Internet, z racji że jest codziennie obecny w życiach praktycznie wszystkich ludzi i można w nim swobodnie umieszczać wszelkie informacje jakie się uzna za odpowiednie, jest idealnym środowiskiem do rozpowszechniania zmanipulowanych treści, mających na celu zaszkodzenie danej firmie bądź osobie.
Czarny PR może dotknąć każdego i mimo, że nie da się przed nim całkowicie zabezpieczyć, ani w pełni pozbyć się jego efektów, można podjąć pewne kroki, aby skutecznie zminimalizować potencjalne szanse na bycie ofiarą oraz zmniejszyć szkody wywołane przez negatywne treści.
Czarny PR jest praktyką, przed którą nie ma możliwości w pełni się zabezpieczyć, aczkolwiek można podjąć pewne kroki przed samym, potencjalnym, atakiem.
Budowanie pozytywnego wizerunku od samego początku jest niezwykle ważne, ponieważ w przypadku bycia celem czarnego PR-u osobiste, pozytywne opinie internautów dotyczące marki, treści tworzonych przez nią, oraz jej ogólnie pojętych usług zapewniają pewną ochronę od bycia natychmiastowo uznanym za winnego. Budując zaufanie wśród odbiorców można liczyć na to, że nie będą ulegać fałszywym informacjom bez wcześniejszego analizowania ich, bądź czekania na odpowiedź ofiary.
Dodatkowo warto jest od samego początku pracować z osobami profesjonalnie zajmującymi się PR-em. Umożliwia to budowanie cały czas pozytywnej narracji oraz są one w stanie na bieżąco kontrolować nastroje wokół firmy, a w przypadku kryzysu wizerunkowego – będą mogły od razu zareagować.
W przypadku, kiedy dojdzie do pojawienia się fałszywych informacji niezbędne jest szybkie działanie; spóźniona odpowiedź, bądź co gorsza jej brak, są równe potwierdzeniu wszelkich zarzutów i nieprawdziwych treści. Od prędkości reakcji zależy również szybkość z jaką rozpowszechniać się będą nieprawdziwe informacje, które jeśli nie zostaną zdementowane na samym początku, mogą zamienić się w niemożliwą do opanowania lawinę oskarżeń.
Trzeba również pamiętać, że o ile prędkość reakcji jest ważna, nie można zapominać o jakości odpowiedzi. Musi ona być przemyślana, wyważona i, w zależności od sytuacji, powinna zawierać dowody pozwalające zdementować plotki. Najlepiej jest powierzyć takie zadanie osobie z pewnym doświadczeniem, ponieważ ludzie są w stanie bardzo łatwo i prędko wydawać opinie na dowolny temat i nieodpowiednio napisane oświadczenie może jedynie spotęgować problemy wizerunkowe, nieważne jak niepotwierdzone informacje by się w sieci nie znajdowały.
Warto również rozważyć udzielenie wywiadów bądź skontaktowanie się w jakiejkolwiek formie z niezależnymi od sprawy mediami, gdzie można odnieść się do potencjalnych zarzutów na większą skalę, oraz na neutralnym gruncie, zapewniając swojej odpowiedzi dodatkową wiarygodność i rozgłos. Unikanie konfrontacji z mediami analizującymi często takie sytuacje nie tylko jest szkodliwe samo w sobie, aczkolwiek stanowi też niewykorzystaną szansę na oczyszczenie się z łatki przyklejonej przez czarny PR.
Szerzenie oskarżeń, fałszywych informacji oraz aktywne działanie na cudzą niekorzyść nie jest oczywiście legalne. W przypadku kiedy jest się ofiarą czarnego PR-u warto jest się skonsultować z osobą zajmującą się prawem. Procesy sądowe zajmują często wiele lat i wiążą się z wysokimi kosztami, więc wkroczenie na drogę prawną nie zawsze musi być odpowiednim, opłacalnym rozwiązaniem, dlatego przed podjęciem takiego kroku warto jest skorzystać z opinii eksperta.
W przypadku, kiedy wkracza się na drogę prawną, wygrany proces jest mimo wszystko sukcesem na wielu różnych polach równocześnie. Najważniejszą rzeczą, którą można zyskać i dla której warto walczyć, jest oficjalny wyrok oczyszczający z zarzutów, pozwalający odzyskać w najbardziej wiarygodny możliwy sposób dobre imię. Oprócz tego, można jeszcze liczyć na zadośćuczynienie finansowe, przeprosiny oraz publiczne zdementowanie oskarżeń od osób odpowiedzialnych za kampanię PR-ową.
Czarny PR może dotknąć każdą firmę, osobę, organizację, a mimo iż informacje rozprzestrzeniane w ramach takiej praktyki nie są prawdziwe – bardzo często mają wymierne w skutkach efekty. Odpowiednia reakcja jest kluczowa, aby nie doprowadzić do sytuacji, gdzie oskarżenia wyraźnie oddziałują na funkcjonowanie celu czarnego PR-u.
Warto również pamiętać, że ofiarą może paść praktycznie każdy, negatywne narracje budowane są praktycznie zawsze w przypadku kampanii politycznych, konkurencyjnych firm (na przykład szeroko znany „konflikt” na linii McDonald’s i Burger King, gdzie nawet obecnie, chociaż nie bezpośrednio, można zauważyć rywalizację; Burger King posiadał głośną kampanię, gdzie sugerował, że posiłki konkurencji się nie psują).
Na koniec warto jednak wyróżnić wyjątkowo interesujący przypadek czarnego PR-u, którego ofiarami pada od lat NASA oraz firmy takie jak Spacex, gdzie niezmiennie można zauważyć całe kampanie „dementujące” kulistość Ziemi i podważające wiarygodność badań naukowych czy lotów w kosmos. W przypadku nowszych wydarzeń w Polsce, obecnie mówi się wiele o galerii handlowej Posnania w Poznaniu, gdzie ma dochodzić do licznych przypadków przemocy oraz spożywania substancji odurzających przez osoby niepełnoletnie. Na obecną chwilę część mediów raportujących sytuację uznaje, że problem faktycznie występuje, a druga część określa aferę jako czarny PR stworzony wokół galerii handlowej, mający niewiele wspólnego z faktycznym stanem rzeczy.
Od czarnego PR-u nie można uciec, ale trzeba na niego reagować. Nawet najbardziej abstrakcyjne czy nieprawdziwe oskarżenia mogą pozostać obecne w świadomości ludzi na zawsze. Jest to powód, dla którego warto tak szybko i tak profesjonalnie jak to możliwe walczyć z czarnym PR-em, zanim będzie on niemożliwy do zdementowania.
Więcej newsów z branży TUTAJ.