Logo

Nieskategoryzowane

Zrównoważony biznes, czyli jaki?

Prowadzenie zrównoważonego biznesu – to wyrażenie stało się kluczowe na nowoczesnym rynku. Coraz więcej nacisku kładzie się na sprawy związane z ekologią i odpowiedzialnością społeczną. Jak tę teorię przełożyć na codzienną praktykę prowadzenia firmy? Jakie to ma znaczenie?

„Zrównoważony biznes” to taki, który jest prowadzony nie tylko z myślą o osiąganiu zysków, a także o wpływie podejmowanych działań na środowisko czy społeczność lokalną. Zgodnie z tą filozofią każde przedsiębiorstwo – bez względu na skalę operacyjną czy branżę – powinno dążyć do tego, aby przyczynić się do poprawy ogólnego dobrostanu otoczenia, w którym funkcjonuje.

Mówiąc konkretniej, chodzi o zachowanie:
.

  • odpowiedzialności ekologicznej, a zatem zmniejszania śladu węglowego biznesu, np. poprzez ograniczenie zużycia papieru, stosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku czy redukcję emisji CO2;
  • odpowiedzialności społecznej, czyli np. tworzenia przyjaznego środowiska pracy, ale także angażowania się w rozwój społeczności lokalnej;
  • przejrzystości działań – np. transparentnej polityki zatrudniania i płac, ale także klarownych zasad etyki czy praw akcjonariuszy.
    Wszystkie te elementy wpisują się w politykę ESG, która w ostatnim czasie stała się bardzo ważnym tematem.

Dlaczego zrównoważony biznes się opłaca?

Korzyści z prowadzenia zrównoważonego biznesu nie są jedynie symboliczne. Odpowiedzialne prowadzenie działalności przynosi również bardzo wymierne skutki.

Chodzi o:

  • ułatwienie pozyskiwania klientów – zrównoważony biznes jest lepiej odbierany na rynku, przez co wszelkie działania ESG mogą pomóc w budowaniu zaufania i relacji z odbiorcami B2B czy B2C;
  • skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem – korzystanie z rozwiązań w duchu zrównoważonego rozwiązania sprawia, że firma jest gotowa na ewentualne problemy ekologiczne i społeczne, np. związane z ograniczonym dostępem do zasobów energetycznych.

Ekologia w biznesie – jak o nią zadbać?

Najważniejszym elementem działań w duchu zrównoważonego rozwoju są te związane z ekologią. W biznesie można zatroszczyć się o wpływ firmy na środowisko na wiele sposobów.

Oto kilka rozwiązań, z których możesz skorzystać:
.

  • Cyfrowy obieg dokumentów – zapomnij o papierowych formularzach, raportach i fakturach. Przejdź na dokumenty elektroniczne. To działanie, które przynosi korzyści środowisku, ale i Twojemu biznesowi. Elektroniczna faktura online jest szybsza do wystawienia i łatwiejsza w archiwizacji. Pamiętaj też, że już niedługo obowiązkowe stanie się korzystanie z systemu KSeF. Im szybciej się na to przygotujesz, tym lepiej.
  •  Cyfrowe archiwum – dokumenty w formacie elektronicznym możesz nie tylko wystawiać, ale i przechowywać. W ten sposób zrezygnujesz z kosztownego (także dla środowiska) druku i tracenia miejsca na archiwum na rzecz wygodnego i bezpiecznego dostępu do wszystkich formularzy, umów, raportów, rozliczeń etc.
  •  Elektroniczna wymiana danych, czyli EDI – to sposób na usprawnienie komunikacji B2B i B2G, np. w łańcuchu dostaw. Wdrożenie tego systemu nie tylko zmniejszy ślad węglowy, ale pozwoli zoptymalizować wiele procesów w organizacji i podnieść jej konkurencyjność.

Artykuł sponsorowany