Logo

Trade marketingMarketing MIXTylko w OOH magazine

Marketing afiliacyjny – kierunek rozwoju branży e-commerce | Anna Datsiuk

Marketing afiliacyjny właśnie wchodzi w naszym kraju w fazę dynamicznego rozwoju. Z perspektywy ogólnoświatowej wiemy już, że jest to przyszłość całej branży e-commerce. Najnowsze dane sprzedażowe wskazują, że w 2022 roku zyski wydawców ze współpracy afiliacyjnej wzrosły niemal o ¼ w porównaniu do ubiegłych lat. Nic więc dziwnego, że rynek e-commerce coraz bardziej opiera się na sieciach afiliacyjnych, które wydają się wręcz dla niego stworzone.

Czym zatem jest marketing afiliacyjny? Mówiąc najprościej, to współpraca wydawców internetowych z reklamodawcą. W jej trakcie wydawca udostępnia linki, reklamy i ogłoszenia reklamodawcy w swoich kanałach internetowych, zgodnie z warunkami umowy partnerskiej. Ten model biznesowy określany jest jako win-win-win, a więc taki, w którym zyskuje każda ze stron. Klient otrzymuje polecenie lubianej osoby i przede wszystkim produkt. Sprzedawca oprócz dochodu zdobywa także popularność i ma możliwość dotarcia do nowych klientów. Z kolei wydawca uzyskuje dodatkowe wpływy na konto, a nierzadko również ruch na stronie, związany z poszczególnymi akcjami promocyjnymi.

Anna Datsiuk

Dlaczego warto współpracować z wydawcami?

Przede wszystkim dlatego, że jednym z głównych modeli współpracy w ramach afiliacji jest CPA (Cost Per Action), gdzie przedsiębiorca płaci za konkretne działania docelowe – niekoniecznie tylko te sprzedażowe. Zadaniem wydawcy jest głównie generowanie ruchu na stronie i przyczynianie się do realizacji ustalonych wcześniej celów. W modelu CPA tymi celami mogą być poza sprzedażą takie działania jak pobranie aplikacji, wypełnienie formularza, rejestracja użytkownika itd. Pozwala to na współpracę afiliacyjną nie tylko e-commerce’om, ale też firmom świadczącym wszelkiego rodzaju usługi cyfrowe, które, wybierając ten model, mogą ściśle kontrolować budżet przeznaczony na promocję.

Jeszcze zanim wydawca otrzyma swoje wynagrodzenie, sprzedawca musi zaakceptować każdą transakcję. Dzieje się to za sprawą narzędzi do monitorowania wygenerowanego ruchu powiązanego z warunkami współpracy. Z tego powodu wspomniany system rozliczania staje się dla sprzedawców znacznie atrakcyjniejszy niż przyjęcie odgórnej, niezależnej od wyników stawki dla influencerów promujących dany produkt czy też grupę produktów. Strategia obliczania prowizji dla wydawców powinna być indywidualnie dostosowywana w zależności od kampanii oraz rozpoznawalności wydawcy. Zapewni to optymalizację kosztów na każdym etapie współpracy, gdyż dobrym rozwiązaniem jest regularne weryfikowanie warunków umowy.

Warto także podkreślić, że działania afiliacyjne są w pełni bezpieczne dla obu stron. To bardzo istotny aspekt, ponieważ w dzisiejszych czasach coraz powszechniejsze staje się zjawisko tworzenia sztucznego ruchu na stronach internetowych, co naraża sprzedawców na niepotrzebne koszty. Z drugiej strony równie ważna jest gwarancja uczciwej zapłaty dla wydawców internetowych. Umowa partnerska na zasadzie afiliacji gwarantuje obydwu stronom w pełni bezpieczną współpracę, dodatkowo monitorowaną przez nowoczesne narzędzia analityczne.

Anna Datsiuk

Na afiliacji zyskuje każdy

Najnowsze dane sprzedażowe przeanalizowane przez Admitad podają, że aż 22% zakupów podczas tegorocznego Dnia Singla zostało spowodowane wizytą kupujących na tematycznych stronach i w innych mediach internetowych. Dodatkowo, wpływowi influencerów na aktywność kupujących sprzyja ogólnoświatowy trend wydłużania terminów okolicznościowych wyprzedaży. Przykładowo, oferty promocyjne z okazji Dnia Singla rozpoczęły się w tym roku już 1 listopada, a więc na 10 dni przed właściwym terminem. Efektem tego, sprzedaż online w pierwszej połowie listopada wzrosła aż o 64% (wg danych Admitad).

Szukając odpowiedzi na pytanie o kategorie produktów najbardziej podatnych na afiliacje, dojść można do wniosku, że taka kategoria nie istnieje. Wynika to z faktu, że marketing afiliacyjny znajduje zastosowanie dosłownie w każdej branży, począwszy od finansów, na branży beauty kończąc. Kluczowy jest w tym przypadku dobór wydawcy, którego docelowa grupa odbiorców powinna być jak najściślej powiązana z potencjalnymi klientami dla danego produktu. Jeśli więc szukamy influencera do współpracy przy ofercie wyprzedażowej znanej marki odzieżowej, najlepiej niech będzie to bloger modowy. Ofertę można oczywiście poszerzyć o różnego rodzaju kategorie pokrewne, warto jednak kierować się tą podstawową zasadą przy wyborze partnerów.

Najlepsze kanały marketingu afiliacyjnego

Najprostszym narzędziem tego rodzaju marketingu są zdecydowanie linki afiliacyjne. Ich generowanie jest szybkie i bardzo proste, za to możliwości rozpowszechniania niemal nieograniczone. Mogą one być wykorzystane w mediach tradycyjnych (np. mailing), ale również na wszelkiego rodzaju platformach i mediach społecznościowych. Link afiliacyjny zawiera w sobie unikalne ID reklamodawcy, pozwalające na monitorowanie liczby odsłon oraz aktywności użytkowników w sklepie internetowym. Umożliwia to efektywną ocenę i uczciwą kontrolę prowizji, która powinna zostać naliczona od wszystkich tych działań. Najpopularniejszymi platformami do rozpowszechniania linków afiliacyjnych są:

• Facebook i Instagram, które dają możliwość bezpośredniego umieszczenia linku w poście, ale również utworzenie relacji przy wykorzystaniu funkcji „swipe-up”, która kopiuje adres URL bezpośrednio do udostępnianego materiału. Wydawcy na tych kanałach mogą również stosować zamiast linków kody promocyjne – unikają w ten sposób ograniczeń platformy, niepozwalających zamieszczać linków (np. na Instagramie) oraz mogą tworzyć spersonalizowane, osobiste oferty dla swoich fanów.

• YouTube, gdzie pod materiałami można publikować nielimitowaną liczbę linków afiliacyjnych.

• Blogi, które dają ogromne możliwości publikowania rozbudowanych opisów produktów, często wraz z recenzją i odnośnikiem do sklepu. Treści te mogą być opracowane w bardzo naturalny sposób i wzbudzać zaufanie odbiorców co do ich rzetelności.

• Platformy cashback i strony z kuponami, na których można uwzględnić link partnerski przy każdym wymienionym produkcie.
Nieco więcej ograniczeń technicznych niesie ze sobą wykorzystanie banerów reklamowych, widgetów produktowych czy plików XML, jednak z uwagi na atrakcyjne opracowanie graficzne lub tekstowe mogą one skutecznie przyciągać uwagę. Należy jednak pamiętać, jakim kanałom są one dedykowane i uwzględnić to przy planowaniu kampanii.

Anna Datsiuk

Czym jest sieć afiliacyjna?

Sieć afiliacyjna składa się z czterech elementów. Uczestniczy w niej właściciel sieci, który posiada dedykowany system do monitorowania liczby wyświetleń, kliknięć i pozostałych aktywności użytkowników. Nadzoruje w ten sposób proces współpracy między sprzedawcą i wydawcą, gwarantując przy tym bezpieczeństwo obu stron. Kolejnymi ogniwami sieci afiliacyjnej są oczywiście reklamodawca i wydawca, pomiędzy którymi zostaje zawarta umowa. Pierwszy z nich reklamuje swoje produkty lub usługi, od sprzedaży których wydawca otrzymuje prowizję. Ten ostatni promuje produkt, wykorzystując przy tym własne kanały oraz ich popularność i zasięgi. Do sieci afiliacyjnej należy także klient, który jest odbiorcą przekazu reklamowego, a także dokonuje zakupów lub w inny sposób tworzy ruch na stronie sprzedawcy.

Korzystanie z sieci afiliacyjnej w działaniach promocyjnych zapewnia nie tylko bezpieczną współpracę z wydawcami, ale również pozwala odpowiednio reagować na często zmieniające się cenniki influencerów. Dobrze dobrana sieć afiliacyjna zapewnia wsparcie w procesie opracowania całej strategii promocji – począwszy od wyboru odpowiedniego wykonawcy usługi, przez rekomendację kanałów komunikacyjnych, aż po modyfikację warunków współpracy, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Co ważne, sieć afiliacyjna dysponuje narzędziami do monitorowania rynku oraz aktualnym stanem badań na temat najnowszych trendów. Pozwala to precyzyjnie odpowiedzieć na najtrudniejsze pytanie – jakie kategorie produktów najbardziej opłaca się w ten sposób wytypować i promować.

Anna Datsiuk – Od ponad 6 lat zajmuje się marketingiem afiliacyjnym i opiekuje się polskimi biznesami, korzystającymi z tej formy marketingu. Wiedzę o performance marketingu oraz rozwijaniu firm zgromadziła nie tylko podczas swojej pracy zawodowej, ale także podczas studiów na Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku marketing oraz Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Ekonomicznym na kierunku ekonomicznym i ekonomii przedsiębiorstwa.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.