Żeby zwiększać zasięgi o 30 mln Polaków. Prawie 80 proc. Polaków pozostaje poza zasięgiem reklam outdoorowych, jeśli te pojawią się jedynie w dużych miastach. Dane mogą zaskakiwać, ale przede wszystkim powinny skłonić do refleksji. Okazuje się bowiem, że realizacja kampanii w miastach do 200 tysięcy osób jest skuteczna i pozwala rozszerzyć zasięgi prowadzonych działań o miliony osób. Jak realizować kampanie w mniejszych miejscowościach?
Reklama outdoorowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że estymowana wartość sprzedaży w trzech segmentach: klasyczne OOH, city transport i DOOH wyniosła w 2022 roku 554,4 mln złotych i była o 30 proc. większa niż w 2021 roku.
Obserwujemy trend, wedle którego większość kampanii outdoorowych ogranicza się do miast G8, czyli Łodzi, Gdańska, Szczecina, Krakowa, Warszawy, Poznania, Wrocławia i Katowic. Dlaczego? Niestety, głównie dlatego, że to wygodne. Nośniki do całej kampanii można wtedy wynająć od jednego bądź dwóch dostawców. Ułatwia to tak planowanie, jak realizację (monterzy działają na stosunkowo niedużych obszarach) i raportowanie. Odpowiedzmy sobie jednak szczerze na pytanie, czy korzystanie z wygodnych rozwiązań jest skuteczne?
Barierą jest zatem ilość pracy, jaką trzeba włożyć w realizację kampanii poza G8 – wielu dostawców nośników, zróżnicowane formaty, duże rozproszenie geograficzne. Okazuje się jednak, że aktualnie można tę barierę pokonać, i to niedużym wysiłkiem.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że liczba ludności w Polsce na początku 2023 roku wynosiła 37 mln 767 tys. osób, ale w miastach powyżej 200 tysięcy żyje już tylko nieco ponad 7 milionów osób. Oznacza to, że w miejscowościach poniżej 200 tysięcy mieszkańców jest ok. 30 milionów osób, w tym blisko połowa to osoby żyjące na wsi. Co to oznacza? Jeśli reklamodawca pomija mniejsze miejscowości – traci dostęp do ok. 80 proc. Polaków.
Duże marki, jak i mniejsze firmy coraz chętniej stawiają na outdoor. Dlaczego? Mają świadomość, do jak wielu klientów mogą dotrzeć tym kanałem. Jak zatem przeprowadzić kampanie w miastach do 200 tysięcy mieszkańców? Pomocne są platformy skupiające dostawców nośników reklamowych. Dobrym przykładem jest niemiecki rynek OOH, który jest skonsolidowany. Na potrzeby branży reklamowej utworzono stowarzyszenia, dbające o interesy agencji, domów mediowych i reklamodawców, którzy działają na polu OOH. Centralizacja przekłada się na jakość oferowanych usług. Dzięki takiej współpracy możliwe jest zautomatyzowanie zarządzania wynajmem. W Niemczech klient ma możliwość wynajmowania nośników online, z jednej bazy, w której znajdują wszystkie tablice z terenu całego kraju. Klient czy media planner widzi wszystkie lokalizacje, ile kosztuje wynajem danego nośnika i kiedy jest wolny – wszystko to sprawia, że planowanie kampanii jest bajecznie proste.
Ułatwienie realizowania kampanii w linii prostej przekłada się na skuteczność promocji. Platforma OOH.pl, czyli outdoor marketplace, skupia w jednej bazie tablice billboardowe dostępne w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców. Jakie korzyści daje reklamodawcom taka baza? A no właśnie ułatwia planowanie, realizację kampanii, umożliwia centralne zarządzanie nią. Nośniki są w jednym miejscu w sieci, media planner ma szybką informację o ich dostępności, a po kampanii do rozliczenia jest jedna faktura. Ponadto przystępny panel do planowania kampanii, przejrzyste raporty zdjęciowe, kompletna obsługa w jednym miejscu: wynajem + druk + montaż.
Nie zapominajmy też o dostawcach nośników, którzy otrzymują spore wsparcie sprzedażowe. Dzięki takiej platformie są brani pod uwagę nie tylko przy lokalnych kampaniach, ale także w ogólnopolskich, a to z kolei przekłada się na częstszy wynajem ich nośników.
Warto, by branża reklamy outdoorowej również dawała możliwości i narzędzia do planowania online, co na pewno ułatwi firmom zamawianie i realizowanie kampanii OOH, a jednocześnie wpisze się w trendy. Polacy lubią kupować w sieci, nie tylko odzież czy kosmetyki. Coraz częściej poszukują usług, by przyspieszyć proces zakupowy. Zgodnie z danymi PwC prognozowana wartość rynku e-commerce w Polsce w 2027 roku wyniesie 187 mld złotych. To pokazuje, jak wiele osób zdecyduje się na zakupy w sieci. Firmy działające w sektorze B2B również powinny dawać takie możliwości. To wygodna opcja zakupu w onlinie kampanii realizowanych offline.
Jak zatem realizować kampanie OOH poza G8? Konsolidacja w jednej bazie nośników dostępnej online dla dostawców i reklamodawców sprawia, że już nic nie stoi tu na przeszkodzie, by rozszerzać zasięgi kampanii OOH o miliony Polaków.
Sylwia Krysik-Myśliwiec, Chief Operating Officer w OOH.pl, z branżą reklamy związana od ponad 12 lat. Specjalistka w zakresie przygotowania i wdrażania strategii reklamowych online. Aktualnie swoje doświadczenie przekłada z powodzeniem na świat reklamy out of home, skutecznie łącząc online z offline’em w OOH.pl jako COO. Kreatywne myślenie i ciągła chęć rozwoju sprawiają, że z pasją opracowuje nowe rozwiązania dla reklamy OOH.
Materiały w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.