Chciałabym rozpocząć naszą rozmowę od wydanego przez Was Lokalnego Raportu Wpływu. Jaka jest jego idea?
Chcemy rozmawiać z lokalną społecznością, czyli z tymi, których życie związane jest z Browarem. Siła tej relacji bywa różna. Czasami to relacja bliska, pracownicza, a czasami to relacja budowana na bliskości miejsca zamieszkania. Postanowiliśmy nasze rozmowy z najbliższymi interesariuszami nieco sformalizować, nadając im ramy procesu, który doprowadzi do zaadresowania lokalnych potrzeb. Ubiegłoroczne rozmowy pozwoliły nam poznać opinie i oczekiwania wobec Browaru Okocim, jego oddziaływania na lokalne środowisko, społeczność oraz gospodarkę. Zidentyfikowaliśmy oczekiwania społeczne wobec Browaru. By zaadresować część z nich, opracowaliśmy właśnie pierwszy Lokalny Raport Wpływu, który w nowoczesnej i przyjaznej formule podsumowuje działania środowiskowe oraz społeczne Browaru. Ten raport to dowód transparentności naszego działania, dzięki której chcemy być wartościowym partnerem dla władz samorządowych, dostawców, klientów, pracowników, podwykonawców i sąsiadów Browaru, tych bezpośrednich i tych nieco dalszych, z regionu.
W najnowszej kampanii Ptaszek Staszek edukuje na tematy środowiskowe i społeczne. Proszę powiedzieć kilka słów o tej współpracy.
By mówić ciekawie o skomplikowanych projektach i budować zaangażowanie wokół odpowiedzialnościowych działań firmy, w komunikacji tegorocznego Raportu ESG postawiliśmy na obrazkowy język humoru. Tym samym podjęliśmy wyzwanie, by tematem zrównoważonego rozwoju zainteresować nie tylko ekspertów z tego obszaru, ale także naszych konsumentów i mieszkańców miast, gdzie znajdują się nasze browary. W tym celu do współpracy zaprosiliśmy polskiego rysownika – Piotra Jedlińskiego, autora popularnego cyklu rysunków satyrycznych Ptaszek Staszek. W serii dedykowanych grafik główny bohater – Ptaszek intryguje oraz edukuje, a wszystko na luzie i z humorem. Grafiki można obejrzeć m.in. na wystawach w przestrzeni miejskiej niedaleko naszych browarów oraz na naszych profilach w mediach społecznościowych.
Czym jest odpowiedzialna komunikacja marketingowa wg Carlsberg Polska?
Nasza polityka komunikacji marketingowej szczegółowo określa, co i w jaki sposób komunikujemy, aby mieć pewność, że działamy zgodnie z literą polskiego prawa i samoregulacjami branżowymi. Obostrzenia dot. promocji piwa znajdują się m.in. w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Ale jako branża zrobiliśmy kolejny krok i z własnej inicjatywy rozwinęliśmy oraz wdrożyliśmy system graficznych ostrzeżeń przed nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu. 100% naszych produktów posiada na opakowaniu symbol ostrzeżenia przed prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu, spożywaniem go zarówno przez kobiety w ciąży, jak i osoby niepełnoletnie. Ten ostatni umieszczamy również na piwach bezalkoholowych, informując, że jest to produkt dla osób powyżej 18. roku życia. Dodatkowo na opakowaniach informujemy o pełnym składzie i kaloryczności na 100 ml produktu. Od wielu lat zachęcamy konsumentów do korzystania z naszych produktów w sposób odpowiedzialny m.in. poprzez program społeczno-edukacyjny „Trzeźwo Myślę”. W zeszłym roku z komunikatem „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo.” dotarliśmy do ponad 51 mln odbiorców.
Kolejny temat, który przykuł moją uwagę w Waszym raporcie ESG za 2023 rok, to butelki zwrotne. Dlaczego to najbardziej ekologiczne opakowanie napojowe?
Jedna szklana butelka może być napełniona nawet 20 razy! W dodatku w dużej mierze powstaje z surowca wtórnego – w naszych butelkach stłuczka szklana to 71%. Co więcej, po zużyciu butelka nadaje się w 100% do recyklingu. Jej ślad węglowy jest 10-krotnie mniejszy niż porównywalnej butelki jednorazowej. To co jest ważne, to to, by ta butelka rotowała. Co to znaczy? To znaczy, żeby jak najwięcej razy wróciła do browaru i została ponownie napełniona. I tu kluczowa jest rola konsumentów, żeby puste butelki odnosili do sklepów. Dziś blisko 1/3 wolumenu piw Carlsberg Polska sprzedawana jest właśnie w butelce zwrotnej, a w 2023 r. 93% butelek wróciło do browarów i zostało ponownie napełnionych. Tak skuteczny system zwrotu butelek jest wielkim sukcesem całej branży piwnej.
Jaki jest główny cel ESG Carlsberg Polska? Jakie działania w związku z tym podejmujecie?
Główny cel? Oczywiście odpowiedzialny rozwój naszego biznesu. By to osiągnąć określaliśmy sobie mierniki w sześciu kluczowych obszarach naszego oddziaływania: ZERO śladu węglowego, ZERO śladu rolniczego, ZERO odpadów opakowaniowych, ZERO marnowania wody, ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz ZERO wypadków. Te cele są elementami naszej strategii biznesowej i idą w parze np. z rozwojem portfela produktów czy wzrostem sprzedaży. Tak jak na wynik finansowy pracuje każdy pracownik, tak samo na wynik celów środowiskowych. W pierwszej kolejności wyedukowaliśmy pracowników, czym jest strategia ESG, jakie są nasze cele, i dlaczego do nich dążymy. Teraz angażujemy pracowników, bo każdy w swoim obszarze szukał, jaką cegiełkę może dołożyć do ich realizacji. To dotyczy również marek, które prowadzą swoje działania odpowiedzialnościowe. Np. Harnaś wspiera strażaków OSP, Somersby zapylacze, a Carlsberg edukuje, by nigdy nie prowadzić po alkoholu. Pełna lista projektów zrealizowanych w zeszłym roku znajduje się w naszym Raporcie ESG – to świetne źródło wiedzy o firmie.
Wspomniała Pani o programie edukacyjnym „Trzeźwo Myślę”. Jakie są jego założenia i jak je komunikujecie?
Naszym celem jest „ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu”, dlatego aktywnie edukujemy nt. odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i działamy na rzecz eliminacji pijanych kierowców z polskich dróg. Ponad 51 mln – taki był zasięg zeszłorocznej odsłony kampanii „Trzeźwo myślę” z hasłem „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo”.
Nowatorskim rozwiązaniem, jakim warto się w tej dziedzinie pochwalić, było wprowadzenie 100% kontroli trzeźwości wszystkich kierowców wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu naszych browarów. Kontrolujemy wszystkich kierowców: przewoźników, którzy przyjechali po towar, podwykonawców, gości, pracowników i innych interesariuszy. W sezonie realizujemy około 10 tys. kontroli miesięcznie. To jest realne działanie na rzecz bezpieczeństwa na drogach. Udało nam się zidentyfikować i wyeliminować kilkudziesięciu nietrzeźwych kierowców. Dzielimy się tym doświadczeniem z biznesem, zachęcając do podobnych inicjatyw innych przedsiębiorców.
Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk
Agata Koppa
Dyrektor ds. ESG i Corporate Affairs, Carlsberg Polska
Od 2022 roku pełni funkcję dyrektorki ds. ESG i Corporate Affairs, a tym samym jest członkinią zespołu zarządzającego Carlsberg Polska. Odpowiada za strategię ESG firmy, komunikację korporacyjną i wewnętrzną, relacje z mediami oraz współpracę z organizacjami branżowymi. Z Carlsberg Polska związana jest od 2005, gdzie pierwotnie pełniła funkcję Head of Research, a od 2016 roku Dyrektorki ds. Innowacji.
Więcej newsów z branży TUTAJ.