Logo

Marketing MIX

Dlaczego kupujemy więcej, niż potrzebujemy? Rozmowa PWN z Piotrem Buckim, autorem książki „Sapiens na zakupach”

„Sapiens na zakupach” to książka wydawnictwa PWN o rzeczach, które się kupuje i o tym, dlaczego się to robi. O mechanizmach, motywacji, decyzjach i emocjach, jakie im towarzyszą. Aby nie ulegać presji i sztuczkom marketingowym i nie dać się nabrać na obietnice bez pokrycia.

Książka Piotra Buckiego to kompletna publikacja. Czytelnik ma do dyspozycji przykłady, badania, a nawet zadania domowe. Każdy rozdział książki to niezależna opowieść o jakimś zjawisku. Z jednego można dowiedzieć się, dlaczego ceny czynią cuda, z innego, co ma wspólnego obsesja detoksu z purytańską czystością.

Autor w rozmowie z Dorotą Siudowską-Mieszkowską, na kanale Rozmowy PWN, mówi m.in. o emocjach zakupowych i o tym, dlaczego kupujemy więcej, niż potrzebujemy.

„Na lokalnym ryneczku widzisz kilogram czereśni za 260 PLN. Drogo, prawda? Skąd jednak wiesz, że drogo? Prawdopodobnie porównujesz do poprzednich cen czereśni. To produkt sezonowy, więc kotwicą jest pewnie cena sprzed 12 miesięcy. Być może porównujesz do ceny zniekształconej przez pamięć. W końcu nie trzymasz pewnie w domu zeszytu z wszystkimi cenami czereśni w ujęciu rocznym, miesięcznym czy dziennym z wszystkich regionów Polski. Może po prostu myślisz, że tyle kosztowały rok temu. A myśleć i wiedzieć, w przypadku ceny i nie tylko, to różnica. Może pamiętasz cenę za pół kilograma z zeszłego roku i nieświadomie porównujesz ją do ceny kilograma z tego? A może pamiętasz cenę z supermarketu – czyli porównujesz do konkurencji. A może twój mózg rejestruje wszystkie okoliczne ceny (innych warzyw i owoców) i na tle ziemniaków na ryneczku w Broniszach 260 PLN robi wrażenie. Nawet zakładając, że nie znasz cen innych owoców, twój mózg podpowie ci, że 260 PLN to drogo lub… tanio. Po prostu porówna cenę do twoich miesięcznych zarobków lub innych codziennych, nieowocowych wydatków. Za każdym razem, gdy twój mózg widzi cenę – wyrażoną w liczbach i zapisaną cyframi – ocenia ją tak, jak ocenia całą rzeczywistość. I ta ocena obarczona jest błędami poznawczymi1. Błędami, przez które nawet coś tak obiektywnego jak liczby postrzegamy subiektywnie”. – fragment książki „Sapiens na zakupach”, Piotr Bucki, PWN

Książkę „Sapiens na zakupach” można nabyć w księgarni PWN.


Więcej newsów z branży TUTAJ.