Zielone zmiany widoczne są także w branży kosmetycznej. Marka Garnier, która od lat działa w imię piękna zarówno swoich klientów, jak i planety, realizując swoje Zielone Zobowiązania, chce przewodzić tym zmianom.
W najnowszym badaniu Garnier, przeprowadzanym przez 3 lata w 9 różnych krajach, analizowano wpływ kryzysu związanego z rosnącymi kosztami życia na ekologiczne zachowania konsumentów. W 2021 roku 83% ankietowanych w globalnym badaniu na temat zachowań konsumentów odpowiedziało, że w 2022 roku chciałoby wieść bardziej zrównoważone życie. Choć ta liczba wydaje się całkiem spora, to wyniki badań powtarzanych w kolejnych latach sugerują, że dla niektórych konsumentów ekologiczne życie może stawać się mniejszym priorytetem, biorąc pod uwagę fakt, że nieco mniej osób (79%) wyraziło chęć bardziej zrównoważonego życia w 2023 roku. Aż 56% ankietowanych podejrzewa, że ich życie będzie mniej ekologiczne w nadchodzącym roku, natomiast 53% oświadczyło, że chce koncentrować wydatki i unikać nadmiernej konsumpcji. Koszty życia to czynnik, który w największym stopniu wpływa na nieprzerwane ekologiczne wybory konsumentów (38%). Drugie w kolejności są obawy co do greenwashingu (22%). 1/3 konsumentów oświadcza, że oba te czynniki tam samo wpływają na ich decyzje.
Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, ale także z myślą o ekologicznych rozwiązaniach dla planety, Garnier podjął zobowiązania i już w 2020 roku wyznaczył sobie konkretne zadania do realizacji na kolejne 5 lat. Raport dotyczący ekologicznych postępów – Sustainability Progress Report, przedstawił serię zrównoważonych celów marki na nadchodzące lata, takich jak m.in.: 95% składników pochodzenia roślinnego, mineralnego lub pochodzących z gospodarki obiegu zamkniętego do 2030 roku; 1500 nieuprzywilejowanych społeczności na świecie, które otrzymają pomoc aż do 2025 roku dzięki programowi Solidarity Sourcing Program[1].
– Naszym celem jest oferowanie skutecznych produktów przy zredukowanym wpływie na planetę, dlatego już jakiś czas temu podjęliśmy inicjatywę Green Beauty, w ramach której nasze zielone zobowiązania realizujemy w pięciu obszarach. Są to opakowania, formuły produktów, proces produkcji, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców oraz walka z plastikiem. – komentuje Justyna Garbowska Garnier Brand Champion & Sustainability Leader Consumer Product Division L’Oreal – Program ten jest oczywiście kontynuacją strategii całej marki, która od lat angażuje się na rzecz zrównoważonego rozwoju. To dla nas niezwykle istotny element działań biznesowych.
Co ważne, wszystkie produkty Garnier na całym świecie uzyskały w 2021 roku certyfikat programu Leaping Bunny Cruelty Free International, wiodącej organizacji pracującej na rzecz ogólnoświatowego zakazu testów na zwierzętach i złotego standardu w zakresie działalności bez okrucieństwa. – Garnier to znana nam wszystkim globalna marka. Współpraca z nimi w celu zakończenia testów kosmetyków na zwierzętach i oficjalne zatwierdzenie ich w ramach programu Cruelty Free International Leaping Bunny to prawdziwy kamień milowy. Zajęło to wiele miesięcy, ale firma Garnier skrupulatnie sprawdziła każdego dostawcę i źródło i jesteśmy całkowicie pewni wyników. – wyjaśnia Michelle Thew, Chief Executive Cruelty Free International.
Dla marki Garnier bardzo ważna jest również kwestia przejrzystości. Konsumenci już teraz mogą korzystać z wyjątkowego narzędzia marki, które zapewnia pełną jasność w kwestii wpływu danego produktu na środowisko. Mowa o Zielonym Systemie Znakowania Produktów. Jest to pionierskie w branży oznaczenie, pierwszy raz wypuszczone na rynku francuskim w 2020 roku dla produktów do pielęgnacji włosów marki Garnier. Zawiera ono system oceny w skali od A do E, gdzie oznakowanie “A” otrzymuje produkt uznany za najlepszy w swojej klasie, jeśli chodzi o jego wpływy środowiskowe.
W związku ze swoimi zielonymi zobowiązaniami, marka Garnier wprowadza kolejne innowacje produktowe, oparte na składnikach pozyskiwanych w zrównoważony sposób. Wśród nich znajduje się na przykład bestsellerowy płyn micelarny, który jest hipoalergiczny, odpowiedni dla skóry wrażliwej, nie podrażnia, nie wysusza oraz ma pH naturalne dla skóry. Innowacyjnym produktem jest również wegańskie serum z witaminą C 10% na noc, stworzone po długich latach badań naukowych i zasilane Zieloną Nauką. Z kolei w ramach innowacji w kategorii pielęgnacji włosów, Garnier Fructis stworzył i opatentował technologię koemulsji zapewniającą szamponowi wyjątkowy poziom intensywnej pielęgnacji bez obciążania włosów.
O wszystkich przełomowych działaniach marki Garnier w stronę zrównoważonego rozwoju można było dowiedzieć się 24 kwietnia w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie odbyło się wydarzenie pod hasłem „Greener Never Stops”. Podczas eventu zostały przedstawione najważniejsze przedsięwzięcia i cele marki.
W wydarzeniu wzięli udział wyjątkowi goście, w tym znani eksperci z dziedziny ekologii. Gościem specjalnym była Michelle Thew – Chief Executive organizacji Cruelty Free International, która w 2021 roku zatwierdziła markę Garnier w ramach programu Leaping Bunny. Wśród panelistów znaleźli się także: Maciej Marculanis – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Czysta Polska, Aleksandra Czajkowska – influencerka oraz edukatorka ekologiczna @ekoalternatywa, która promuje ekologiczny styl życia za pomocą mediów społecznościowych oraz dr Alicja Puścian – neurobiolożka behawioralna, która w swojej pracy badawczej koncentruje się na relacji pomiędzy mózgiem a zachowaniem, szczególnie w kontekście emocji, motywacji i interakcji społecznych, wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii, biologii i analizy behawioralnej. Panel dyskusyjny poprowadzony został natomiast przez Dorotę Wellman, dziennikarkę, prezenterkę i producentkę programów radiowych i telewizyjnych, przy wsparciu Justyny Grabowskiej – Garnier Brand Champion & Sustainability Leader Consumer Product Division L’Oreal.
Podczas panelu można było posłuchać dyskusji ekspertów na takie tematy jak na przykład: „Dlaczego nie podejmujemy pilnych działań na rzecz planety?”, „Jak możemy zmienić nasze nawyki, aby dokonywać zrównoważonych wyborów?”, czy też „W jaki sposób marki mogą pomóc konsumentom w przejściu na ekologię?”. Poruszone zostały także kwestie kryzysu związanego z kosztami utrzymania i globalnego kryzysu energetycznego, które w niektórych przypadkach mogą sprawiać, że zrównoważony rozwój przestaje być priorytetem.
Zielone Zobowiązania Garnier to początek podróży w stronę zrównoważonej przyszłości, w której globalne marki odgrywają kluczową rolę – podejmując działania własne i edukując konsumentów.
[1] co oznacza, m.in. że produkty takie jak Botanic Therapy Honey Treasures będą wytwarzane z wosku pszczelego pozyskiwanego w Burkina Faso w Afryce.
Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.