Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Nie zatrzymasz silver generation | Artur Roguski, Focus Nation

Wzrok większości marketerów jest skierowany ku generacji Z. Analizujemy ich styl życia, sposób w jaki korzystają z poszczególnych mediów, zainteresowania, cele, obawy czy blokery. Ma to sens, ponieważ większość z nich wkracza na rynek pracy, a w przyszłości będą zaliczać kolejne awanse i zwiększać swój potencjał jako konsumenci. Z drugiej strony doświadczamy zjawiska starzenia się społeczeństwa. W Polsce do 2050 roku 40% populacji będzie w wieku minimum 60 lat.

Tak zwane silver generation, czyli osoby 55+, są ciągle pokazywane bardzo stereotypowo w mediach. Głównie jako osoby, które nie nadążają za zmianami w otaczającym świecie, nie są zbyt aktywne towarzysko ani fizycznie. Są też zdecydowanie zbyt rzadko pokazywane w reklamach. I to jest olbrzymi błąd! Przede wszystkim są to osoby, które mają ugruntowaną pozycję w pracy, doświadczenie, a co za tym idzie, wbrew pozorom wysoką siłę nabywczą. Silver generation coraz lepiej radzi sobie z mediami społecznościowymi czy zakupami online. Dodatkowo musimy porzucić stereotyp seniora, który całe dnie siedzi przed telewizorem. Seniorzy chętnie się spotykają, mają coraz szersze grono znajomych, uczestniczą w wydarzeniach rozrywkowo-kulturalnych i uczęszczają na siłownię czy kursy tańca. Pamiętajmy też, że obecni millenialsi, których styl życia jest bliższy generacji Z niż pokoleniu baby boomers, za dwie dekady będą się zaliczali do pokolenia silver.

  • 39% osób w wieku 55-64 lata posiada konto w social media

  • 94% korzysta z bankowości elektronicznej

Zmiana pokoleniowa konsumentów, która obecnie się dokonuje, jest jeszcze zaskakująco słabo zauważana przez marki i specjalistów od komunikacji. Być może wynika to z faktu, że większość brandów chce budować swój wizerunek jako nowoczesnych, na czasie i dynamicznych. A to stoi w kontrze do komunikacji do seniorów. Jednak obecna sytuacja na rynku sprawia, że jeszcze bardziej na znaczeniu zyskają wyniki sprzedaży, a potencjał nabywczy generacji silver okaże się łakomym kąskiem. Oczywiście, jeśli chodzi o komunikację i sposób dotarcia do tej grupy, to po pierwsze należy wyzbyć się stereotypowego myślenia o osobach w wieku 55+. Komu się to uda jako pierwszemu, ten zrobi bardzo duży krok, aby przetrwać następne kilka ciężkich lat.

  • w komunikacji nie używaj słowa senior! Jest negatywnie nacechowane i niezbyt dobrze odbierane

  • staraj się, aby Twoje usługi, aplikacje i strony internetowe były przyjazne dla pokolenia 55+

  • wykorzystuj silver influencerów. Ich liczba ciągle rośnie, podobnie jak liczba obserwujących

 

Silver generation

Komentarz ekspertki

Agnieszka Rzepkowska, Dyrektor ds. Komunikacji Marketingowej PZU:

O skuteczności prowadzonych działań marketingowych decyduje w dużej mierze wnikliwa obserwacja otoczenia i zmian w nim zachodzących, uważność na potrzeby Klientów, szybkość reakcji i dostarczenie odpowiedniej value proposition. W ostatnim czasie zmienia się stereotyp seniora i to wymusi również zmiany w podejściu do komunikacji z tą grupą. Srebrne pokolenie charakteryzuje się większą otwartością i penetracją świata cyfrowego, jest świadome swoich potrzeb, oczekuje rzetelnej i zrozumiałej komunikacji – bez ukrytych gwiazdek, odpowiedniej obsługi i produktów, które nie zawiodą oczekiwań. To pokolenie, dla którego zaufanie do marki liczy się najbardziej. Dlatego komunikacja skierowana do seniorów powinna być wiarygodna i podkreślać wartości, z którymi ta grupa się utożsami.

To wszystko powoduje, że srebrne pokolenie naturalnie staje się bardzo atrakcyjną grupą dla marketerów, a wiele firm w odpowiedzi na wyzwania związane ze zmianami demograficznymi wprowadza nowe produkty i usługi. Warto podkreślić, że grupę tę cechuje wysoka lojalność i skłonność do rekomendacji – o wiele wyższa niż w przypadku młodszych grup klientów – co będzie miało duże korzyści dla marki.

Dobra analiza potrzeb tej grupy Klientów w obrębie prowadzonej przez markę działalności, opracowanie właściwej propozycji wartości i znalezienie odpowiedniej formy dotarcia z pewnością będzie mieć pozytywne przełożenie na wyniki biznesowe.


Autor: Artur Roguski, Senior Social Media Manager Focus Nation

 

 Silver generationPowyższy tekst pochodzi z działu Digital Marketing  w „Praktycznym Trendbooku na 2023 rok” przygotowanym przez zespół ekspertów Focus Nation (IF Nation Group). Publikacja obejmuje 20 trendów podzielonych na trzy obszary (social media, digital marketing i inspiracje) oraz 3 antytrendy, w tym technologie, które nas zawiodły. Jest do pobrania pod adresem www.focus-nation.pl/trendbook2023 oraz przy użyciu zamieszczonego obok kodu QR. „OOH Magazine”  jest jednym z patronów medialnych Trendbooka.

 

Zobacz spis treści:

silver generation