Logo

Gadżety reklamowe

Wyjątkowa relacja Trendfactory i Rituals | Maciej Stygar, Trendfactory

O początkach współpracy pomiędzy markami, okrągłym jubileuszu, filarach zrównoważonego rozwoju, ofercie dla segmentu B2B i planach na nowy rok opowiada Maciej Stygar, Business Development Manager Poland z Trendfactory.

Jakie były początki firmy Trendfactory? Kiedy rozpoczęliście współpracę z marką Rituals jako dystrybutor B2B?

Wszystko zaczęło się w Holandii, a dokładniej rzecz ujmując, w Amsterdamie. To tam, w 2000 roku, Raymond Cloosterman stworzył nową markę kosmetyków – Rituals. Co ciekawe, mimo upływu czasu, firma jest w dalszym ciągu zarządzana przez swojego założyciela, który rozpoczął swoją podróż z misją, którą było przekształcenie codziennych rutynowych czynności w chwile o głębokim znaczeniu. Mniej więcej w tym samym czasie, w pobliskim Nieuw-Vennep, Joris Folmer i Rik Klinkhamer rozwijali dynamicznie spółkę Trendfactory. W pierwszych latach działalności byliśmy firmą dystrybucyjną, która miała w ofercie kilka holenderskich marek, reprezentujących bardzo szerokie portfolio produktów (m.in. krawaty, walizki).

Przełomowym okazał się rok 2004, ponieważ dokładnie wtedy, do portfolio Trendfactory dołączyła marka Rituals. Było to dokładnie 20 lat temu i trzeba spojrzeć przez ten pryzmat, żeby zrozumieć jak potężny krok w tym czasie wykonało Trendfactory. Rituals był w tamtym czasie młodą, prężnie rozwijającą się i znaną głównie na rynku holenderskim marką. Chyba nikt wtedy nie przypuszczał, że marka osiągnie tak ogromny sukces i 20 lat później będzie obecna na 5 kontynentach i w blisko 50 krajach świata. Swoją cząstkę do rozwoju marki dołożyło również Trendfactory, które odpowiedzialne było za sprzedaż Rituals w segmencie B2B. Obydwie firmy mocno się rozwijały i po latach działalności multibrandowej, podjęto decyzję o skupieniu się wyłącznie na jednej marce. Od 2015 roku Trendfactory jest wyłącznym partnerem B2B Rituals i dostawcą dla renomowanych odbiorców na rynku promocyjnym.

Od tego momentu, jako Trendfactory B2B Partner Rituals, firma zaczęła myśleć o ekspansji na nowe rynki, idąc śladem dynamicznego rozwoju Rituals. Będąc już mocno zakorzenionym w Beneluxie (a przede wszystkim w Holandii), przyszedł czas na podbój kolejno: Niemiec (a w zasadzie całego regionu DACH), Francji, Hiszpanii (wraz z Portugalią) i wreszcie Polski. Od 2023 roku – kiedy wystartowaliśmy – budujemy sprzedaż B2B, korzystając z wzorców przetestowanych w innych regionach, ale dostosowując swoje działania do specyfiki rynku polskiego. Taką przyjąłem filozofię działania i przynosi ona wymierne efekty.

Trendfactory. Wybrane zestawy z najnowszej kolekcji Rituals Gift Sets 2023/2024.
Wybrane zestawy z najnowszej kolekcji Rituals Gift Sets 2023/2024.

Świętujecie zatem w tym roku okrągły jubileusz 20-lecia współpracy. Jak macie zamiar go celebrować?

Od równych 20 lat Trendfactory i Rituals wiąże wyjątkowa, partnerska relacja i z pewnością będziemy mieć wiele okazji do świętowania. Pierwsza, jeszcze w styczniu, w Amsterdamie, gdzie całym zespołem Trendfactory weźmiemy udział w trzydniowym meetingu/szkoleniu nt. strategii Rituals w nadchodzących latach. Jako partnerzy marki, skupieni w 100% na segmencie B2B, chcemy również śledzić detaliczne trendy sprzedażowe i być na bieżąco z filozofią przyświecającą działaniom marki.
Kolejne okazje do świętowania, już wyłącznie w gronie Trendfactory, będą na wiosnę i latem. Jeszcze nie czas na mówienie o szczegółach, ale korzystając z tego, że Polska jest bardzo obiecującym rynkiem dla naszej firmy, jedno ze spotkań będziemy chcieli zorganizować w moim ukochanym, rodzinnym Krakowie.

Trzy filary zrównoważonego rozwoju wg Rituals to: Clean, Conscious & Caring. Możesz przybliżyć nam ten temat?

Oczywiście. Te trzy filary, odpowiadające za zrównoważony rozwój, to fundament filozofii, jaką kieruje się marka i dzięki nim każdy dzień przynosi pozytywne zmiany w naszej działalności i dla naszej planety.

Clean, czyli odpowiedzialnie pozyskiwane składniki. Produkty muszą być wysokiej jakości i godne zaufania, a ich formuły bezpieczne dla skóry i przyjazne dla planety. Już ponad 80% formuł kosmetyków Rituals zawiera co najmniej 90% składników pochodzenia naturalnego. Pozostałe 20% naszych produktów jest obecnie w fazie rozwoju i zostaną wprowadzone na rynek w kolejnych latach.

To bardzo istotny aspekt działalności, a marka stara się w jak największym zakresie stosować składniki pochodzenia naturalnego. Mimo to czasami ich odpowiedniki opracowane w laboratoriach są lepsze pod względem bezpieczeństwa produktu, użyteczności i co najważniejsze: są bardziej przyjazne dla środowiska. Odsetek produktów, które składają się co najmniej w 90% ze składników pochodzenia naturalnego, wzrasta z każdym rokiem.

Idąc dalej, Conscious, czyli świadome działania. To bardzo ważne. Rituals podejmuje świadome i zgodne z duchem zrównoważonego rozwoju wybory na wszystkich poziomach działalności. Są to między innymi: sadzenie, otoczenie ochroną lub odnowienie jednego drzewa (za każdy sprzedany wkład zamienny), przeprowadzanie oceny cyklu życia opakowań, tak by można było ponownie je uzupełniać, poddawać recyklingowi lub by były wykonane z materiałów z recyklingu.

Wreszcie Caring, czyli troska o ludzi, a poprzez nich planetę, na której mieszkamy. Rituals, od 2011 roku z dumą wspiera Tiny Miracles Foundation i wraz z nią wspiera niektóre spośród najbardziej wykluczonych społeczności w Mumbaju w uzyskaniu samowystarczalności i wzięciu przyszłości w swoje ręce. Współpraca z fundacją przyczyniła się również do uzyskania certyfikatu B Corp™.

Trendfactory. The Ritual of Karma – Large Gift Set.
The Ritual of Karma – Large Gift Set.

Rituals jest B Corp™. Co to oznacza?

Wiąże się to ściśle z tym, o czym opowiadałem w poprzednim pytaniu. Oznacza to, że Rituals jest firmą, która wykorzystuje biznes jako siłę napędową dla dobra! B Corp™ to jeden z najbardziej cenionych i najtrudniejszych do uzyskania certyfikatów w zakresie zrównoważonego rozwoju (i nie tylko). To potwierdzenie, że firma spełnia wysokie standardy społeczne i środowiskowe oraz normy dotyczące przejrzystości i odpowiedzialnej działalności. To również dowód, że organizacja działa zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju oraz odchodzi od modelu biznesowego, bazującego jedynie na maksymalizacji zysku i aktywnie działa na rzecz środowiska oraz społeczeństwa.

Audyt B Corp™ dzieli się na pięć kategorii: zarządzanie, środowisko naturalne, społeczność, pracownicy, klienci. Nie sposób w kilku zdaniach omówić wszystkich działań w ramach pozyskiwania certyfikatu, ale chętnie nadmienię o kilku:
Droga do zeroemisyjności – redukcja intensywności emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2030 r., w porównaniu z danymi z 2021 r., oraz osiągnięcie poziomu zeroemisyjności do 2050 r. Wprowadzenie kampanii „Przyczyń się do zmiany” – czyli zobowiązanie się do sadzenia, ochrony lub odnowy drzewa za każdy sprzedany wkład uzupełniający, we współpracy z partnerami w zakresie ochrony środowiska, osiągając cel 5 milionów drzew w styczniu 2023 roku. Fundacja Tiny Miracles, o której już trochę wspomniałem – ma misję pomagania najbiedniejszym społecznościom w Mumbaju, w Indiach, w wyrwaniu się z cyklu ubóstwa (i utrzymaniu się poza nim). Przyjmując holistyczne podejście, dążą oni do stworzenia w pełni samowystarczalnych społeczności w ciągu 10 lat. W ramach wsparcia, Rituals pomaga zapewnić tym społecznościom pracę i dochód (np. poprzez zlecanie szycia toreb trafiających później do oferty sprzedażowej), który może zostać przeznaczony między innymi na opłacenie edukacji i opieki zdrowotnej. Dzięki temu łatwiej jest im się wyrwać z cyklu ubóstwa. Także, wymienione wcześniej przeze mnie, stosowanie w jak największym stopniu składników pochodzenia naturalnego było jednym z kroków do otrzymania certyfikatu.

Trendfactory. Large Gift Sets z serii Private Collection – zapachy Precious Amber oraz Savage Garden.
Large Gift Sets z serii Private Collection – zapachy Precious Amber oraz Savage Garden.

Co znajduje się w ofercie Trendfactory dla segmentu B2B?

Największą popularnością w segmencie B2B (i to niezależnie, o którym kraju mówimy!) cieszą się zestawy upominkowe. Oferujemy je w każdej z 7 głównych linii zapachowych Rituals (Homme, Ayurveda, Jing, Hammam, Karma, Mehr, Sakura) oraz w 2 ekskluzywnych zapachach z serii Private Collection. W każdym z zestawów głównej kolekcji znajdują się 4 produkty jednego z zapachów. Można tam znaleźć asortyment z serii przeznaczonej do domu (patyczki zapachowe, świece itp.), jak i osobistej (pianka pod prysznic czy krem do ciała). Każdy taki zestaw występuje w 3 rozmiarach – S, M, L – które oczywiście różnią się między sobą zawartością i ceną. To pozwala dostosować nam ofertę do budżetu, jaki jest w stanie przeznaczyć na upominek klient docelowy. A dodatkowo, zestawy Rituals są opakowane ozdobnym papierem wysokiej jakości i umieszczone w przepięknych pudełkach prezentowych, które można ponownie wykorzystać. Dzięki temu każdy upominek na pewno zostanie zapamiętany! To jest zdecydowanie najmocniejsza strona naszej oferty i widać to również po wynikach sprzedażowych w Polsce.

Jeżeli chodzi o inne produkty, sporą popularnością cieszą się również zestawy Classic Home (duże patyczki zapachowe + świeca) w różnych zapachach, jako idealny podarunek do wykorzystania we wnętrzach biur czy domów.

Pojawiają się również hurtowe zamówienia na pojedyncze produkty Rituals. Zdecydowanie najwięcej chętnych znajdują zapachy samochodowe, patyczki zapachowe, pianki pod prysznic w żelu i świece zapachowe. Mogą one stanowić doskonałą część składową większego prezentu lub być podarowane solo, ponieważ również posiadają eleganckie opakowania.

Przygotowujemy także od czasu do czasu okresowe oferty w krótkich seriach na mini zestawy, zawierające 2 produkty z danego zapachu. To świetna okazja na przyciągnięcie klientów z ograniczonym budżetem.

Na koniec nie mogę zapomnieć o jednym – Kalendarze Adwentowe! Chociaż jest to produkt wyłącznie przedświąteczny i zdecydowanie z kategorii premium (24 produkty Rituals w jednym miejscu!), cieszy się coraz większym zainteresowaniem w naszym kraju. Mam wrażenie, że trend na wręczanie kalendarzy adwentowych w Polsce jest zdecydowanie wzrostowy i będziemy powoli zbliżać się pod tym względem do takich państw, jak Niemcy czy Holandia.

Trendfactory
Stoisko Trendfactory podczas pierwszych targów w Polsce – Festiwal Marketingu, Warszawa, wrzesień 2023.

Jak dużą rolę odgrywa dla Was udział w wydarzeniach targowych?

Przede wszystkim, jako Trendfactory, jesteśmy dostawcą Rituals dla pośredników w segmencie luksusowych upominków lojalnościowych i promocyjnych. Wraz z wybranymi partnerami staramy się przenieść jakość i doświadczenie Rituals na rynek biznesowy. Mówiąc w skrócie – wspieramy Rituals w staniu się marką pierwszego wyboru, jeżeli chodzi o upominki, prezenty firmowe i programy lojalnościowe i do tego niezbędne są nam targi!

Opierając się na swoim wcześniejszym doświadczeniu zawodowym, muszę stwierdzić, że budując rozpoznawalność i renomę firmy, na tym wymagającym przecież rynku B2B, targi oraz wszelkiego rodzaju eventy skierowane do potencjalnych i obecnych klientów, są absolutnie niezbędnym elementem. Podczas pierwszych lat obecności firmy w danym kraju, po to aby się łatwiej wyróżnić i zdobyć jak najszybciej, jak największą liczbę potencjalnych odbiorców. W kolejnych latach, po to żeby móc efektywniej korzystać z już wypracowanej pozycji, a także żeby trzymać przysłowiową „rękę na pulsie”.

Jako regularny od wielu lat, i coroczny uczestnik lutowych targów PROMO SHOW czy wrześniowego Festiwalu Marketingu, mogę zdecydowanie rekomendować uczestnictwo w nich. Nie inaczej było również, kiedy podejmowałem tą decyzję, wprowadzając Trendfactory jako nową na polskim rynku firmę. Decyzja o udziale w tych targach była jedną z pierwszych.

Trendfactory
Zespół Trendfactory odpowiedzialny za Polski rynek, od lewej: Maciej Stygar, Karolina Babelek, Sebastian Sedlick.

Jakie macie plany na 2024 rok?

Ambitne, to przede wszystkim. Wynika to jednak ze świetnego otwarcia na polskim rynku, gdzie osiągnęliśmy w 2023, czyli pierwszym roku działalności, wynik przewyższający nasze oczekiwania. Są to więc plany ambitne, ale realistyczne.

Chcemy kontynuować ekspansję na polskim rynku, dotrzeć do kolejnych potencjalnych odbiorców i przede wszystkim budować świadomość marki Rituals w segmencie B2B, jako tej, która jest idealnym wyborem w zakresie prezentów czy upominków biznesowych i korporacyjnych.

Liczę również nieśmiało, że dalszy dynamiczny rozwój sieci firmowych sklepów detalicznych Rituals w Polsce (a jest ich już ok. 40), będzie miał swój wpływ na budowanie tej świadomości. Co prawda, to zupełnie inny kanał sprzedaży, niezwiązany kompletnie z B2B, ale z pewnością mający ogromny wpływ na sferę marketingową również dla klienta korporacyjnego.

Wszystkich planów zdradzać nie mogę, ale jeszcze w pierwszej połowie roku planujemy uruchomienie portalu/platformy sprzedażowej skierowanej tylko i wyłącznie do klienta biznesowego. Z doświadczenia wiem, że jest to kolejny i niezbędny krok w funkcjonowaniu i rozwoju firmy w segmencie B2B, szczególnie na nowym rynku, jakim wciąż jest dla nas Polska.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Maciej Stygar TrendfactoryMaciej Stygar
Business Development Manager Poland w Trendfactory. Posiada ponad 16 letnie doświadczenie w branży reklamowej, w obszarze B2B, w międzynarodowym środowisku. Przez wiele lat budował pozycję dużej, międzynarodowej firmy dystrybucyjnej na polskim rynku, przyczyniając się do rozwoju organizacji, od małego biura sprzedaży do centrum logistyczno-handlowego o dużym znaczeniu w branży. Od blisko roku zaangażowany w nowy, ekscytujący projekt – wprowadzenie i rozwój marki Rituals w segmencie B2B w Polsce.

www.trendfactory.eu


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.