Logo

ArtykułyGadżety reklamoweTylko w OOH magazine

Zmiany mamy wpisane w DNA firmy | STRICKER

Od małego warsztatu naprawiającego pióra, po firmę obecną na trzech kontynentach i w ponad 100 krajach. O początkach, wyzwaniach i planach, dbaniu o zrównoważony rozwój, przy jednoczesnej międzynarodowej ekspansji mówi Paulo Stricker, CEO firmy Stricker.

80 lat temu Paul Stricker otwiera firmę. Jak można opisać jej początki oraz wejście na rynek artykułów promocyjnych?

Historia Strickera zaczyna się od małego warsztatu naprawiającego pióra. W 1944 roku mój dziadek, Paul Stricker, Żyd z Austrii, osiedlił się w Coimbrze, mieście w środkowej Portugalii, i założył firmę zajmującą się właśnie naprawą piór. Ten moment, a stworzenie kolekcji artykułów promocyjnych i wprowadzenie jej na rynek reklamowy dzielił ogromny skok. W 2000 roku pod przewodnictwem mojego ojca, Ricardo Strickera, zmienił się model biznesowy i rozpoczęliśmy nową erę, tworząc własną kolekcję, katalog i magazyn produktów promocyjnych.

Dołączyłem do firmy w 2010 roku, aby wdrożyć strategię internacjonalizacji i wykładniczego wzrostu eksportu. W 2014 roku przekroczyliśmy Atlantyk, kierując się do Brazylii, gdzie szybko ugruntowaliśmy pozycję firmy Stricker na rynku. W 2018 roku kupiliśmy konkurencyjną firmę Reda z Czech. Uzupełniliśmy tym samym lokalizację operacyjną i zasięg geograficzny działań, co umożliwia nam świadczenie unikalnych usług logistycznych.

Obecnie zatrudniamy około 900 pracowników, mamy biura w Murtede, Lizbonie, Madrycie, Barcelonie, Brnie, Pradze, Cambuí i São Paulo, a także biura zaopatrzenia w Szanghaju, Ningbo i Shenzhen.

No właśnie, jesteście obecni na 3 kontynentach i współpracujecie z klientami w ponad 100 krajach. Jak zarządzacie procesem logistycznym i operacyjnym?

Ciągłe zmiany zawsze były wpisane w DNA firmy. Aby nadążyć za wzrostem zamówień i stale rosnącymi wymaganiami logistycznymi, zaplecze naszej siedziby zostało już 4-krotnie rozbudowane, a firma posiada również powierzchnie logistyczne w Cambuí (w Brazylii) i Brnie (w Czechach). Łącznie magazyny mieszczą 54 tys. palet, a łączna powierzchnia produkcyjno-konfiguracyjna wynosi 11 000 m2. Z trzech centrów logistycznych i poligraficznych, wspieranych przez ponad 12 partnerów transportowych i 7 dedykowanych przewozów liniowych, jesteśmy w stanie zagwarantować szybkie, niezawodne i wydajne dostawy do ponad 110 różnych krajów, a wszystko to zarządzane jest przez dobrze wykwalifikowany i doświadczony zespół, który dba o najwyższą jakość usług dla naszych klientów. Zespół sprzedaży biegle posługujący się 26 językami jest również bardzo ważny i gwarantuje, że bardzo uważnie słuchamy każdego klienta i staramy się oferować najlepsze możliwe rozwiązanie.

Stricker

Czym jest Wasza flagowa marka – hi!dea™ design?

Marka hi!dea, ciesząca się międzynarodowym uznaniem, skupia całą naszą kolekcję i prezentuje szeroką gamę kategorii produktów przeznaczonych dla różnych grup docelowych. Co roku prezentujemy około 100 nowości. W ostatnich latach marka mocno wzmocniła bardziej zrównoważoną ofertę, oferując wysokiej jakości produkty wykonane z nowych materiałów, takich jak pochodzące z recyklingu: aluminium, stal, tkaniny czy papier, a także kartony po mleku, mając na uwadze równowagę kosztów i korzyści, tak kluczową dla naszej branży.

W kolekcji hi!dea znajduje się także wiele produktów made in Europe i ekskluzywnych marek, takich jak Ekston (technologia i elektronika) czy Branve z plecakami, akcesoriami podróżniczymi i artykułami premium.

Staramy się także nawiązać współpracę z takimi markami, jak Ach Brito, tradycyjną firmą z Portugalii produkującą mydło, czy Science 4 You, oferującą zabawki edukacyjne produkowane w Portugalii.

Stricker działa w Polsce od 2013 roku. Jak istotny jest dla Was nasz rynek?

Polski rynek jest dla firmy Stricker bardzo ważny, dlatego zależy nam na posiadaniu silnych, wyspecjalizowanych zespołów sprzedaży i obsługi klienta, a także dużej obecności w lokalnych stowarzyszeniach biznesowych i wydarzeniach. Wdrożyliśmy także dedykowany transport liniowy, aby zapewnić konkurencyjne dostawy na terenie Polski w ciągu 24h, dostosowując się do dynamiki lokalnego rynku.

Na szczęście nasi klienci w Polsce od lat nam ufają, wierzą w jakość i równowagę oferowanej przez nas kolekcji oraz cenią doskonałą obsługę, którą konsekwentnie świadczymy.

Wspomniał Pan wcześniej o zakupie czeskiej firmy Reda z Czech. Jakie były powody tej decyzji i jak ją dziś oceniacie z perspektywy czasu?

Zrównoważony rozwój zawsze był jedną z zasad przewodnich podczas podejmowania decyzji w firmie Stricker. I wychodząc z tego założenia, w 2018 roku skorzystaliśmy z okazji, aby przejąć jednego z naszych konkurentów, firmę Reda z Czech. To przejęcie umożliwiło połączenie know-how obu firm i zaoferowanie klientom unikalnych i zróżnicowanych usług logistycznych, z dwoma dużymi magazynami i drukarniami zlokalizowanymi w uzupełniających się strategicznych lokalizacjach w Europie. Dzięki temu przejęciu nasze przychody wzrosły ponad dwukrotnie, co umożliwiło nam znaczący skok w skali i lepszą pozycję na rynku.

Pomimo wszystkich wyzwań związanych z integracją dwóch dużych firm, 6 lat później bilans jest wyraźnie dodatni, a zespoły obu firm wiele zyskały na tym połączeniu.

Stricker

Co wyróżnia Was na tle konkurencji?

Stricker ma kilka podstawowych cech wyróżniających nas na rynku promocyjnym, z których chciałbym podkreślić: jakość i dostępność obsługi klienta, umiejętność dostosowania się do różnych rynków, na których jesteśmy obecni, unikalną usługę logistyczną w 110 krajach oraz nowoczesną i konkurencyjną kolekcję produktów.

Wszystkie te cechy odzwierciedlają zespół Strickera. Nasze multidyscyplinarne i wielokulturowe zespoły nieustannie poszukują najlepszych rozwiązań dla każdego wyzwania, dążąc do innowacji i oferowania nowych rozwiązań dla naszych klientów.

Jak prowadzicie politykę zrównoważonego rozwoju?

Dla nas zrównoważony rozwój, jako całość, to coś więcej niż tylko „trend”. Wierzymy, że dziś musi on znajdować się w centrum działalności każdej firmy. W przypadku Strickera jest to niewątpliwie jedna z naszych podstawowych wartości i strategicznych filarów.

Nasza polityka zrównoważonego rozwoju opiera się na trzech filarach. Pierwszy to „Innowacja” – w tworzeniu i wyborze produktów, w ulepszaniu procesów, we wprowadzaniu nowych materiałów. Drugi to „Ludzie”– w tworzeniu zróżnicowanego środowiska pracy, które promuje rozwój, w ustanawianiu silnych i opartych na zaufaniu relacji ze wszystkimi naszymi partnerami oraz w naszym zaangażowaniu we wspólnotę. I ostatni, czyli „Planeta”, ponieważ chcemy ukierunkować działalność w stronę coraz bardziej świadomej konsumpcji, przyczyniając się do ograniczenia wpływu branży na środowisko, czyli śladu węglowego i zużycia wody. Zawsze twardo stąpając po ziemi, dostarczając klientom ekonomicznie wykonalne rozwiązania.

Jak opisałby Pan wyzwania, stojące przed rynkiem artykułów promocyjnych?

Powiedziałbym, że największym wyzwaniem dla branży, jest zdolność do szybkiego zmniejszenia wpływu na środowisko, wzmocnienie odpowiedzialności społecznej w całym łańcuchu wartości, przy jednoczesnym zachowaniu właściwej równowagi w kosztach produktów i usług, kluczowych dla sukcesu branży. To wyzwanie wymaga od nas świadomości naszej roli w świecie, a jednocześnie zdolności do innowacji i umiejętności wyobrażania sobie różnych sposobów realizacji zadań.

Kolejnym istotnym wyzwaniem jest zdolność dotrzymania kroku wymaganiom marek i możliwość wprowadzania innowacji w zakresie wspierania coraz bardziej wymagającego klienta. Wreszcie ogólne wyzwanie dla każdego: umiejętność sprawnego dostosowania się do coraz szybszych i nieprzewidywalnych zmian na świecie.

Jakie są Wasze plany i projekty?

W ciągu ostatnich dwóch lat dostosowywaliśmy naszą strukturę i strategię, aby sprostać wszystkim obecnym i przyszłym wyzwaniom. Stworzyliśmy bardziej elastyczną i adaptacyjną strukturę i strategię, które będą w stanie dostosowywać się do nowych, przedstawionych nam realiów. Wierzę, że teraz jesteśmy na to przygotowani lepiej niż kiedykolwiek.

Niektóre strategiczne filary nie uległy zmianie, np.: utrzymywanie bliskich relacji z klientami, skuteczność i jakość naszych usług oraz odpowiednio przygotowana kolekcja produktowa – w tym konkretnym przypadku chcemy przyspieszyć poszerzenie naszego portfolio, poprzez nawiązywanie partnerstw z europejskimi producentami. Inne filary mają zostać jeszcze bardziej przyspieszone w ciągu najbliższych 2 lat, jak np. zmniejszenie wpływu naszych produktów i usług na środowisko i społeczeństwo. A jeśli chodzi o nowe, duże projekty – zobaczymy, co przyniesie nam rok 2025 [uśmiech].

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Paulo StrickerPaulo stricker
Paulo Stricker, ur. w Coimbrze, syn profesora uniwersyteckiego i przedsiębiorcy. Obecnie dyrektor generalny firmy Paul Stricker. Ukończył ekonomię na Uniwersytecie w Coimbrze, karierę zawodową zaczął jako konsultant w McKinsey, następnie uczestniczył w projekcie przedsiębiorczym w Brazylii, aż dołączył do rodzinnej firmy – Paul Stricker. Mieszkając między São Paulo i Coimbrą, nadzoruje globalne przedsiębiorstwo obecne w wielu krajach i posiadające biura, m.in. w Lizbonie, Madrycie, Barcelonie, Brnie, Pradze i São Paulo. Jego przywództwo przyczyniło się do znacznego wzrostu, czyniąc Strickera liderem w branży.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.