń, które budują przywiązanie do marki i tworzą wartość dla klienta.

Nasza agencja w nowy rok wchodzi z nową strategią, nowym zarządem i wzmocnionym działem kreacji. Staramy przygotować się na 2023 rok tak, aby optymalnie oraz skutecznie wspierać naszych obecnych klientów i na tej bazie budować potencjał do rozwoju portfela marek, które nam zaufały. Naszym celem jest być najbardziej skuteczną agencją świadczącą usługi z szeroko pojętego BTL. Jesteśmy gotowi powalczyć o ten cel.


Więcej newsów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.