Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Marketing: podsumowanie 2023, prognozy na 2024 r. | Iga Wachowicz, Value Media

Marketing – Iga Wachowicz, New Business&Communication Director, Value Media przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w segmencie szeroko pojętego marketingu, a także analizuje wyzwania i prognozy na nowy rok.

Trend roku w marketingu

W tym roku największym trendem w marketingu bez wątpienia jest rosnące znaczenie sztucznej inteligencji (AI). Wraz z postępem technologii, AI stała się integralną częścią strategii marketingowych, przyczyniając się do powstania innowacyjnych treści z obszaru filmu i obrazu. To zaledwie początek fascynującej transformacji, która obejmuje wiele aspektów działań marketingowych.

W dziedzinie filmu i obrazu sztuczną inteligencję można wykorzystać do szybszego i skuteczniejszego generowania kreatywnych treści. Algorytmy są zdolne do tworzenia grafik, animacji i filmów o wysokiej jakości, co przekłada się na atrakcyjność wizualną kampanii reklamowych. Ponadto rozwijające się technologie AI umożliwiają tworzenie interaktywnych treści, co dodatkowo angażuje odbiorców i buduje więź z marką.

Warto również zauważyć, że AI odgrywa istotną rolę w optymalizacji procesów marketingowych. Automatyzacja zadań, takich jak analiza danych, personalizacja treści czy zarządzanie kampaniami, pozwala marketerom zaoszczędzić czas i zasoby, jednocześnie zwiększając efektywność działań.

Największy sukces roku 2023

Google Bard to innowacyjny projekt, który z pewnością stanowi przełomowy moment w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Jego wprowadzenie jest sukcesem nie tylko dla samej firmy Google, ale również dla całej społeczności zajmującej się rozwojem sztucznej inteligencji. Jednym z kluczowych powodów, dla których Google Bard jest uznawany za sukces, jest fakt, że wprowadza on zdrową konkurencję na rynku, zwłaszcza w kontekście OpenAI.

Dzięki tej konkurencji możemy oczekiwać bardziej zrównoważonego tempa rozwoju AI, co z kolei przekłada się na bardziej relewantne i precyzyjne wyniki zapytań i promptów. Firmy, rywalizując ze sobą, będą dążyć do doskonałości w dostarczaniu użytkownikom najbardziej skutecznych i inteligentnych rozwiązań AI.

Google Bard może również przynieść korzyści w zakresie różnorodności technologicznej. Różne podejścia i technologie stosowane przez różne firmy mogą prowadzić do bardziej zróżnicowanych i kompleksowych rozwiązań, co z kolei przyczynia się do lepszego zrozumienia i obsługi różnorodnych potrzeb użytkowników.

Największy kryzys/ wizerunkowa wpadka

To z pewnością największy kryzys ostatnich miesięcy. Pandora Gate narodziła się we wrześniu 2023 roku i skoncentrowana jest głównie na niepokojącej praktyce, jaką jest nawiązywanie relacji przez twórców internetowych z nieletnimi dziewczynami. Jednak skandal ten nie tylko rzuca cień na influencerów zaangażowanych w aferę, ale także wpływa negatywnie na reputację marek, które ściśle współpracowały z tymi osobami.

Lidl, Biedronka i Rossmann, jako przedstawiciele dużych sieci handlowych, podjęły natychmiastowe działania, wycofując produkty Team X ze swoich półek. To zdecydowane posunięcie ma na celu ochronę wizerunku marek i zminimalizowanie szkód wobec ich klientów. Tym samym Pandora Gate staje się ostrzeżeniem dla firm i marek, które zaciekle współpracują z influencerami, podkreślając konieczność staranności i etycznych standardów w tego typu relacjach marketingowych.

Wyzwania i prognozy na 2024 rok

AI — cała branża marketingowa będzie testowała nowe możliwości, jakie niesie ze sobą włączanie sztucznej inteligencji do działań. Będzie to także moment związany z wyzwaniami takimi jak prawa autorskie do wygenerowanego contentu.

Attention, czyli zakup mediów i ich optymalizacja pod atencję konsumenta. Według badań IPA TouchPoints i Lumen Research konsument tylko przez 8 minut w ciągu dnia skupia uwagę na reklamach. O te 8 minut walczy cała branża, aby w jak najbardziej efektywny sposób dotrzeć do konsumenta i finalnie to zmonetyzować. Przy ślepocie banerowej viewability kampanii odsłonowych nie jest już wystarczające, dlatego attention będzie wyzwaniem, z którym każdy z marketerów będzie się mierzył w najbliższej przyszłości. Dzięki dostępnej technologii eyetrackingowej i facialcodingowej jest już możliwy pomiar attrention, a dodanie tej metryki do planowania, zakupu i optymalizacji kampanii spowoduje zwiększenie ich efektywności

Kolejnym rozwijającym się trendem silnie związanym z digitalizacją mediów offlinowych, który w 2024 roku może stać już się normą jest retargeting kampanii outdorowych, dający możliwość synergii kampanii OOH z mobile. Tak rozwiązanie pozwala na emisje reklam banerowych w aplikacjach i serwisach mobilnych, dla osób które miały kontakt z reklamą outdorową. Dzięki wykorzystaniu marketingu cyfrowego zwiększa się skuteczność i precyzję kampanii OOH. Retargeting OOH dostarcza komunikację displayową i wideo do grupy docelowej w zasięgu kampanii. Rozszerzanie zakresu targetowania kampanii już nie tylko opiera się na opisie demograficznym, ale coraz częściej uwzględniane są również identyfikacje grupy docelowej, przez analizę ich zachowań takich jak: korzystanie z określonych aplikacji, odwiedzanie konkretnych miejsc, preferencji językowych i systemowych na urządzeniach mobilnych.


Więcej materiałów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.