Logo

Marketing MIX

TikTok intensyfikuje działania na rzecz zwalczania dezinformacji w Europie

TikTok przygotował swój pierwszy raport bazowy dotyczący wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (Code of Practice on Disinformation – COPD). Dostarcza on ponad 2,5 tys. danych punktowych na temat egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Raport zostanie opublikowany na wspólnej stronie internetowej wraz z podsumowaniami innych sygnatariuszy kodeksu (kluczowych platform internetowych), umożliwiając porównanie ich podejścia i skuteczności w walce z dezinformacją.

 

Europejski rynek ma dla TikToka kluczowe znaczenie. Na przestrzeni zaledwie czterech lat platforma przeprowadziła tu inwestycje na dużą skalę, zatrudniając tysiące specjalistów, a wokół aplikacji wyrosła społeczność skupiająca ponad 100 milionów użytkowników. Tak szybki rozwój platformy pociąga za sobą konieczność zapewnienia większej przejrzystości działań i zadbania o bezpieczeństwo użytkowników. W tym celu TikTok kwartalnie raportuje egzekwowanie swoich Zasad Społeczności (Raport Egzekwowania Zasad Społeczności | TikTok Lipiec – Wrzesień 2022), sygnuje samoregulacyjne i dobrowolne kodeksy, np.: dotyczące przeciwdziałaniu dezinformacji czy mowie nienawiści, a także opracował specjalne API (interfejs programowania aplikacji) pozwalający naukowcom i badaczom analizować działanie platformy. TikTok odegrał również ważną rolę w procesie opracowania i współregulacji ulepszonego unijnego Kodeksu praktyk w zakresie dezinformacji.

Jak TikTok walczy z dezinformacją

Od czasu opublikowania nowego kodeksu w czerwcu 2022 r. globalna platforma rozrywkowa intensywnie pracowała ze Stałą Grupą Zadaniową Kodeksu i poszczególnymi podgrupami projektowymi, dzieląc się wszelkimi możliwymi danymi dotyczącymi zarówno swojego podejścia, jak i praktyk w tym zakresie. Jest to część bieżących działań mających na celu wdrożenie wymogów aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act – DSA).

Pierwsze sprawozdanie bazowe przygotowane przez firmę obejmuje ponad 2,5 tys. danych punktowych zebranych z 30 krajów i dotyczy ostatnich trzech miesięcy 2022 r. Oto kilka najważniejszych punktów:

· mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji,
· wskutek regulacji, na mocy których TikTok nie pozwala podmiotom zaangażowanym politycznie na umieszczanie reklam, z serwisu usunięto 191 reklam naruszających tę politykę. Platforma stosuje wielopłaszczyznowe podejście do egzekwowania surowej polityki reklamowej, która w szczególności zakazuje promowania wprowadzających w błąd i nieautentycznych zachowań czy kont,

· oprócz podejmowania działań mających na celu ochronę społeczności przed szkodliwą dezinformacją, TikTok zdecydował się promować wiarygodne źródła prezentujące informacje na takie tematy, jak Covid-19, Holokaust czy wojna w Ukrainie. Przykładowo, od lipca 2020 r. treści pokazywane w hubie informacyjnym o Covid-19 zostały obejrzane na całym świecie ponad 5 miliardów razy. Z kolei na początku wojny w Ukrainie, aby pomóc użytkownikom w ocenie i podejmowaniu decyzji dotyczących treści, które oglądają online, platforma udostępniła zestaw wskazówek opracowanych wraz z National Association for Media Literacy Education i MediaWise.

Kolejne działania

Władze TikToka podkreślają, że po raz pierwszy mogą zaprezentować tak wysoki poziom szczegółowości dotyczący walki z dezinformacją, jednak zdają sobie sprawę, że jest jeszcze wiele do zrobienia. W najbliższych miesiącach skupią się na kolejnych inicjatywach, które obejmują:

· udostępnienie nowych funkcji bezpieczeństwa w aplikacji, takich jak rozszerzenie listy kont oznaczonych jako treści pochodzące od mediów powiązanych z rządami państw (projekt dotyczy wszystkich krajów UE),
· dalszą pracę na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z pojawianiem się wprowadzających w błąd informacji na temat trwającej wojny w Ukrainie,
· rozszerzenie programu weryfikacji informacji na kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego w celu zwiększenia liczby języków objętych programem i ilości sprawdzanych informacji w ogóle,
· surowsze egzekwowanie zasad wobec dezinformacji w ramach polityk reklamowych.
Opracowanie i wdrożenie Kodeksu praktyk w zakresie dezinformacji jest dla całej branży cyfrowej ważnym krokiem naprzód. TikTok, jako dość nowa platforma, dodatkowo skupia się na wprowadzaniu innowacji w zakresie poszukiwania rozwiązań dla długoterminowych wyzwań branżowych. Co więcej, kontynuuje współpracę z innymi podmiotami w celu zwalczania dezinformacji i promowania autentycznych doświadczeń online dla swojej społeczności.

Polecamy uwadze nasz wywiad z Sylwią Chada, General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej – CZYTAJ TUTAJ.
TAGS