Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Działamy w zgodzie z naturą | Joanna Legutko, W.Legutko

O ponad 30-letniej historii, rodzinnym biznesie, akcji #ZDROWOROSNA i innych działaniach podejmowanych przez firmę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu oraz o trosce o środowisko mówi Joanna Legutko – Wiceprezes Zarządu W.Legutko.


Jesteście polskim, rodzinnym producentem nasion, którego historia sięga 1992 roku. Jak wyglądały początki firmy te 30 lat temu?

Zanim mój ojciec, Wiesław Legutko, zdecydował się na założenie własnej działalności, pracował w państwowej firmie w Smolicach. Pomimo, że była to stabilna praca, nie zapewniała mu satysfakcji finansowej, dlatego równocześnie produkował nasiona w gospodarstwie odziedziczonym po rodzicach. Traktował to nie tylko jako źródło przychodu, ale także jako hobby. Kiedy pewnego razu jedna z firm nie odebrała złożonego zamówienia, zaangażował mnie oraz moje rodzeństwo w pakowanie nasion do pojedynczych torebek. Później, sprzedawał je na okolicznym rynku. Zainteresowanie było na tyle duże, że zdecydował się na założenie firmy, która obecnie jest liderem w kategorii nasion dla hobbystów – ogrodników, sprzedając w Polsce ponad 40 mln torebek rocznie.

Legutko
Od Lewej – Wiesław, Joanna i Adam Legutkowie. Zdjęcie: Kinga Legutko

Jakie są Wasze główne kanały komunikacji? Na jakie marketingowe narzędzia stawiacie?

Prowadzimy szeroką komunikację marki W.Legutko. Jesteśmy obecni w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie i Youtube, które pozwalają na bezpośredni kontakt z klientami i budowanie z nimi relacji. Współpracujemy także z influencerami i mediami. Ważnym kanałem jest dla nas strona internetowa, na której prezentujemy ofertę firmy z portfolio produktowym, komunikujemy nasze wartości, główne przekazy i dzielimy się historią. Przy ważnych dla nas akcjach, takich jak #ZDROWOROSNA korzystamy także z reklam. Staramy się, aby przekaz był zrozumiały, a także wzbudzał zainteresowanie i przyciągał uwagę.

Mocno stawiacie na działania edukacyjne. Ostatnią Waszą akcją jest #ZDROWOROSNA – kampania, w ramach której przeznaczyliście ponad 10 tys. darmowych zestawów z nasionami dla placówek edukacyjnych. Proszę przybliżyć założenia tej akcji.

Akcja #ZDROWOROSNA ma na celu promowanie wiedzy z zakresu ekologii i uprawy roślin oraz zachęcanie dzieci do samodzielnej uprawy warzyw, ziół i kwiatów w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz innych placówkach edukacyjnych. Wysyłając darmowe pakiety edukacyjne, w których znajdują się saszetki z nasionami, podłoże, doniczki i instrukcja wysiewu, chcemy budować świadomość ekologiczną wśród dzieci, a także promować zdrowe nawyki żywieniowe w grupie najmłodszych. Uprawianie roślin to dla nich doskonała zabawa, która rozwija proekologiczne postawy i uczy dbania o naturę. Wszystko po to, by przyszłość była piękna i zdrowa.

Legutko

Na czym polega hortiterapia, czyli terapia poprzez ogród? Regularnie przekujecie Państwo produkty do placówek, które zajmują się tego typu działaniami.

Hortiterapia to inaczej terapia ogrodnicza, która wykorzystuje uprawę roślin jako narzędzie do poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego. Poprzez angażowanie różnych zmysłów, wpływa na rozwój sensoryczny najmłodszych. Przyjemność z obserwowania wzrostu roślin, dbania o nie, kontaktu z ziemią i naturą, pozytywnie wpływa na zmniejszenie poziomu stresu, a także poprawia inteligencję emocjonalną poprzez uczenie się lepszego rozumienia emocji. Dzieci, które mają regularny kontakt z naturą rozwijają umiejętności społeczne i poznawcze, budują trwalsze i bardziej wartościowe relacje w społeczeństwie. Praca z roślinami ma również bezcenny wpływ na zdrowie fizyczne – wspiera rozwój funkcji motorycznych i wzmacnia układ odpornościowy. Zdając sobie sprawę z licznych korzyści wynikających z hortiterapii, od lat prowadzimy darmowe zajęcia m.in. w centrach ogrodniczych w całej Polsce. Łącznie przeprowadziliśmy kilkaset takich lekcji, zachęcając dzieci do wysiewania i uprawiania własnych ogródków.

Poza misją edukacyjną ważnym punktem strategii W.Legutko jest troska o środowisko. Jakie działania w tym aspekcie prowadzicie?

Wierzymy, że los naszej planety w dużej mierze zależy od nas i od naszych dzieci. Dlatego, oprócz zainicjowania akcji edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, jako przedsiębiorstwo działamy w zgodzie z naturą. W trosce o naturalne zasoby magazynujemy i wykorzystujemy ponownie do upraw wodę opadową. Używamy także energii słonecznej, a także optymalizujemy zużycie energii w naszych fabrykach. Praca w polu jest podstawą naszej działalności, dlatego chcemy, żeby działania W.Legutko były ukierunkowane na ochronę środowiska naturalnego.

Działania proekologiczne widoczne są także na poziomie prowadzenia biznesu. W jaki sposób?

W naszej firmie dbamy o ograniczenie zużycia papieru, dlatego przeszliśmy proces cyfryzacji i stosujemy politykę paperless. W celu ograniczenia zużycia plastiku zakupiliśmy każdemu pracownikowi bidon wielokrotnego użytku. W firmie założone są filtry do wody kranowej, tak aby można było na bieżąco uzupełniać butelki. W zgodzie z ideą zero-waste, nie marnujemy nasion, które są niepełnowartościowe lub uszkodzone. Zamiast tego, tworzymy z nich pokarm dla ptaków. Dodatkowo, wszystkie zamówienia pakujemy w papier z recyklingowanego materiału. Dodatkowo kartony, które docierają do nas od zewnętrznych dostawców, przerabiamy i ponownie wykorzystujemy.

Można powiedzieć, że pracujecie w mocno sfeminizowanym środowisku, ponieważ na 400 pracowników ok. 80% stanowią kobiety. Czy to branża typowo kobieca?

Tak, to prawda. Około 80 proc. pracowników naszej firmy to kobiety, jednak nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy branża ogrodnicza jest typowo kobieca. Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, w 2020 roku kobiety stanowiły około 42 proc. pracowników w sektorze rolniczym, leśnictwie i rybołówstwie. Z kolei według danych Eurostatu, w 2019 roku kobiety stanowiły niemal 30 proc. ogólnej liczby pracowników w sektorze rolnictwa i leśnictwa w Unii Europejskiej. Praca w ogrodnictwie, szczególnie przy produkcji nasion, wymaga dość dużej precyzji, dlatego może być uważana za domenę kobiet. Jednak to tylko jeden z nielicznych czynników decydujących o podjęciu pracy w tej branży.

Posiadacie największe laboratorium nasienne w Polsce. Na czym polega praca takiego laboratorium? Jakie innowacje i badania są tam prowadzone?

Laboratorium nasienne to miejsce, w którym prowadzimy wiele procedur związanych z produkcją, oceną i kontrolą nasion. W ramach tych procesów realizujemy różnego rodzaju badania i testy, które pozwalają na wyselekcjonowanie najlepszych nasion i uzyskanie wysokiej jakości materiału siewnego.

Legutko

Mówicie, że źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. Proszę przybliżyć co stoi za tymi słowami?

Skupiamy się na produkcji i sprzedaży produktów pochodzących z naturalnego, rolniczego środowiska. Korzystamy z zasobów ziemi, mamy bezpośredni kontakt z glebą i roślinami, przez co jesteśmy nierozerwalnie związani z naturą. Działamy z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz stosujemy zasady zrównoważonego rozwoju. Uważamy, że miłość do roślin to kluczowy element, ponieważ to przede wszystkim pasja, która codziennie motywuje nas do działania i angażuje w proces produkcji. Te trzy filary pozwoliły nam osiągnąć najwyższą jakość naszych produktów, zdobyć lojalność klientów i odnieść sukces w biznesie nie tylko na rodzimym rynku, ale i światowym.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

LegutkoJoanna LegutkoWiceprezes Zarządu W.Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o.

Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej oraz Akademii Rolniczej w Poznaniu. Umiejętności kierownicze zdobyła pracując w banku na stanowisku dyrektora oddziału. Natomiast studia ogrodnicze ukończyła z potrzeby świadomego i pewnego wsparcia w zarządzaniu firmą ojca. W firmie W.Legutko zajmuje się marketingiem i sprzedażą na rynku polskim, trzyma również pieczę nad procesami produkcji i logistyki. Do jej kompetencji należą działania strategiczne oraz odpowiadające za rozwój firmy. Dodatkowo dba o pozytywny wizerunek firmy i marki, odpowiadając także za działania ESG, w ramach których kładzie nacisk na interesy społeczne, aspekty środowiskowe oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Od 2020 roku pełni funkcję prezesa Fundacji Chcę Żyć, pomagającej dzieciom z ubogich rodzin, które cierpią na przewlekłe choroby, często onkologiczne. W swojej pracy łączy doświadczenie kreatywnej i przedsiębiorczej kobiety – z wrażliwością matki Polki, dla której nie ma rzeczy niemożliwych.

Fot. Kinga Legutko