Wiele firm i organizacji wzoruje swoje biznesowe wartości i zachowania na modelach pracy, które od lat sprawdzają się w Formule 1. Praca zespołu nie kończy się na precyzyjnie zaprojektowanym samochodzie wyścigowym, który ma być szybki i bezawaryjny. Kultura rywalizacji, prestiż i tradycja F1 wymagają stworzenia zespołu wykwalifikowanych specjalistów, których praca oparta jest o analityczne myślenie i stały rozwój bardzo wszechstronnych kompetencji i umiejętności.
Każda osoba zatrudniona do pracy w F1 jest bardzo zaangażowana i profesjonalnie podchodzi do swoich zadań. Nie chodzi tylko o sam wyścig, ale o wiarę w efekty pracy zespołowej, poczucie solidarności i chęć odniesienia sukcesu w każdym treningu, sesji kwalifikacyjnej i w końcu podczas wyścigu. Zwycięstwo w wyścigu wymaga czegoś więcej niż tylko utalentowanego i szybkiego kierowcy. Profesjonalizm i odpowiednio zorganizowana praca zespołu, ze swoimi różnorodnymi sieciami i relacjami oraz z komunikacją na najwyższym poziomie jest kluczem do zwycięstwa.
W F1 każdy wyścig to nowa historia. Każdy start to nowy początek. Ostatnie zwycięstwo, lub dobry wynik motywuje do pracy i sprawia, że zespół jednoczy swoje siły i optymalizuje swoją strategię na kolejny wyścig. Wyciąga wnioski i wprowadza je w życie.
Wiele firm odnoszących sukcesy w różnych branżach gospodarki przenosi praktyki z F1 do swojego biznesu. Sprawdzone, wielokrotnie powtarzane i zakończone sukcesem strategie ze świata F1 mogą pomóc uświadomić pracowników, że model pracy oparty na współpracy finalnie przynosi firmie więcej korzyści i lepsze wyniki.
Oto pięć lekcji, które można przenieść ze świata Formuły 1 do swojego biznesu, aby wygrać swój biznesowy wyścig.
Zespół F1 jest w ciągłym stanie zmian, co wymaga elastyczności działań i pozytywnego do tego nastawienia. Tu nie stoi się w miejscu. Zwycięski zespół potrzebuje dobrego zarządzania, opartego na zaufaniu i współpracy. Zmiana jest łatwiejsza do zaakceptowania w zgranym zespole, którego członkowie stale ze sobą współpracują, aby wszystko poprawić.
Często nie ma jednego, szybkiego rozwiązania na pojawiające się problemy w bolidzie F1. Zespoły F1 dokonują tysięcy modyfikacji samochodu w trakcie sezonu, a często nawet podczas weekendu wyścigowego. Te modyfikacje, każdorazowo zgodne z przepisami obowiązującymi w F1, poprawiają wydajność i umożliwiają optymalne dostosowanie się do warunków na torze. Nawet poprawki i rozwój traktowane są jako wyzwanie zespołowe, które należy rozwiązywać wspólnie, a nie indywidualnie. To strategia – najlepsza – wygrywa.
W wyścigach F1 wnikliwa analiza danych jest podstawą działań. W zespole F1 nie ma kalkulacji, każdy jego członek zna swoje miejsce i wie, w jakim celu został zatrudniony. Bolidy F1 są pełne czujników, które wysyłają terabajty danych do analizy i wyciągania z tych analiz wniosków. Przekazane zespołowi dane pozwalają na sprawdzanie i symulację prawdopodobnych sytuacji, które mogą stworzyć problemy podczas dnia wyścigowego. Podczas wyścigu, jak i każdej sesji treningowej ustawienia bolidu, ilość paliwa, plan pit stopów, wybór opon opiera się na analizie danych i metrykach.
Choć zespoły F1 polegają na wykorzystaniu danych, zdają sobie również sprawę z ich ograniczeń. Nawet przy setkach czujników w samochodzie, eksperci zwracają uwagę na instynkt, doświadczenie i talent kierowcy. Czasami kierowca po prostu czuje, że coś może być problemem, nawet jeśli obiektywne dane mówią inaczej. Wiedza to potęga, ale intuicja, czy tzw. „czucie” jest równie ważne, tworząc bardziej precyzyjny i potężny zestaw danych. Podobnie w biznesie, nie tylko wnikliwe analizy danych, ale i personalne kompetencje oraz „intuicja biznesowa” członków zespołów w strukturze organizacji ma wpływ na podejmowanie decyzji przez zarządy firm.
Zespoły F1 dbają o to, aby wszyscy współpracownicy — od biurowych, po ekipę pit stop — rozumieli, co wnoszą do zespołu i jak ich praca jest ważna. Praca zespołowa zawsze była sposobem, w jaki zespoły F1 zarządzały swoją dużą kadrą pracowników. Sukces kierowcy na mecie jest sukcesem całego zespołu i wspólnym wysiłkiem. Bez względu na to, jak utalentowany jest kierowca, nie ma podium, nie ma zwycięstwa, jeśli zespół nie jest zgrany. Wystarczy popatrzeć na każdy zespół Formuły 1 odnoszący sukcesy dzisiaj, a zobaczy się, że wszyscy stosują model pracy zespołowej od momentu powstania tej najbardziej prestiżowej serii wyścigowej.
Zamiast kłótni i wzajemnego oskarżania między poszczególnymi działami, strategia zespołowa pomaga wszystkim razem pracować nad problemem jako jedna grupa. Od techników oprogramowania i inżynierów, po kierowców, mechaników i menedżerów, wszyscy współpracują ze sobą. Identycznie jest w firmie – znane wszystkim hasło „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” powinno funkcjonować w każdej organizacji.
Podejście zespołowe do biznesu i indywidualnych projektów pomaga stworzyć perfekcyjnie działającą strukturę organizacyjną. Taka struktura pracy pozwala również na lepsze umiejętności komunikacyjne. Kiedy zespół potrafi dobrze się komunikować, margines błędu maleje, a szansa na wygraną wzrasta.
Zespoły F1 mają podobne zasoby do projektowania i rozwoju. Nie oznacza to, że wszystkie zespoły potrafią korzystać z tych zasobów z tą samą efektywnością. Ta umiejętność ma wpływ na efekt końcowy. Niektóre firmy obawiają się, że zespoły, które same się kontrolują, mogą stworzyć własne zasady i życie zawodowe, które nie będzie pasować do reszty firmy. Jeśli firma ma jasny cel i osiąga kluczowe wskaźniki wydajności, autonomiczne zespoły mogą być najlepszym sposobem na działanie firmy. Kiedy zespół jest zaangażowany w swój projekt, na bieżąco śledzi swoje specjalności i potrafi tworzyć produkty wysokiej jakości, wtedy nie tylko zespół odnosi sukces, ale całe przedsięwzięcie biznesowe.
Podobnie jak w każdej działalności, zarządzanie zespołem i osiąganie wspólnego celu wymaga nie tylko odwagi, ale również ugruntowanej etyki pracy. Codzienne zadania, takie jak planowanie procesów i tworzenie szablonów/procedur działań z członkami zespołu lub liderami projektów, pomagają generować pomysły i strategie. Dzięki dobrym umiejętnościom komunikacyjnym, pracownicy indywidualni i zespoły mogą zrozumieć i ostatecznie współpracować przy projektowaniu i produkcji produktu najwyższej klasy.
Jako najwyższa klasa wyścigów, ciągły rozwój i innowacje w F1 są równie ważne, jak np. w agencji wojskowej czy kosmicznej. Projektanci i inżynierowie F1 zawsze starają się przesuwać granice możliwości i zaskakiwać efektami swojej pracy, co pokazują zmiany na przestrzeni lat. Wykorzystanie pojawiających się szans i podejmowanie strategicznych decyzji może pomóc firmie rozwijać się dynamicznie. Jednak niepowodzenia i popełnianie błędów powinny być wykorzystane do analiz i równie pomocne w końcowym rozrachunku, w szybko zmieniającym się środowisku korporacyjnym i otoczeniu gospodarczym.
Z porażki płynie wiedza. Teraz wiadomo, gdzie są pułapki i można się do nich przygotować na przyszłość. Dlatego zespoły Formuły 1 ciągle się doskonalą, tworzą nowe strategie i wykorzystują nową wiedzę, aby stale poprawiać swoje statystyki i modyfikować plany działania. Firmy powinny to doświadczenie przenieść z F1 i pozwalać zespołom i pracownikom na swobodę myślenia poza schematami, niezależnie od tego, czy pomysł zostanie zrealizowany. Myślenie poza schematami to doskonały sposób na wspieranie innowacji i nowych pomysłów w zespołach i u poszczególnych osób.
Nie ma jednej sprawdzonej i słusznej strategii, która zapewnia sukces w każdym wyścigu i w każdym biznesie. Rywalizacja bolidów Formuły 1 podczas wyścigu oparta jest na analizach i skomplikowanych obliczeniach, często spontanicznych decyzjach „tu i teraz”, na które wpływają różne czynniki zewnętrzne, w tym nagłe sytuacje kryzysowe. F1 to przede wszystkim praca zespołowa. Kultura i wartości zespołów F1 pozwalają przekształcić drogi samochód wyścigowy w pojazd o najwyższej wydajności i prędkości. Chociaż wiele decyzji prowadzi do sukcesu, nic nie jest pewne. Można wygrać jednego dnia, a następnego nie skończyć na podium, albo nie wypaść z wyścigu.
Podobnie jest w biznesie i trzeba mieć tego świadomość. Rozmowy strategiczne i planowanie są niezbędne do osiągnięcia celów danej firmy. Firmy, którą tworzą pracownicy, zorganizowani w zespoły. Chodzi o ustalanie celów, które są zarówno ambitne, jak i realistyczne. Nie ma nic złego w sięganiu gwiazd, nawet stojąc na ziemi, a „sky is the limit”. Jak wspomniano wcześniej, potrzeba zespołu pełnego pasji pracowników, aby współpracować, inicjować, kreować i dążyć do sukcesu.
Źródło:
https://my.employer.seek.com/market-insights/article/f1-teamwork-lessons
Więcej newsów z branży TUTAJ.