Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Design: podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Weronika Gurgul-Kopiec, WebTalk

Weronika Gurgul-Kopiec Art Director w WebTalk przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w segmencie designu, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku w designie

Jako mocny trend roku 2022 w projektowaniu wskazałabym anti-design. Doskonałym przykładem projektu osadzonego w tym trendzie jest cykl Spotify Wrapped 2021, który mocno podzielił internautów. Spora grupa zarzuciła projektantom pracę „na kolanie”, natomiast Spotify doskonale wie, co w świecie designu piszczy i zdecydowanie był to zamierzony zabieg. Poza tym na nowo zakochaliśmy się w grafikach w stylu „Smacznej kawusi” i projektom stylizowanym na te z początków ery Internetu – im brzydziej, tym lepiej. Dowodem na to jest chociażby popularność artysty Włodi4444, autora jednego z najpopularniejszych merchy 2022 – swetra dla producenta ketchupu Włocławek.

Największy sukces roku 2022 w designie

W minionym roku żyliśmy przede wszystkim jednym wydarzeniem – wojną w Ukrainie. Wielu artystów tworzyło prace na ten temat, jako swój wyraz wsparcia dla naszych sąsiadów, ale jedna praca zdecydowanie dotarła do szerszego grona i wywołała dyskusję w innych krajach. Jest to ilustracja „Russian Bear” autorstwa Pawła Jońcy. Jego czerwony niedźwiedź był publikowany w zagranicznej prasie oraz na stałe trafił do Muzeum sztuki i rzemiosła w Hamburgu. Ilustrator postanowił wykorzystać popularność plakatu i udostępnił go za symboliczną kwotę do sprzedaży, a cały zysk przekazał na wsparcie Ukrainy.

Największy kryzys/wizerunkowa wpadka w designie

Wpadek graficznych jak co roku było sporo, natomiast osobiście nie mogę zapomnieć premiery kolekcjonerskiej monety z serii „Wielcy polscy ekonomiści” z wizerunkiem Stanisława Lewińskiego, wydanej przez NBP. Wszystko za sprawą umieszczonego na monecie cytatu, napisanego… Comic Sansem. Widzieliśmy już wykorzystanie tego fontu w oficjalnych pismach, jednak umieszczenie go na srebrnej monecie emitowanej przez jedną z najważniejszych instytucji państwowych może przyprawić o dreszcze. Choć kto wie, z drugiej strony może była to przewrotna próba wpisania się we wspomniany wyżej trend anti-designu – z pewnością zapewniła rozgłos.

Wyzwania na 2023 rok

Myślę, że odpowiedź może być tylko jedna: AI. W 2022 sztuczna inteligencja weszła z impetem w świat projektantów, dzieląc ich na entuzjastów i zdecydowanych przeciwników. Pojawiły się sporne kwestie prawne i zarzuty kradzieży własności intelektualnej, natomiast niezależnie od protestów artystów, jest to siła, której nie da się zatrzymać i jedno jest pewne – 2023 będzie rokiem rozwoju AI. Projektanci będą musieli się odnaleźć w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości designu i przekuć AI w swojego sprzymierzeńca, zamiast wroga. Czuję, że w 2023 czeka nas wiele ciekawych projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i warto się temu przyglądać.


Więcej podsumowań roku można przeczytać TUTAJ.

TAGS