Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

SEM: Podsumowania 2024 i prognozy 2025 | Przemysław Biegacz, DevaGroup

Rok 2024 przynosi ze sobą dynamiczne zmiany w obszarze marketingu internetowego, w szczególności w narzędziach PPC, gdzie automatyzacja i sztuczna inteligencja stają się kluczowymi graczami. Od rozwoju smart biddingu po innowacyjne funkcje generowania treści w Meta Ads, zmiany te nie tylko usprawniają procesy reklamowe, ale także stawiają czoła nowym wyzwaniom, takim jak rosnące koszty kampanii. W obliczu zaostrzonej regulacji dotyczącej prywatności, marketerzy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie konkurować na coraz bardziej wymagającym rynku. Jakie są największe sukcesy i wyzwania?

Trend roku 2024

Postępująca automatyzacja procesów, wspierana przez machine learning w obrębie narzędzi PPC (Google Ads czy Meta Ads) – pozostaje wciąż jednym z bardziej istotnych trendów w 2024 roku. Mowa o stale rozwijanym smart biddingu, uproszczonych sposobach tworzenia kampanii czy rozbudowie Performance Max (Google Ads). Nie jest również żadnym zaskoczeniem, iż udział AI odciska coraz większe piętno w obszarze płatnych reklam. W wyżej wspomnianej platformie Meta Ads pojawiły się np. opcje generowania obrazów – właśnie za sprawą sztucznej inteligencji. Kolejnym, równie ważnym trendem są niewątpliwe zaostrzone regulacje dotyczące prywatności. Hasła takie jak consent mode czy konwersje rozszerzone stały się tematem przewodnim dla większości marketerów. Wiązało się to z potrzebą adaptacji – jak również problemami przy zbieraniu danych o użytkownikach w optymalny sposób.

Największy sukces roku 2024

Za jeden z większych sukcesów w roku 2024, na pewno można uznać coraz większe wykorzystywanie możliwości AI w działaniach specjalisty SEM. Chodzi o praktykowanie modelu/dewizy – maksymalizacja skuteczności kampanii przy jednoczesnej redukcji nakładu pracy manualnej. Tworzenie tekstów reklamowych, obrazów – a nawet całych strategii jest teraz dużo mniej czasochłonne. ChatGPT pozwala na personalizację modelu do swoich potrzeb, co w codziennej pracy otwiera szereg nowych możliwości. Wzrost świadomości na ten temat dzięki coraz większej liczbie materiałów edukacyjnych, przyczynia się do takiego stanu rzeczy. Oczywiście trzeba pamiętać, że na obecny moment AI wszystkiego za nas nie załatwi, ale umiejętna współpraca na linii specjalista/reklamodawca – sztuczna inteligencja = oszczędność czasu przy pracy nad wieloma cyklicznymi elementami + otwiera nowe, kreatywne perspektywy.

Największy kryzys / wizerunkowa wpadka

W 2024 roku Google Ads stanęło w obliczu kryzysu związanego z rosnącymi kosztami reklam, zwłaszcza w modelu kosztu za kliknięcie (CPC). Analizy wykazały, że w około 86% branż nastąpił wzrost CPC. Niektóre sektory, takie jak nieruchomości czy sport i rekreacja odnotowały wzrosty przekraczające 25% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ogólna średnia dla wszystkich badanych branż to 10%. Dla porównania, w roku 2023 było to ok. 2%. Przytoczone dane pochodzą z raportów WordStream. Ten trend był szczególnie dotkliwy dla małych i średnich przedsiębiorstw, które miały trudności z konkurowaniem z większymi firmami dysponującymi ogromnymi budżetami reklamowymi. W rezultacie pojawiły się zarzuty, że algorytmy Google faworyzują reklamodawców z większymi budżetami, co podważyło postrzeganie platformy jako narzędzia dostępnego dla wszystkich.

AI w 2024 – jak rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji są już wykorzystywane w tym segmencie?

Warto podzielić takie rozwiązania na dwa segmenty – wbudowane (zintegrowane z panelem reklamowym) oraz zewnętrzne (np. ChatGPT). Tworzenie nagłówków i tekstów reklam, obrazów, całych strategii czy analiza adekwatnych słów kluczowych/targetowania – odbywa się w kontekście AI poza panelem reklamowym. Do takich zadań możemy wykorzystywać narzędzia typu wspomniany ChatGPT czy Gemini od Google. Natomiast jeśli chodzi o drugi segment – w Google Ads w ramach Ads Creative Studio, można otrzymać (w oparciu o AI) sugestie nagłówków i opisów reklam na podstawie historii kampanii i preferencji użytkowników. Typ kampanii Demand Gen (Google Ads) bardzo mocno bazuje na sztucznej inteligencji – np. przy optymalizacji kreacji wizualnych. W przypadku Meta Ads, mamy do dyspozycji funkcję generowania obrazów i tekstów do materiałów reklamowych Advantage+.

Trendy/ prognozy/ wyzwania na 2025

W 2025 roku Google Ads będzie jeszcze bardziej skupione na rozwiązaniach opartych na danych własnych (first-party data) w odpowiedzi na zaostrzone regulacje dotyczące prywatności. Wzrośnie znaczenie integracji kont reklamowych z platformami CRM, co umożliwi precyzyjniejsze targetowanie. Reklamy głosowe, związane z wyszukiwaniami konwersacyjnymi, mogą stać się jednym z kluczowych wyzwań dla marketertów, wymagając nowego podejścia do słów kluczowych. Jednocześnie koszt CPC może dalej rosnąć, zmuszając reklamodawców do większego skupienia na optymalizacji budżetów, treści oraz jakości i trafności reklam. Google zapowiedziało także wdrożenie nowych narzędzi AI do tworzenia dynamicznych doświadczeń reklamowych dostosowanych do potrzeb użytkownika. Dane własne, AI oraz postępująca automatyzacja narzędzi reklamowych, z dużym prawdopodobieństwem będą przedstawiać się jako główne filary w świece PPC.


Przemysław Biegacz – SEM Expert w DevaGroup. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami reklamowymi oraz wdrażaniem analityki. W swoich działaniach kładzie szczególny nacisk na techniczne dopracowanie kampanii. Po godzinach jest zamiłowanym fanem konsolowego gamingu oraz piłki nożnej.


Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.