Logo

Marketing MIX

Telewizja i internet – współpraca czy konkurencja?

Jeszcze około 20 lat temu telewizja była medium o kluczowej i niezachwianej pozycji. Właśnie wtedy, na początku XXI wieku, dotychczasowego hegemona nieśmiało zaczął wypierać internet.

Raczkująca technologia szturmem zdobyła popularność. Czy to oznacza, że stał się dla niej wyłącznie konkurencją? Niekoniecznie, choć bez wątpienia złota era srebrnego ekranu bezpowrotnie przeminęła.

Popularność telewizji i internetu na przestrzeni ostatnich 30 lat

Początki sieci WWW, wykorzystywanej już nie tylko przez armie i uczelnie, przypadają na początek lat 90. poprzedniego stulecia. W tamtym okresie potencjał nowej technologii dostrzegali jednak głównie inwestorzy, czego szczytowym przykładem jest kryzys na rynku dotcomów (spółek internetowych), czyli giełdowa bańka spekulacyjna zakończona krachem w 2001 roku. Co ciekawe, właśnie na początek kolejnego wieku datuje się wzrost popularności internetu.

Światowy trend szybko dotarł również do Polski. Już w połowie pierwszej dekady XXI wieku mieszkańcy kraju nad Wisłą stali się stałymi bywalcami kafejek internetowych, a także coraz częściej korzystali z sieci w domu. Z czasem popularność zaczęły zdobywać pierwsze serwisy społecznościowe, a w przypadku jednego z nich, czyli Naszej Klasy, można mówić o wręcz oszałamiającym sukcesie. Wtedy jednak telewizja i internet nie były jeszcze równie ważne.

W kolejnych latach wiele się zmieniło. Co ważne, mimo wszystko nie tak diametralnie, jak w pierwszej chwili mogłoby się wydawać. Najlepszym tego dowodem są zrealizowane w kwietniu 2023 roku badania. Przeprowadziło je Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). W raporcie „Aktualne problemy i wydarzenia” respondenci odpowiadali m.in. na pytanie, które medium jest ich głównym źródłem informacji. Co ciekawe, z wynikiem 49% wygrała telewizja. Na internet postawiło 37% ankietowanych.

Telewizja medium przeszłości? Jeszcze nie!

Tendencje, które wykazały badania CBOS, potwierdzają inne ośrodki badania postaw społeczeństwa. Wpisujące się w kontekst i interesujące pomiary przeprowadził również Krajowy Instytut Mediów. O tym, że telewizja szybko nie odejdzie do lamusa, świadczy fakt, że przynajmniej jeden odbiornik TV w domu miało w 2022 roku 94,6% mieszkańców Polski. Co ważne, w badaniu zaznaczono, że ankietowani byli pytani o urządzenie podłączone do sygnału telewizyjnego, a nie o samo posiadanie sprzętu.

Jak więc widać, mimo niewątpliwych zalet internetu, TV daleko jeszcze do stania się przeszłością. Nic więc dziwnego, że dostawcy mediów niezmiennie dbają o to, by pakiety łączące dostęp do internetu i telewizji były cały czas w zakresie ich usług.

Osoby zainteresowane takimi promocjami mogą wybrać jedną z atrakcyjnych ofert sieci Play. Dzięki temu zyskają ponad sto kanałów, szybki internet światłowodowy, okresowe zniżki na korzystanie z serwisów streamingowych oraz – w niektórych pakietach – interesujące kanały sportowe i filmowe w cenie abonamentu.

Telewizja i internet – współpraca, czy jednak nie?

Czy więc internet i telewizja to odwieczni konkurenci, a ich rywalizacja jest z góry przesądzona na korzyść tego pierwszego? Nie można tego stwierdzić. Srebrny ekran nadal pozostaje ważny dla milionów osób w Polsce, co nie wydaje się wyjątkowym zjawiskiem na tle reszty świata. Wśród publiczności nie brak też osób, które korzystają z obu środków masowego przekazu w zależności od potrzeb. Trend odchodzenia od telewizji obserwuje się tylko i aż w najmłodszym pokoleniu.

Bez wątpienia telewizja w obecnym kształcie skazana jest na porażkę. Wiedzą o tym same stacje, rozbudowując swoje oferty programowe na portalach streamingowych. Być może tyle wystarczy do tego, by koncerny medialne przetrwały. Sama telewizja również ma szansę pozostać ważnym źródłem informacji i rozrywki, ale bez wątpienia będzie musiała się zmienić ze względu na inne przyzwyczajenia kolejnych pokoleń.

Już dziś dekodery, takie jak TV BOX od Play, pozwalają m.in. na nagrywanie transmisji i odtwarzanie jej w dogodnym dla siebie czasie. Jeśli TV uda stać się jeszcze bardziej interaktywną opcją, to dla wielu osób może pozostać bardzo dobrym uzupełnieniem internetu.

Źródła:

Badanie CBOS „Aktualne problemy i wydarzenia” przeprowadzone między 11 a 20 kwietnia 2023 roku na grupie 1081 osób, s. 1. Link: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_068_23.PDF

Badanie Krajowego Instytutu Mediów „Badanie założycielskie 2022. Gospodarstwa domowe”. Tab. 12. Raport w formie pliku XLS do pobrania ze strony https://kim.gov.pl/wyniki-badan/


Materiał sponsorowany