–
Wszystko zaczęło się dwa pokolenia wstecz od rodziców mojego taty – Jerzego Bujanowicza – oni zajmowali się zdobieniem porcelany stołowej. Wiele lat później, na początku lat 90., nastąpił powrót do ceramiki – polski rynek się otworzył; nastąpił rozwój, i marketing w końcu został doceniony. Pojawiła się potrzeba, a my znaleźliśmy swoje miejsce na rynku.
Początkowo kupowaliśmy kubki w polskich fabrykach porcelany i zlecaliśmy druk kalkomanii w zewnętrznych firmach. W miarę rozwoju branży i naszej działalności, najpierw rozpoczęliśmy druk kalkomanii u nas w firmie – na początku na malutkiej, ręcznej maszynie do sitodruku. Następnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, którzy nie byli usatysfakcjonowani dostępnymi na rynku produktami (a były to głównie kubki sprowadzane do Polski z Chin), postanowiliśmy rozpocząć własną produkcję ceramiki. Dalej sprawa potoczyła się już lawinowo – na początku było tylko kilka modeli kubków w ofercie, następnie kolejne modele kubków, wprowadzanie kolejnych kolorów szkliwa, zwiększanie wydajności.
W ofercie posiadamy obecnie ponad 100 fasonów kubków, filiżanek, misek, talerzyków i skarbonek. Każdy produkt dostępny jest w 35 bazowych kolorach. Kierujemy ofertę do odbiorców końcowych, ale również do dużych agencji reklamowych; oferta głównie B2B. Jesteśmy też otwarci na rynek europejski i światowy – obecnie łatwiej wymienić do jakich krajów nasze kubki nie dotarły, niż te, do których je wysłaliśmy. Produkty są projektowane przez polskich projektantów, zawsze z dbałością o ergonomię i wygodę użytkowania. Nasze kubki zdobywają nagrody na targach branżowych – między innymi SuperGift; nagradzany i doceniany jest design – nagroda Dobry Wzór. Wyroby docenia też zagraniczny rynek gadżetów promocyjnych – otrzymaliśmy nagrodę Promotional Gift Award 2023 dla kubka Woody. Oferujemy wprowadzenie do produkcji autorskich projektów klienta. Wiele fasonów powstało na zamówienie naszych kontrahentów. Zauważyliśmy, że klienci potrzebują dopasowanych gadżetów do ich produktów, marek.
Nasza firma rozpoczęła działalność w naszym domu rodzinnym, na 20 m kw. – rozwój firmy i rozszerzanie działalności wymagały rozbudowy zaplecza. Produkcję ceramiki rozpoczęliśmy około roku 2000 w sporym budynku, który sami rozbudowaliśmy i dostosowaliśmy do naszych potrzeb. Po jakimś czasie miejsca znów było za mało – dokupiliśmy grunt, budynki i w tej chwili nasza fabryka ma powierzchnię 6000 m kw. Sami produkujemy ceramikę, drukujemy kalkomanię, produkujemy i zadrukowujemy opakowania – oferujemy produkt od A do Z.
Zakup półautomatycznej linii produkcyjnej to był duży krok i wyzwanie. Potrzebowaliśmy większej wydajności i krótszego czasu produkcji, więc linię rozbudowaliśmy we własnym zakresie. Pozwoliło to na zwiększenie wydajności produkcji o około 70%, zwiększyliśmy precyzję i powtarzalność produktów, zmniejszyliśmy odpad i czas potrzebny na realizację.
Nowe biuro to większy komfort, a w naszym open spasie mamy lepszy kontakt pomiędzy poszczególnymi działami, które muszą ściśle ze sobą współpracować. Nie tyle chodziło nam o większą przestrzeń, a o lepiej zorganizowaną i bardziej ergonomiczną – znalazło się też więcej przestrzeni na ekspozycję wzorów i salę konferencyjną.
Od ponad 10 lat współpracujemy z projektantami z Kabo&Pydo Design Studio i pozwoliło nam to poznać specyfikę pracy oraz profity, jakie daje taka współpraca. Chcąc rozszerzać naszą ofertę, i mając zaplecze w postaci linii do produkcji ceramiki, postanowiliśmy otworzyć się na nowych, młodych projektantów.
Ogłosiliśmy konkurs, w którym prosiliśmy o przesyłanie projektów kubków – określiliśmy przybliżone wymiary i opisaliśmy nasze oczekiwania – to miały być produkty do promocji, czyli ważne było np. miejsce na wyeksponowanie nadruku. Pomysł wypalił i efektem są 4 nowe modele kubków wdrożone do produkcji. Współpraca okazała się łatwa i przyjemna, a wszyscy wyszliśmy z nowymi, bardzo cennymi doświadczeniami.
Nasze plany to ciągły rozwój i wprowadzanie nowych modeli kubków do produkcji. W tej chwili osiągnęliśmy już zadowalającą wydajność i skupiamy się na skróceniu czasu produkcji, nowych technologiach. Oczywiście rozwój to też nowe produkty, a my zamierzamy oferować 3-5 nowych modeli rocznie – klienci wciąż szukają nowości, potrzebują inspiracji, a my staramy się dawać im wszystko, czego potrzebują.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Łukasz Bujanowicz
Absolwent SWPS na specjalizacji psychologia społeczna i studiów podyplomowych design management w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. W firmie AVANT Fabryka Porcelitu zajmuje się marketingiem/PR i zarządzaniem wzornictwem. Czuwa nad współpracą z projektantami i wdrożeniami nowych produktów – łączy świat designu i przemysłu.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.