–
Historia Strickera zaczyna się od małego warsztatu naprawiającego pióra. W 1944 roku mój dziadek, Paul Stricker, Żyd z Austrii, osiedlił się w Coimbrze, mieście w środkowej Portugalii, i założył firmę zajmującą się właśnie naprawą piór. Ten moment, a stworzenie kolekcji artykułów promocyjnych i wprowadzenie jej na rynek reklamowy dzielił ogromny skok. W 2000 roku pod przewodnictwem mojego ojca, Ricardo Strickera, zmienił się model biznesowy i rozpoczęliśmy nową erę, tworząc własną kolekcję, katalog i magazyn produktów promocyjnych.
Dołączyłem do firmy w 2010 roku, aby wdrożyć strategię internacjonalizacji i wykładniczego wzrostu eksportu. W 2014 roku przekroczyliśmy Atlantyk, kierując się do Brazylii, gdzie szybko ugruntowaliśmy pozycję firmy Stricker na rynku. W 2018 roku kupiliśmy konkurencyjną firmę Reda z Czech. Uzupełniliśmy tym samym lokalizację operacyjną i zasięg geograficzny działań, co umożliwia nam świadczenie unikalnych usług logistycznych.
Obecnie zatrudniamy około 900 pracowników, mamy biura w Murtede, Lizbonie, Madrycie, Barcelonie, Brnie, Pradze, Cambuí i São Paulo, a także biura zaopatrzenia w Szanghaju, Ningbo i Shenzhen.
Ciągłe zmiany zawsze były wpisane w DNA firmy. Aby nadążyć za wzrostem zamówień i stale rosnącymi wymaganiami logistycznymi, zaplecze naszej siedziby zostało już 4-krotnie rozbudowane, a firma posiada również powierzchnie logistyczne w Cambuí (w Brazylii) i Brnie (w Czechach). Łącznie magazyny mieszczą 54 tys. palet, a łączna powierzchnia produkcyjno-konfiguracyjna wynosi 11 000 m2. Z trzech centrów logistycznych i poligraficznych, wspieranych przez ponad 12 partnerów transportowych i 7 dedykowanych przewozów liniowych, jesteśmy w stanie zagwarantować szybkie, niezawodne i wydajne dostawy do ponad 110 różnych krajów, a wszystko to zarządzane jest przez dobrze wykwalifikowany i doświadczony zespół, który dba o najwyższą jakość usług dla naszych klientów. Zespół sprzedaży biegle posługujący się 26 językami jest również bardzo ważny i gwarantuje, że bardzo uważnie słuchamy każdego klienta i staramy się oferować najlepsze możliwe rozwiązanie.
Marka hi!dea, ciesząca się międzynarodowym uznaniem, skupia całą naszą kolekcję i prezentuje szeroką gamę kategorii produktów przeznaczonych dla różnych grup docelowych. Co roku prezentujemy około 100 nowości. W ostatnich latach marka mocno wzmocniła bardziej zrównoważoną ofertę, oferując wysokiej jakości produkty wykonane z nowych materiałów, takich jak pochodzące z recyklingu: aluminium, stal, tkaniny czy papier, a także kartony po mleku, mając na uwadze równowagę kosztów i korzyści, tak kluczową dla naszej branży.
W kolekcji hi!dea znajduje się także wiele produktów made in Europe i ekskluzywnych marek, takich jak Ekston (technologia i elektronika) czy Branve z plecakami, akcesoriami podróżniczymi i artykułami premium.
Staramy się także nawiązać współpracę z takimi markami, jak Ach Brito, tradycyjną firmą z Portugalii produkującą mydło, czy Science 4 You, oferującą zabawki edukacyjne produkowane w Portugalii.
Polski rynek jest dla firmy Stricker bardzo ważny, dlatego zależy nam na posiadaniu silnych, wyspecjalizowanych zespołów sprzedaży i obsługi klienta, a także dużej obecności w lokalnych stowarzyszeniach biznesowych i wydarzeniach. Wdrożyliśmy także dedykowany transport liniowy, aby zapewnić konkurencyjne dostawy na terenie Polski w ciągu 24h, dostosowując się do dynamiki lokalnego rynku.
Na szczęście nasi klienci w Polsce od lat nam ufają, wierzą w jakość i równowagę oferowanej przez nas kolekcji oraz cenią doskonałą obsługę, którą konsekwentnie świadczymy.
Zrównoważony rozwój zawsze był jedną z zasad przewodnich podczas podejmowania decyzji w firmie Stricker. I wychodząc z tego założenia, w 2018 roku skorzystaliśmy z okazji, aby przejąć jednego z naszych konkurentów, firmę Reda z Czech. To przejęcie umożliwiło połączenie know-how obu firm i zaoferowanie klientom unikalnych i zróżnicowanych usług logistycznych, z dwoma dużymi magazynami i drukarniami zlokalizowanymi w uzupełniających się strategicznych lokalizacjach w Europie. Dzięki temu przejęciu nasze przychody wzrosły ponad dwukrotnie, co umożliwiło nam znaczący skok w skali i lepszą pozycję na rynku.
Pomimo wszystkich wyzwań związanych z integracją dwóch dużych firm, 6 lat później bilans jest wyraźnie dodatni, a zespoły obu firm wiele zyskały na tym połączeniu.
Stricker ma kilka podstawowych cech wyróżniających nas na rynku promocyjnym, z których chciałbym podkreślić: jakość i dostępność obsługi klienta, umiejętność dostosowania się do różnych rynków, na których jesteśmy obecni, unikalną usługę logistyczną w 110 krajach oraz nowoczesną i konkurencyjną kolekcję produktów.
Wszystkie te cechy odzwierciedlają zespół Strickera. Nasze multidyscyplinarne i wielokulturowe zespoły nieustannie poszukują najlepszych rozwiązań dla każdego wyzwania, dążąc do innowacji i oferowania nowych rozwiązań dla naszych klientów.
Dla nas zrównoważony rozwój, jako całość, to coś więcej niż tylko „trend”. Wierzymy, że dziś musi on znajdować się w centrum działalności każdej firmy. W przypadku Strickera jest to niewątpliwie jedna z naszych podstawowych wartości i strategicznych filarów.
Nasza polityka zrównoważonego rozwoju opiera się na trzech filarach. Pierwszy to „Innowacja” – w tworzeniu i wyborze produktów, w ulepszaniu procesów, we wprowadzaniu nowych materiałów. Drugi to „Ludzie”– w tworzeniu zróżnicowanego środowiska pracy, które promuje rozwój, w ustanawianiu silnych i opartych na zaufaniu relacji ze wszystkimi naszymi partnerami oraz w naszym zaangażowaniu we wspólnotę. I ostatni, czyli „Planeta”, ponieważ chcemy ukierunkować działalność w stronę coraz bardziej świadomej konsumpcji, przyczyniając się do ograniczenia wpływu branży na środowisko, czyli śladu węglowego i zużycia wody. Zawsze twardo stąpając po ziemi, dostarczając klientom ekonomicznie wykonalne rozwiązania.
Powiedziałbym, że największym wyzwaniem dla branży, jest zdolność do szybkiego zmniejszenia wpływu na środowisko, wzmocnienie odpowiedzialności społecznej w całym łańcuchu wartości, przy jednoczesnym zachowaniu właściwej równowagi w kosztach produktów i usług, kluczowych dla sukcesu branży. To wyzwanie wymaga od nas świadomości naszej roli w świecie, a jednocześnie zdolności do innowacji i umiejętności wyobrażania sobie różnych sposobów realizacji zadań.
Kolejnym istotnym wyzwaniem jest zdolność dotrzymania kroku wymaganiom marek i możliwość wprowadzania innowacji w zakresie wspierania coraz bardziej wymagającego klienta. Wreszcie ogólne wyzwanie dla każdego: umiejętność sprawnego dostosowania się do coraz szybszych i nieprzewidywalnych zmian na świecie.
W ciągu ostatnich dwóch lat dostosowywaliśmy naszą strukturę i strategię, aby sprostać wszystkim obecnym i przyszłym wyzwaniom. Stworzyliśmy bardziej elastyczną i adaptacyjną strukturę i strategię, które będą w stanie dostosowywać się do nowych, przedstawionych nam realiów. Wierzę, że teraz jesteśmy na to przygotowani lepiej niż kiedykolwiek.
Niektóre strategiczne filary nie uległy zmianie, np.: utrzymywanie bliskich relacji z klientami, skuteczność i jakość naszych usług oraz odpowiednio przygotowana kolekcja produktowa – w tym konkretnym przypadku chcemy przyspieszyć poszerzenie naszego portfolio, poprzez nawiązywanie partnerstw z europejskimi producentami. Inne filary mają zostać jeszcze bardziej przyspieszone w ciągu najbliższych 2 lat, jak np. zmniejszenie wpływu naszych produktów i usług na środowisko i społeczeństwo. A jeśli chodzi o nowe, duże projekty – zobaczymy, co przyniesie nam rok 2025 [uśmiech].
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
–
Paulo stricker
Paulo Stricker, ur. w Coimbrze, syn profesora uniwersyteckiego i przedsiębiorcy. Obecnie dyrektor generalny firmy Paul Stricker. Ukończył ekonomię na Uniwersytecie w Coimbrze, karierę zawodową zaczął jako konsultant w McKinsey, następnie uczestniczył w projekcie przedsiębiorczym w Brazylii, aż dołączył do rodzinnej firmy – Paul Stricker. Mieszkając między São Paulo i Coimbrą, nadzoruje globalne przedsiębiorstwo obecne w wielu krajach i posiadające biura, m.in. w Lizbonie, Madrycie, Barcelonie, Brnie, Pradze i São Paulo. Jego przywództwo przyczyniło się do znacznego wzrostu, czyniąc Strickera liderem w branży.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.