–
Zgodnie z pierwotnym planem firma miała stać się agencją reklamową, jednak coraz liczniejsze prośby o dostarczenie dużej ilości koszulek z nadrukiem wciąż popychały zamiary założycieli w innym kierunku – produkcji i importu własnych tekstyliów. Produkcja tekstyliów reklamowych stała się więc priorytetem w stosunku do działalności agencji reklamowej i już w następnym roku, po zamówieniu pierwszego kontenera, do firmy trafiło 32 000 koszulek z Chin. 4 kolory (biały, czarny, granatowy i szary) w 4 rozmiarach wyprzedały się w 14 dni.
Jeśli spojrzymy na początki firmy z jednym rodzajem koszulki w 4 kolorach, to już 10 lat później portfolio znacznie się rozszerzyło. Wraz z rozwojem nowych produktów, pojawieniem się nowoczesnych technologii w dziedzinie tekstyliów i ekspansją dostawców, oferta stopniowo się poszerzała. Dziś w magazynie znajduje się 300 produktów 4 marek własnych, w kilkudziesięciu kolekcjach i szerokiej gamie 70 kolorów. Oferta tekstyliów reklamowych została poszerzona o odzież roboczą, a firma została dystrybutorem zagranicznych producentów Bata Industrials i Tricorp. W magazynie posiadamy blisko 20 mln produktów.
Obecnie MALFINI silnie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i gospodarce o obiegu zamkniętym również w zakresie rozwoju i produkcji tekstyliów, gdzie oferuje kolekcje bawełny organicznej z międzynarodowym certyfikatem GOTS oraz poliestru z recyklingu i bawełny poprzemysłowej, obie certyfikowane przez GRS. W szczególności odnosi się to do naszej kolekcji Organic i re-Volution, w której znaleźć można t-shirty, koszulki polo, bluzy i ręczniki. Rozwój produktu jest w 100% w rękach naszych własnych technologii, które następnie koordynują produkcję z wybranym dostawcą. Oczywiście istnieje również niezbędna kontrola przeprowadzana przez naszych pracowników bezpośrednio w procesie produkcyjnym. Obsługa klienta obejmuje także nasze centrum druku, które wykorzystuje bezpieczne technologie certyfikowane ekologicznie. Możemy zapewnić i dostarczyć w pełni certyfikowany towar (mowa tutaj zarówno o certyfikowanym produkcie, jak i nadruku).
Już w 2004 roku firma rozpoczęła penetrację Słowacji i Polski, w kolejnym roku były to Węgry, Niemcy, Austria i Słowenia. Akt przystąpienia Republiki Czeskiej do układu z Schengen pod koniec 2007 roku, wraz z członkostwem w UE, znacząco przyczynił się nie tylko do istniejącej sprzedaży, ale także do dalszego procesu rozwoju eksportu. Obecnie MALFINI ma w swojej bazie danych ponad 30 000 klientów w ponad 35 krajach europejskich. Dla ciekawostki – w ostatnim roku Polska awansowała na 1. miejsce z liczbą ponad 11 tys. klientów i 6 mln odebranych towarów. To był pierwszy raz, kiedy Czechy zostały prześcignięte, ale w tym przypadku jesteśmy naprawdę zadowoleni.
Firma przyjęła zmianę nazwy firmy z oryginalnej ADLER na MALFINI w ramach restrukturyzacji. Kontynuowaliśmy pierwszy krok, jakim był rebranding marek; natomiast drugim czynnikiem była ekspansja biznesowa czeskiego producenta tekstyliów reklamowych na rynki zachodnie, którą utrudniały procesy legislacyjne w zakresie własności znaków towarowych przez firmy z branży tekstylnej. Każda podobna zmiana jest wymagająca dla danego podmiotu z punktu widzenia komunikacji i obciążeń finansowych. Wykorzystaliśmy zalety modelu biznesowego B2B oraz stabilny symbol logo – typowo czarną sylwetkę orła. Ponadto podczas rebrandingu marek tłumaczenie dwóch słów – adler i malfini – było przede wszystkim komunikowane jako interesująca gra słów: oba wyrażenia można przetłumaczyć na język czeski jako orzeł. Podczas gdy adler pochodzi z języka niemieckiego, słowo malfini oznacza orła w języku kreolskim. W ten sposób odważnie przekształciliśmy slogan pierwszej kampanii „Marka się zmienia, orzeł pozostaje” na „Nazwa się zmienia, orzeł pozostaje”, i rozwinęliśmy skrzydła przed światem.
Cyfryzacja, automatyzacja i robotyzacja to kluczowe elementy rozwoju MALFINI. Począwszy od rozwoju i zakupu aplikacji, poprzez magazynowanie, aż po główny kanał dystrybucji, jakim jest sklep internetowy. Wszystkie technologie odpowiadają za koszty nie tylko w odniesieniu do oszczędności, ale przede wszystkim z naciskiem na kwestie społeczne, ochronę środowiska i co najważniejsze – na pierwszym miejscu zawsze jest człowiek = pracownik i klient.
Mając na uwadze te cele, w centrum logistycznym w Ostrawie w dwóch etapach zainstalowano system fotowoltaiczny z akumulatorami, który pokrywa około 80% wymaganej energii elektrycznej. Nowy zrobotyzowany system magazynowy AutoStore pomaga przyspieszyć proces usuwania zapasów, a przede wszystkim zmniejszyć obciążenie pracowników. Kolejne zrobotyzowane technologie są już w fazie testów.
W ostatnich latach MALFINI zdobywało szereg nagród każdego roku, w odniesieniu do siedziby głównej w Czechach, są to głównie nagrody o charakterze krajowym i regionalnym. Szanujemy wszystkie, ale szczególnie cenimy sobie 2. miejsce w Krajowej Nagrodzie Republiki Czeskiej za odpowiedzialność społeczną, które otrzymaliśmy wraz z trzygwiazdkowym międzynarodowym certyfikatem EFQM „Committed to Sustainability”. Każdego roku bronimy międzynarodowej nagrody jakości marki – Czech Business Superbrands. Regularnie bierzemy udział w konkursach na najlepsze innowacje i inne, z naciskiem na odpowiedzialność społeczną, takie jak Firma Roku.
Jak wspomniałam powyżej, przechodzimy przez okres ciągłego rozwoju. I to właśnie uczestnictwo w branżowych i innych profesjonalnych instytucjach pomaga nam lepiej poruszać się w nowych procesach i przepisach, zwłaszcza europejskich i międzynarodowych. Jeśli chodzi o obszar naszej działalności, jesteśmy świadomi odpowiedzialności wobec środowiska, dlatego nasze członkostwo również zmierza w tym kierunku. Wymienię na przykład Textil Exchange, PSI i POPAI. Za granicą priorytetem są dla nas dostawcy z międzynarodowymi certyfikatami: WRAP i BSCI.
Nasze strategiczne plany i zamierzenia można podsumować w 5 podstawowych obszarach: optymalizacja portfolio produktów i procesów rozwoju produktów, ekspansja na rynki zachodnie, strategiczna ekspansja w logistyce, optymalizacja łańcucha dostaw oraz zarządzanie jakością i niezawodnością dostawców. I last, but not least – wzmocnienie marki korporacyjnej MALFINI, tożsamości i wizerunku firmy.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
—
Magdalena Potrzeszcz .Country Manager Poland w MALFINI, a.s. W sprzedaży od ponad 20 lat, w branży tekstylnej od 14 lat. Jako doświadczony manager sprzedaży od ponad 8 lat jest odpowiedzialna w firmie MALFINI za kreowanie biznesu oraz marki MALFINI na rynku polskim. Jej głębokie zrozumienie rynku i wyjątkowa zdolność do budowania silnych zespołów sprzedażowych są kluczowe dla marki MALFINI w Polsce.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.