Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Social Media: podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Joanna Radecka, LUCKYYOU

Joanna Radecka, Social Media Team Liderka w agencji LUCKYYOU podsumowuje miniony rok i przygląda się prognozom nowego.

Trend roku w 2022

Najsilniejszym trendem ubiegłego roku w świecie social media było wykorzystywanie video marketingu. Takie materiały angażują grupę docelową bardziej niż zwykłe posty, a co za tym idzie, przynoszą większe korzyści.

Największy sukces roku 2022

Świat social media w 2022 roku stał się bardziej bezpiecznym miejscem dla konsumentów i uczciwych sprzedawców. Największym sukcesem było stworzenie spójnych i przemyślanych zasad oraz procedur, które chronią interesy każdej ze stron na rynku reklamowym. Wyeliminowano dzięki nim praktyki wprowadzające odbiorców w błąd, lub wręcz im szkodzące. Współpraca branży z różnymi instytucjami legitymizuje zawód twórcy internetowego i otwiera możliwość wprowadzenia dobrych praktyk i konkretnych regulacji w tym zakresie.

Największy kryzys 2022

W ubiegłym roku największy kryzys dotknął topowych polskich influencerów. UOKiK ukarał część z nich, udowadniając im nieuczciwą sprzedaż i uciekanie się do praktyk zwanych scamem. Jedną z najbardziej znanych polskich influencerek, które brały udział we wspomnianym procederze, była Maffashion. Cała sytuacja mocno uderzyła w wiarygodność internetowych celebrytów i spowodowała spadek zaufania ich odbiorców wobec reszty działań reklamowych, które podejmują.

Wyzwania na 2023 rok

Rok 2022 w social mediach niezaprzeczalnie należał do wideo oraz influencer marketingu.

Gołym okiem widać, że silnym trendem jest tworzenie treści na TikToka, którego popularność stale rośnie. Platforma ta spowodowała pewną zmianę w naszym sposobie konsumpcji mediów społecznościowych. TikToka się nie sprawdza, a ogląda. Sukces aplikacji zmusił do nerwowych ruchów „starych” graczy, co zaowocowało wprowadzeniem przez Google YouTube Shorts oraz Instagram Reels przez Meta.

Wideo dominuje nie tylko w social mediach, ale w całym świecie digital. Warto jednak zauważyć, że format ten przyjmuje coraz krótszą formę – taką, która szybko angażuje, jest dynamiczna i ujmuje w pigułce cały temat.

Zarówno Instagram, jak i Facebook wciąż rozwijają i udoskonalają format Reels, który zaczyna królować na obu kanałach, a także jest coraz mocniej promowany przez algorytmy. Krótka forma wideo obejmuje prowadzenie również na YouTube. Serwis ulepsza format Shorts, dodając coraz więcej nowych funkcjonalności.

Użytkownicy oglądają filmy w tak zwanym „międzyczasie”, np. podczas jazdy komunikacją miejską. Skupiają się wówczas głównie na obrazie, a nie na dźwięku. Jak pokazują badania, wideo bez dźwięku stanowią prawie 90% wszystkich wyświetleń. W związku z tym, jednym z wyzwań na 2023 rok będzie tworzenie takich materiałów, które przekazują treści, bazując wyłącznie na zmyśle wzroku.

Wirtualni influencerzy wciąż cieszą się olbrzymią popularnością, dlatego w nadchodzącym roku będą oni ważnym kanałem współpracy dla różnych marek i firm. Co warte podkreślenia, TikTok wykreował nowy typ internetowych twórców – teraz influencerem może zostać każdy, kto ma kilkuset obserwujących. Tacy ludzie są bardziej godni zaufania, postrzega się ich jako naturalnych i autentycznych. Mikro i nano influencerzy mają małe, ale niezwykle wierne społeczności odbiorców, co sprawia, że promowane i rekomendowane przez nich marki lub produkty postrzegane są jako „swojskie” i wiarygodne. Raport marketingowy Later x Fohr Influencer1 pokazał ciekawą zależność, z której wynika, że im mniej obserwujących ma internetowy twórca na Instagramie, tym wyższy średni wskaźnik zaangażowania posiada.

W nadchodzącym roku przed markami stoi wiele wyzwań związanych z influencer marketingiem. Jednym z nich będzie odpowiedni dobór osób do współpracy i stawianie na tych, którzy cieszą się zaangażowaną i ufającą społecznością. Kolejnym wyzwaniem może okazać się znalezienie mniejszego twórcy, który wie, jak tworzyć reklamy i treści sponsorowane, nie wyglądające jak reklamy.

1TUTAJ


Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.