–
AI (skrót od ang. Artificial Intelligence), czyli sztuczna inteligencja, odnosi się do technologii i systemów komputerowych, które są zaprojektowane w celu naśladowania pewnych aspektów ludzkiego myślenia i inteligencji. AI może analizować dane, uczyć się na ich podstawie i podejmować decyzje. Działa przy użyciu różnych technik, takich jak uczenie maszynowe, które umożliwiają komputerom wykrywanie wzorców w danych i podejmowanie przewidywań. Inne techniki, takie jak przetwarzanie języka naturalnego, pozwalają komputerom rozumieć i generować język ludzki. Dzięki tym zdolnościom AI może być wykorzystywana w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, transport, finanse i wiele innych.
Sztuczna inteligencja (AI) i technologia przetwarzania języka naturalnego (NLP) mają duży wpływ na różne aspekty naszego życia, w tym na media społecznościowe.
Jedną z głównych korzyści, jaką przynosi AI w social mediach, jest personalizacja treści. Algorytmy AI są w stanie analizować duże ilości danych o użytkownikach, takich jak preferencje, zachowania online czy interakcje z wpisami, aby dostarczać spersonalizowany content, który jest bardziej relewantny dla poszczególnych odbiorców. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć łatwiejszy dostęp do tematyki, która ich interesuje, a jednocześnie platformy społecznościowe mogą zwiększyć swoją wartość dla użytkowników, dzięki wyświetlaniu im bardziej spersonalizowanych dla nich zawartości.
AI w mediach społecznościowych może również pomagać w moderacji treści. W ostatnich latach świat boryka się z problemami związanymi z dezinformacją, hejtem w sieci oraz innym nieodpowiednim contentem. Technologie AI mogą być wykorzystywane do wykrywania i filtracji tego rodzaju zawartości przez co mogą pomagać w tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online.
Jednym z najbardziej znanych przykładów AI w mediach społecznościowych jest wspomniany już wcześniej ChatGPT. Ten system czatowy, oparty na zaawansowanych technikach NLP, może udzielać odpowiedzi na pytania, prowadzić rozmowy i dostarczać informacji. Może być on wykorzystywany do różnych celów, takich jak obsługa klienta, asystowanie w wyszukiwaniu informacji, pisaniu postów czy treści do reklam, a nawet do interakcja z użytkownikami na platformach społecznościowych.
Kolejnym, ważnym aspektem, który dostarcza nam sztuczna inteligencja w pracy social media managera, to automatyzacja zadań, dzięki czemu możemy zaoszczędzić czas i zasoby, skupić się na bardziej wartościowych zadaniach, skalować procesy, szybko reagować na zmiany i co najważniejsze uwolnić pracowników od rutynowych czynności, tak aby mogli oni skoncentrować się bardziej na kreatywności i strategicznym myśleniu.
Oczywiście nie mogłoby być zbyt kolorowo i jak zawsze mamy też drugą stronę medalu, gdyż zastosowanie AI w mediach społecznościowych wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Po pierwsze, algorytmy AI mają skłonność do tworzenia tzw. baniek informacyjnych, czyli izolowania użytkowników w filtrach, które prezentują im tylko treści zgodne z ich istniejącymi poglądami. To może prowadzić do polaryzacji społecznej i utrudniać dialog między różnymi grupami. Ponadto, AI może być podatne na manipulację, np. poprzez szerzenie dezinformacji lub tworzenie fałszywych profili.
Co więcej, ChatGPT i podobne systemy czatowe, pomimo tego, że są coraz bardziej zaawansowane, to nadal mają trudności z rozumieniem kontekstu, wydawaniem osądów czy rozpoznawaniem ironii. Dlatego ważne jest, aby traktować takie systemy z pewną dozą ostrożności i weryfikować zawsze informacje, których nam dostarczają.
Mimo że chatboty i systemy AI mogą pomóc w obsłudze klientów na platformach społecznościowych, nie zawsze są one w stanie zapewnić pełną i satysfakcjonującą interakcję z ludzkim użytkownikiem. Natomiast brak empatii i zdolności do rozumienia kontekstu emocjonalnego może wpływać na jakość komunikacji.
Sztuczna inteligencja stała się istotną częścią głównych sieci społecznościowych, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do zarządzania tymi ogromnymi danymi napływającymi na platformy. Możemy wyróżnić narzędzia ze względu na:
Generowanie treści tekstowych
● Lately – narzędzie, które uczy się na podstawie naszych poprzednich postów w mediach społecznościowych i generuje skuteczne treści do skalowania naszych kampanii.
● ChatGPT firmy OpenAI – to kolejna przełomowa technologia chatbota, która może rozumieć język naturalny i generować odpowiedzi podobne do ludzkich w sposób konwersacyjny.
Tworzenia treści wizualnych
● DALL-E
● Midjourney
● Stable Diffusion
Systemy te wykorzystują algorytmy uczenia maszynowego do tworzenia obrazów z opisu tekstowego lub nawet do generowania nowych odmian istniejących obrazów.
● Lensa – chociaż aplikacja istnieje już od jakiegoś czasu jej funkcja „magicznych awatarów” stała się ostatnio popularna. Lensa generuje realistyczne obrazy na podstawie wprowadzonego tekstu i tworzy stylizowane awatary pasujące do już osadzonych obrazów.
Sztuczna inteligencja może uzyskać dogłębny wgląd w influencerów i przewidzieć czy wybór będzie danego z nich, będzie zgodny z celami marki w każdej kampanii. Inne korzystne zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu influencerów obejmują również ocenę i obliczanie zwrotu z inwestycji w kampanię, czy identyfikację nieuczciwych influencerów.
Kolejną korzyścią, jaką sztuczna inteligencja zapewnia platformom społecznościowym jest zarządzanie reklamami i ich optymalizacja. Narzędzia te mogą pomóc analizować setki lub tysiące odmian kierowania reklam i budżetów, wyszukiwać i segmentować odbiorców, testować i tworzyć reklamy, a także poprawiać ich szybkość i skuteczność w czasie rzeczywistym, aby uzyskać najlepsze wyniki.
Zapytałam o to eksperta w swojej dziedzinie czyli samego ChataGPT. Oto co odpowiedział:
„AI, takie jak ChatGPT, które ja reprezentuję, może być użyteczne jako narzędzie wspomagające pracę człowieka, ale obecnie nie jest w stanie w pełni zastąpić człowieka w każdym aspekcie swojej pracy. Istnieją pewne obszary, w których AI może być bardzo skuteczne i efektywne, ale wciąż istnieje wiele zadań, które wymagają ludzkiego myślenia, empatii, kreatywności i zdolności do podejmowania decyzji.
AI może być przydatne w automatyzacji pewnych rutynowych i powtarzalnych zadań, analizie danych, generowaniu treści, rozpoznawaniu wzorców i trendów, a także w procesach personalizacji i rekomendacji. Jednak w przypadku zadań, które wymagają wysoce kontekstowego rozumienia, spostrzegawczości społecznej, skomplikowanych interakcji interpersonalnych lub twórczej interpretacji, rola człowieka nadal jest niezastąpiona.
Ponadto, AI może popełniać błędy, szczególnie w przypadku zadań wymagających moralnego rozważania, subiektywnych ocen lub analizy sytuacji z wielu perspektyw. Człowiek posiada również zdolność do elastycznego uczenia się i adaptacji w sposób, który nadal przewyższa możliwości obecnej technologii AI.
W związku z tym, w wielu dziedzinach AI i człowiek mogą działać synergicznie, gdzie człowiek wykorzystuje narzędzia i wsparcie AI, aby zwiększyć swoją efektywność, podejmować lepsze decyzje i koncentrować się na bardziej wartościowych aspektach pracy.”
Co sądzicie – zgadzacie się z tym co powiedział sam ChatGPT? 🙂
Sylwia Kupiec
Właścicielka agencji social media Shine On Agency, która pomaga swoim klientom lśnić w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Jest również konsultantką marketingu online i szkoleniowcem. Edukuje i pokazuje przedsiębiorcom, jak za pomocą mediów społecznościowych mogą stworzyć niepowtarzalny wizerunek swojej firmy lub marki, zwiększyć sprzedaż jej produktów lub usług i zbudować wokół niej lojalną społeczność.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.